Op 16/04/2017 stemden de Turken in een
referendum in met een uitbreiding van de bevoegdheden van de president. Dit
resultaat heeft gevolgen voor Turkije en voor Europa.
Eerder, op 23/06/2016, stemden Engeland
en Wales voor de brexit. Dit resultaat had eveneens gevolgen voor
Groot-Brittanië en voor Europa.
Gemeenschappelijk aan de beide
referenda was het beroep op de volkswil. Ten gronde beoogden ze verschillende
doelstellingen. In het Britse geval was soevereiniteit ten opzichte van Europa
de inzet, in het Turkse geval de macht van zittend president Erdogan.
De interne gevolgen van deze referenda
zijn in de beide gevallen problematisch. In Groot-Brittanië stemden Schotland
en Noord-Ierland voor behoud van het Europees lidmaatschap. Ze zullen zich niet
zonder slag of stoot overgeven aan de Engelse volkswil. Het referendum
verdeelde het land in ongeveer de helft pro en de andere helft contra. De
jeugd stemde massaal voor remain.
Voorlopig ziet het er gelukkig niet naar uit dat deze vaststelling tot interne
onlusten aanleiding zal geven. Sommige waarnemers houden echter rekening met de
mogelijkheid van het terugdraaien van het resultaat wegens de grote Europese
belangen van Groot-Brittanië. Dit zou kunnen gebeuren aan het einde van de
onderhandelingsperiode van twee jaar, indien duidelijk zou worden dat een
overeenkomst met Europa onhaalbaar is. Voorlopig houdt de politiek het bij de leuze
brexit means brexit, een straffe
opstelling vermits het referendum slechts raadgevend was.
De interne gevolgen van het Turkse ja
over de machtsuitbreiding van de president laten zich voorspellen. Ook hier
haalde het ja-kamp slechts de meerderheid met de hakken over de sloot, zodat ook
hier kan worden gesteld dat het land politiek zwaar verdeeld is. De barnum-campagne
van de president heeft het binnenland en de Turken in het buitenland gemobiliseerd,
zodat de steden het nakijken hadden. Turkije heeft, anders dan Groot-Brittanië,
een geschiedenis van gewapende vrede rond de democratische verworvenheden van
Atatürk. Het is waarschijnlijk dat de stedelijke bevolking de overgang naar een
presidentieel regime niet zomaar zal aanvaarden. Bovendien kan worden
verondersteld dat het leger, ondanks de zuivering door Erdogan, nog steeds een
democratische factie telt. Het referendum heeft de verdeeldheid opgepookt.
Interne onlusten en in het slechtste geval een burgeroorlog zijn niet
ondenkbaar. De Koerdische minderheid zal naar verwachting haar gewapende
oppositierol verder uitbreiden.
De referenda in Groot-Brittanië en
Turkije waren bijgevolg ten gronde uiterst verschillend. Toch is er een
overeenkomst. Er werd een nieuwe grens met Europa getrokken. In het geval van Groot-Brittanië
was het de inzet van het referendum, in het Turkse geval een toekomstig
neveneffect.
Na de brexit vormen Engeland en Wales
de nieuwe grens met Europa. Hoe die grens eruit zal zien, hangt af van
overeenkomsten over visa en handel. De grens met Noord-Ierland en Schotland
wordt, hangende de brexit-onderhandelingen, voorlopig nog niet gewijzigd. De
status van het eiland Man en van de Kanaaleilanden is eveneens onduidelijk. Zij
blijven tot de Britse Kroon behoren, maar behoren niet tot Groot-Brittanië. Wat
wordt hun relatie tot Europa ?
De Britse kwestie betreft soevereiniteit
en economie. De Turkse kwestie betreft democratie. De overgang van een
parlementair naar een presidentieel regime is frontaal in strijd met de
Europese standaarden. Nu kent ook Frankrijk een presidentieel systeem, maar de
uitgebreide macht van de Franse president kan worden afgeblokt door het
parlement. Een Franse president zonder parlementaire meerderheid is een lamme
eend. Voor presidentskandidaart Martine Le Pen is dit vooruitzicht weinig
rooskleurig. De Turkse president Erdogan ziet het niet zo, hij wil zijn
parlement buitenspel zetten, althans vervangen door ja-knikkers.
Deze te verwachten evolutie is
onaanvaardbaar voor Europa. De evolutie naar een meer autoritair regime in
landen als Polen en Hongarije heeft de Brussels-Europese nomenclatuur al meer
dan genoeg hoofdbrekens bezorgd. De reacties hebben duidelijk gemaakt dat
dergelijke stappen niet passen in de Europese politieke geest. Daar deze twee
landen al lid zijn, is het moeilijk schipperen. Men kan niet zomaar een
ultimatum stellen. Dat ligt anders met Turkije, dat slechts kandidaat-lid is.
De tegenstanders van Turkse toetreding zullen de door Erdogan aangereikte
munitie uitspelen. De voorstanders van toetreding zullen gaan twijfelen. Turkse
toetreding zal zo goed als zeker niet aanvaard worden door de bevolking van een
aantal lidstaten, waaronder bijna zeker Nederland, dat er wellicht een
referendum aan zou wijden.
Het Turkse referendum zal leiden tot
het stopzetten, althans voor lange tijd bevriezen van de
toetredingsonderhandelingen. Europa zal haar Turkije-politiek moeten herzien.
Met name zal een alternatief gevonden moeten worden voor de Turks-Europese
regeling van het vluchtelingenprobleem. De Griekse eilanden bewaken en het afgrendelen
van deTurkse kust is een militaire optie. Praten met Erdogan heeft, op grond
van zijn recente verleden, nauwelijks nog zin. Kortom : eerst handelen en
daarna zien of de man bijdraait. De Turkse oppositie steunen zou daarbij een
rol van de westerse geheime diensten kunnen zijn. Uit oogpunt van
wederkerigheid mogen wij immers in Turkije doen wat Erdogan in onze landen
doet : invloed uitoefenen.
De doorvoer van Russisch aardgas
doorheen Turkije naar Europa is een ander probleem. Europa heeft dit probleem
zelf gezocht door zich eigenzinnig op te stellen in de onderhandelingen over de
doorvoer doorheen de Zwarte Zee naar Bulgarije. De Russen zouden die pijplijn
moeten openstellen voor andere spelers, overeenkomstig Europese regels. Een
kortzichtige opstelling, waarvan Turkije onmiddellijk profiteerde. De Turken
zijn met de Russen een pijpleiding doorheen de Zwarte Zee naar Turkije
overeengekomen, de zogenaamde Turkstream.
Er is gelukkig een Europese ontsnappingsclausule mogelijk ! De aanleg
van de tweede pijplijn van Rusland doorheen Wit-Rusland en Polen naar
Duitsland, de zogenaamde Nord Stream 2,
kan soelaas bieden. Het project, waartegen veel protest rees, ligt momenteel
stil, maar zou door de Turkse situatie opnieuw geactiveerd kunnen worden. Afhankelijkheid
van Duitsland is uiteraard geen punt en van Rusland zou het dat ook niet mogen
zijn. De Europese politiek laat zich te veel voor het Amerikaanse karretje
spannen, tegen de eigen Europese belangen in.
We kunnen bijgevolg zonder Turkije, al
zal de economische verbondenheid rimpellingen over de Middellandse Zee
veroorzaken en misschien zelfs tijdelijk meer.
De Europese politieke klasse zal
hopelijk eindelijk de aansporing vinden om de Turkse invloed aan banden te
leggen. De lakse Belgische overheid stond bijvoorbeeld stilzwijgend toe dat
Erdogan op 10/05/2015 in de Ethias Arena in Hasselt een verkiezingsmeeting
hield voor zijn landgenoten uit België en de omringende landen ! Belgisch
staatssecretaris Francken heeft anderzijds reeds visa geweigerd voor Turkse
import-imams voor niet-erkende moskeeën. Het is hoogtijd om de invloed van het
Turkse ministerie voor religieuze zaken, het Diyanet, in Europa af te blokken.
Belgisch-Turkse burgers stemden met 75 % in met de Turkse
grondwetswijziging ! Wordt het overigens ook niet tijd om de dubbele
nationaliteit aan te pakken, desnoods tegen Europese regels in ? Of wil
men nog meer munitie geven aan rechts-extremistische partijen ?!
Het uitsturen van gezagsgetrouwe Turkse
imams naar Europa is slechts het topje van de ijsberg. Er is meer aan de hand.
Daartoe neem ik u even mee in een verhaal van Orhan Pamuk (1), Turkse
Nobelprijswinnaar literatuur in het jaar 2000. Hij voert de denkbeeldige
dichter Ka op, die, na 12 jaar Duitsland, terugkeert naar Noordoost-Turkije. Hij
doet er onderzoek naar het verloop van lokale verkiezingen en naar zelfmoorden
onder jonge meisjes. Hij raakt er betrokken in een dorpsaffaire rond een
familie, waarin een meisje de hoofddoek wil gaan dragen en haar zusje net niet.
Met dat laatste meisje begint hij een relatie. Dat en zijn bemoeienis met zaken
die hem niet aangaan, geven dermate spanningen, dat de dichter zich bedreigt
voelt. Godsdienstfanatici buiten de kwestie uit. Het dorp bemoeit er zich mee.
Sneeuwval sluit het dorp hermetisch af, zodat de spanningen uitbarsten als in
een defecte hogedrukpan. De dichter voelt zich genoodzaakt terug te keren naar
Duitsland. De lange arm uit het dorp vindt hem echter. Hij wordt in Duitsland
vermoord.
Dit fictieve verhaal van een zo
gerenommeerd auteur illustreert geruchten hier te lande. Als je bijvoorbeeld
als Turks middenstander uitkomt voor je mening – met name anti-Erdogan -, dan
kan je je aan represailles verwachten of valt je cliënteel plots weg. Bekend
staan als sympathisant van Erdogan-opposant Gülen is ook al niet risicoloos. In
Nederland hebben Turken hun kinderen al teruggetrokken uit scholen, die als
Gülen-vriendelijk bekend staan. De indoctrinatie vanuit Turkije is een
realiteit.
Geopolitiek ten slotte is het geen
slechte zaak dat Turkije leider zou worden van een nieuw bondgenootschap, met
als doel een hernieuwd Ottomaans Rijk, autoritair georganiseerd en islamitisch
georiënteerd. Het zou immers definitieve duidelijkheid scheppen. Of de rijke
Golfstaten, Iran en Saoedi-Arabië dit voornemen zouden dulden, is een kwestie
die ons niet aangaat. Het zou voor ons hoe dan ook een evidente politiek-culturele
grens zijn. Die evidente grens zou rust brengen, mits bewaakt als een Berlijnse
muur. Van visavrij reizen tussen de Europese Unie en Turlije kan dan uiteraard
geen sprake zijn. De Turken in West-Europa zouden een keuze moeten maken :
ofwel overtuigd trouw aan onze waarden, ofwel terug naar hun land van
oorsprong.
Helaas ontbreekt het de Europese
politiek aan visie en durf. Men kwakkelt maar voort van compromis naar
compromis. De Europese Unie is – ondanks haar evidente verworvenheden, waarover
te weinig wordt bericht – een bureaucratisch monster geworden, dat stilstand
produceert. Europa is echter meer dan een bureaucratisch politiek kluwen. Het
is de Europese geest, gevoed door de waarden van de Verlichting. Europa is in
de grond meer visie, meer waardensysteem dan politieke unie ! Het
verdedigen en uitdragen van de waarden van de rechtsstaat en van de
menselijkheid zijn de historische verworvenheden van dit deelcontinent.
Daarover kan men uitgebreid lezen in een publicatie van het tijdschrift Nexus
(2).
Deze geestelijke verworvenheden blijken
echter op het terrein niet universeel toepasbaar te zijn. Europa kan niet de
hele wereld verlossen, een idealistisch droombeeld van zogenaamd progressieve
partijen. Nivelleren naar samen dezelfde armoede en iedereen zijn eigen keuze
van rechtsstaat is geen optie. De Europese democratische welvaartsstaat heeft
grenzen nodig.
Net zoals de brexit aanleiding zou
kunnen zijn om eindelijk de uitwassen van het Angelsaksische sociaal-economisch
model in te perken – concreet de louter egoïstische geldhonger van de City (3)
- , zou de Turkse grens het Europees zelfbewustzijn ook in de praktijk vorm
kunnen geven.
Dat daartoe tevens enige afstand tot de
platte Amerikaanse geldpolitiek en Amerikaanse imperialistische
buitenlandpolitiek wenselijk is en een voorwaardelijke en voorzichtige
toenadering tot Rusland is de evidentie zelf voor wie Europa in het hart draagt.
De politiek reageert uiterst
voorzichtig en de media berichten weliswaar over deze kwesties, maar niet in
deze geest. Het is zoals bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen en bij
de brexit : door de provocatie wordt Europa stilaan wakker.
Noten :
Noten :
(1)
: Pamuk, O., Sneeuw, De Arbeiderspers, 2003.
(2) : Nexus : De terugkeer van Europa. Haar tranen, daden en dromen, Nexus Instituut, 2015.
(3) : zie artikel 13 van dit blogboek : Optimisme by default.
(2) : Nexus : De terugkeer van Europa. Haar tranen, daden en dromen, Nexus Instituut, 2015.
(3) : zie artikel 13 van dit blogboek : Optimisme by default.
Herman van Schoten, Schoten, België,
17/04/2017.
Alle rechten
voorbehouden : vanschotenherman@gmail.com.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten