Rita Rheys overleed op 28/07/2013. Ze werd 88 jaar
en werd getroffen door een hersenbloeding. Ze overleefde haar tweede man Pim
Jacobs 17 jaar. Het duo was befaamd, hij een steengoede jazz-pianist, zij de
jazz-zangeres. Ze speelde met haar stem, het ging zo natuurlijk. We zagen hen
enkele keren optreden, de laatste maal op het Left Bank Jazzfestival in
Antwerpen. Daar hebben we een memorabele herinnering aan. Rita introduceerde
Toots Thielemans, die net was hersteld van zijn hersenbloeding in zijn huis in
Montauk op Long Island. Het publiek wilde een bisnummer, maar daar kwam Rita
Rheys het podium op en pakte ons allemaal in : dames en heren, Tootsie is ziek geweest en Tootsie moet op tijd naar
bed. Einde optreden.
Tootsie heeft ze beiden
overleefd. Hij overleed op 22/08/2016 in zijn slaap, 94 jaar oud.
Pim Jacobs en Rita Rheys,
tikkeltje commercieel, dat wel, maar de muziek zat hen in het lijf. Rita was
een vaste klant op het North Sea Jazz-festival. Ze was bekend en erkend in de
VS, waar ze zong met o.a. Art Blakey’s Jazz Messengers. Ze werd ook uitgeroepen
tot Europe’s first lady of jazz.
Aanvankelijk stond ik huiverig tegenover vocale jazz. Het leek me dat die stem
overbodig was, de instrumenten waren genoeg. Maar haar stem was bijzonder, je
herkende ze direct. Die stem hing er niet zomaar wat bij of werd af en toe ook
een nummertje gegund, neen, die stem van haar maakte deel uit van de band, haar
stem klonk als een instrument. Ze heeft me dus de vocale jazz leren waarderen.
Rita was op en naast het podium bovendien een optimistisch persoon, die altijd
maar weer wilde doorgaan, ook ondanks het verlies van twee echtgenoten en
diverse ernstige aandoeningen. Ze was een madam
in de vocale jazz, sorry, in de jazz !
Tootsie was een begaafd,
fantasierijk en aanstekelijk muzikant. Hij kwam na zijn tournees en ook na zijn
verblijf in de Verenigde Staten, altijd weer terug naar Brussel. Dat ketje zat gewoon in hem. Hij werd
natuurlijk wereldberoemd met Bluesette. Het
mondmuziekske-mondharmonica is door
hem en alleen door hem tot een volwaardig jazz-instrument uitgegroeid. De
zwarte jazz-wereld sloot Tootsie in de armen, zijn ontspannen manier van zijn
en zijn hang naar improvisatie zullen daar zeker mee te maken hebben. Quincy
Jones : Tootsie is een zwarte in een
blanke huls. Dat vond Tootsie een groot compliment. Aanstellerij kende hij
niet, maar guitig was hij wel. Zo had in Stockholm een presentator zich vergist
in zijn naam. Toots onthield het. Op een concert in België stelde hij zichzelf
voor : My name is Tiets Thoolemans. De
zaal lag plat. Door de combinatie van bescheidenheid, gerichtheid op zijn
muzikanten, fantasie en muzikaliteit is hij uitgegroeid tot de zeer groten. Bij
zijn uitvaart werd Bluesette gespeeld
op zowat alle stedelijke beiaards. En er werd een boodschap voorgelezen van
president Obama. Toetsie was een man van vlees en bloed, Rita Rheys had het
perfect begrepen.
Voor de liefhebber komt er weer
een streepje nostalgie bij.
Goed dat we die oude platen nog
hebben.
Herman van Schoten, Schoten, België, 25/08/2016.
alle rechten voorbehouden : Herman van Schoten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten