Ze
zetten Frankrijk in rep en roer, in november 2018, de gilets jaunes. Het was en is een grootscheeps burgerprotest naar
aanleiding van de voorgenomen zoveelste stijging van de brandstofprijs in
Frankrijk en dat voelen Pierre en Paul in hun portemonnee. Blokkades van wegen
over het hele land en uitdijend tot een volks protest van het France profonde tegen het beleid van
president Macron, weggezet als de president van de rijken. Macron kwam aan de
macht dankzij massale mobilisatie langs de sociale media. Hij krijgt nu een
koekje van eigen deeg. De beweging is (nog) niet gestructureerd en ontstond
buiten de georganiseerde overlegstructuren om van politieke partijen en
vakbonden, die protest per definitie inkapselen. President Macron liet zich
aanvankelijk niet zien. Hij spiegelde zich aan de tactiek van generaal De
Gaulle in mei 1968 : laten overwaaien en afreizen naar het buitenland, in dit
geval naar Berlijn, Brussel en Buenos Aires. Zijn binnenlandminister diaboliseert
intussen op tv bij herhaling de manifestanten, het is crapule. Ter verdediging van zijn beleid haalt de president er de
Handelingen van het Parlement bij, waaruit blijkt dat het parlement, in drie
verschillende jaren en met wisselende meerderheden, gestemd heeft voor een
ecologische revolutie, die inderdaad veel geld kost, maar al lang beslist werd.
Hij bestrijdt de manifestanten dus met juridische argumenten ! Hij voelt het
verschil niet aan tussen legaliteit en legitimiteit. Nochtans hadden de gilets jaunes in de beginfase de steun
van 70 % van de bevolking en even later zelfs van 84 %. Naarmate de protesten
aanhouden, sluiten zich boeren, vrachtwagenchauffeurs en studenten aan. De president
benadrukt telkens weer het recht op vrije meningsuiting. Protesteren en betogen
mag, punt aan de lijn. Maar het is een theoretisch recht, protesteren in het
luchtledige, want hij trok er zich aanvankelijk niets van aan, er ging van hem
zelfs een dédain uit voor de
achtergebleven landgenoten, ze zijn niet mee en zelf heeft hij een Visioen van
Verandering en Moderniteit ! Democratie als dooie mus.
Na
een dag van straatgeweld in Parijs, vernielingen en brandstichting komen dan
toch de toegevingen. Altijd weer hetzelfde : geweld leidt tot toegevingen…
Echter, het is te laat en te weinig. De beweging En marche ! is een marche en
arrière geworden… Zijn politiek
krediet is weg.
De
media voeren experten aan om de toestand te duiden. Ook dit doet denken aan mei
1968. Ook toen hadden politici, sociologen, historici, economen, politicologen
het niet zien aankomen. Krak hetzelfde nu. Maar ze pakken vervolgens uit met
diepgaande analyses vanuit hun vakgebied. In die ooit zo degelijke krant Le Monde leidt dat op 04/12/2018 tot een
lachwekkende uitschuiver. Met name de bewering van zo’n expert dat de beweging
van de gilets jaunes een uitbarsting
is van de frustratie van de Afgunstige Burger. Hij is afgunstig op de werkloze,
die zich installeert in een sociaal vangnet, op de vreemdeling, die de Fransen
verdringt bij de toekenning van banen en voorzieningen, op de buurman, die in het
zwart werk en sowieso belasting ontduikt. Eigenlijk zegt deze auteur dat de
Franse burger een verwend kind is. Deze auteur snapt de onderliggende
frustratie niet. Het is de gigantische herverdelingsmachine van de overheid,
die in haar mechanismen van fiscale aftrekposten voor de beter gesitueerden, eindeloze
subsidies en een gulzig overheidsbeslag op hol is geslagen en waarin alleen
superspecialisten nog hun weg vinden. De Franse burger ziet alleen maar zijn
koopkracht dalen.
Een
ander expert attendeert dan weer gewichtig op de dubbele kloof van een gebrek
aan politieke en van economische vertegenwoordiging. Het systeem is te
ingewikkeld, Pierre en Paul snappen het niet meer. De realiteit is dat Pierre
en Paul het beter snappen dan de auteur. Moe getergd wenden ze zich ten slotte tot extreme partijen
van links en rechts, die vervolgens uitgesloten worden. Dat noemen diezelfde
sociologen in hun hoogdravende cursussen en boeken identificering en uitstoting en blaming
the victim.
Ook
ik kwam in die verleiding van een vergelijking met mei 1968. Ik was toen te
jong om de gebeurtenissen te vatten, het bleef bij registreren. De afgelopen
maand echter waren we er bij, in midden-Frankrijk en zaten enkele dagen
geblokkeerd. We ontsnapten door een goed gekozen woord en de medewerking van de
bezetters van een rond point. Om 4.30
uur in de ochtend mochten we uiteindelijk passeren. Ze waren echt de kwaadsten
niet, want overlegden onderling voor de beste route naar zuid-Frankrijk.
Bordeaux was onmogelijk, maar de bac van
Royan was een mogelijkheid en verder langs tweede- en derderangswegen naar het
zuiden. Je kon goed met ze praten. Een vrouw : meneer, ik ben 60 en moet hier in de kou (3°) staan te betogen. Of het
wat zal uithalen, weten we niet, we zullen in elk geval geprobeerd hebben. Ik
doe het voor mijn kinderen en kleinkinderen. Het is geen leven meer. Een
vastberaden man : het moet stoppen, we
gaan door tot het einde. Er zijn ook vriendelijke acties. De tolstations
zijn bezet en sommige bezetters laten de weinige auto’s, die op de autobaan
zijn geraakt, gratis door. In Pau staat een kordon van de oproerpolitie
tegenover enkele honderden burgers. De agenten herkennen hun stadsgenoten,
zetten de helm af, gaan naar ze toe, verbroederen, zingen samen de Marseillaise. In Cholet is er een
huldebetoon van het regionale brandweerkorps. Op een gegeven moment draaien de
pompiers hun rug naar de aanwezige burgemeesters…
De
eisen zijn slechts deels concreet, je voelt dat er een groot malcontentement is over de evolutie van
de maatschappij en over de politiek. Er zijn meerdere oorzaken, in hun
samenhang treffen ze zwaar monsieur-tout-le-monde.
De
koopkracht is niet meegegroeid met wat de officiële cijfers doen uitschijnen en
wordt afgeroomd door hoge fiscale lasten, waarvoor het land berucht is. Het
bruto Franse minimumloon bedraagt € 1.498,47 het Belgische € 1.562,59, het
Nederlandse € 1.594,20, het Duitse € 1.498, het Luxemburgse € 1.999, het
Portugese € 676,67. De vergelijking is echter moeilijk, gezien het verschil in aantal
gewerkte uren en in sociale en fiscale afhoudingen en gezien het soms grote
verschil in prijsniveau en dus koopkracht. De Franse belastingdruk is effectief
de hoogste van Europa, gevolgd door de Belgische.
De
bestuurlijke centralisatie is inefficiënt, duur en heeft een bureaucratisch
leger van meeëters gecreëerd. Een recent en nuchter praktijkvoorbeeld : een
auto, bij verkoop van particulier aan particulier, laten registreren op naam
van de koper, is na 6 maanden nog niet gelukt. In die tussentijd blijft de
verkoper aansprakelijk voor schade en boetes. Er is ook de ergernis om de
rijkenpolitiek, die niet alleen blijkt uit het afschaffen van de rijkentaks –
terwijl die bijvoorbeeld in Zwitserland probleemloos werkt zonder dat de grote
fortuinen het land ontvluchten – maar ook uit het voornemen om artistieke en
culturele schenkingen fiscaal te bevoordelen. De mecenas spelen i.p.v. belasting
te betalen dus, op zijn Amerikaans.
Dit
bevoordeligen van de rijken gebeurt niet alleen in Frankrijk. Zo werd in België
in 2016 221 miljard versast naar de
belastingparadijzen Monaco, Britse Maagdeneilanden, Kaaimaneilanden, Panama,
Hongkong, Singapore (1). Eveneens in België werd geen enkele verantwoordelijke
voor de bankenclash ten tijde van de financiële crisis gerechtelijk vervolgd,
klassenjustitie zonder meer.
Er
is ook een keerzijde. Er zijn terecht reële vraagtekens bij de Franse
samenleving zelf. De zuiderse arbeidscultuur, de 35-urenweek, de middagsluiting
van de kleinhandel, de macht van de vakbonden, die van staken een nationale
sport hebben gemaakt. Deze symptomen tekenen een samenleving, die zich
onvoldoende aanpast aan de nieuwe tijd. Komt daarbij de blijvende stijging van
het aantal senioren, van de eenpersoonshuishoudens en van de immigratie, samen
goed voor een extra beslag op het overheidsbudget, dat nu al in financiële
ademnood zit. De staatskas is leeg en de gewone man zit op het tandvlees.
De
klassieke oplossing is economische groei. Maar die staat ter discussie !
Welzijn kan niet alleen in financiële termen worden gemeten, is een opvatting
die snel veld wint. Daar is inderdaad wat voor te zeggen, maar je moet wel
weten wat je wil. Als je groei wil matigen ten voordele van welzijn, dan zal
het dimmen worden ! Zachte waarden, duurzaamheid en milieuzorg hebben een
prijs. Misschien loopt het Feest van de Grote Consumptie stilaan naar het einde
en moeten we inbinden. De media en de commercie hebben van de burger een
Ongetemde Consument gemaakt. Dimmen zal nog tot meer protest leiden. Nochtans,
leven we niet te materialistisch ? Een kleine oefening : kijkt u eens rond in
uw woonkamer en in uw keuken : welke spullen zou u klasseren als nodig –
wenselijk – luxueus – overbodig ? Kijk ook eens naar het aantal smartphones in
huis, naar het internet- en tv-abonnement, het aantal auto’s, het
energieverbruik, de kost van de hobby’s, de vakanties…Misschien moeten we tot
bezinning komen en terugschakelen. Zelfs dat valt te overwegen, maar niet
vrijblijvend : de rijken en de politieke klasse moeten eerst het goede
voorbeeld geven, alleen bezuinigen op de gewone man is onaanvaardbaar. Grote
schoonmaak op alle fronten dus, waarvan u weet dat het onhaalbaar is.
Helemaal
ten gronde aan het Franse probleem wijst men op de globalisering en op de
noodzaak het milieu te beschermen. De globalisering heeft toegeslagen, zeker,
maar heeft er ook voor gezorgd dat we producten uit arme landen spotgoedkoop op
ons bord kregen. Het milieu is een terechte zorg, maar wordt misbruikt om een
ordinair begrotingstekort te dekken. Dit wordt ervaren als politiek cynisme en
als fopspeen voor een als ongeletterd beschouwde bevolking.
President
Macron kan echter niet aansprakelijk worden gesteld voor het uitblijven van
performant beleid door zijn voorgangers. Maar hij maakte kapitale fouten. Hij
dacht de Franse maatschappij van bovenaf eenzijdig te kunnen veranderen. Zijn
publiek optreden sluit daarbij aan, hij gedraagt zich als een President-Soleil. En misschien de
zwaarste blunder : verklaren dat zijn beleid juist is maar dat hij wellicht
gefaald heeft in het uitleggen en toelichten. Il y a besoin de plus de pédagogie ! Hij zet dus zijn citoyens weg als kinderen, die je het
extra moet uitleggen, met een tekening, want ze zijn te dom om te helpen
donderen.
Het
vuur aan de lont was de verhoging van de benzineprijs per 1 januari. Franse
benzine is al zo duur, Jan-met-de-baret voelt dat men het op zijn auto heeft
gemunt, de heilige koe van elke consument ! In Frankrijk betaalden we een liter
super 95 € 1,632, in Spanje € 1,184 en in Portugal € 1,519, alles genoteerd in
de stad, niet op de autobaan !
Het
Franse probleem is deels Frans en deels Europees. De geloofwaardigheid van de
politieke kaste staat al langer ter discussie. De politieke partijen hebben bij
een deel van de bevolking hun gezag verloren. Proteststemmen verenigen zich op
extreemlinkse en extreemrechtse partijen. Dat wil men niet onder ogen zien. We
zijn terecht gekomen in een politiek en maatschappelijk klimaat van
confrontatie. Pappen en nathouden, sussen, negeren en uitsluiten zijn de
verkeerde reacties op reële maatschappelijke problemen. Het succes van
burgerbewegingen, zie ook Antwerpen, heeft redenen.
Noot
:
(1):Knack,
14/08/2017.
Herman
van Schoten, Lagos, Portugal, 09/12/2018.
alle rechten voorbehouden :
vanschotenherman@gmail.com.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten