Colpevole
- schuldig
! Met dit woord besliste de Italiaanse rechter over het leven van Amanda
Knox. De straf bedroeg 26 jaar. Amanda Knox was schuldig bevonden aan de moord
op haar kamergenote Meredith Kercher. Ze werd tevens schuldig verklaard aan
wapenbezit, verkrachting, diefstal, enscenering van inbraak en laster. De moord
werd gepleegd door verwurging en diepen steken met een puntig wapen.
Voorwaar
geen kleinigheid. Het was een sensationeel geval en tevens het eerste hoofdstuk
van een lange gerechtelijke saga.
In
2016 wijdde Netflix er een documentaire aan. Het is dan ook een schoolvoorbeeld
voor het disfunctioneren van de Italiaanse justitie. Daarom blijft het geval
Amanda Knox relevant voor de toekomst. Want zo wil je als burger toch niet
beoordeeld en veroordeeld worden…
Eerst
een chronologisch overzicht van de criminele en justitiële feiten :
01/11/2007
: studente Meredith Kercher wordt vermoord aangetroffen in haar studentenkamer.
29/10/2008
: Rudy Guede wordt in een verkorte
procedure zonder jury, waarin hij toestemde, veroordeeld voor de moord tot 30
jaar opsluiting.
04/12/2009
: studente Amanda Knox en haar vriendje Raffaele Sollecito worden door het Corte d’Assisi
van Perugia elk veroordeeld tot 25 jaar opsluiting. Amanda Knox krijgt 1
jaar extra wegens laster ten nadele van de gerechtelijke onderzoekers.
22/12/2009
: Rudy Guede ziet in beroep zijn straf verminderen tot 16 jaar opsluiting omdat
hij niet de hoofddader was.
22/01/2010
: openbaar aanklager Mignini wordt door de rechtbank van Firenze voorwaardelijk
tot 14 maanden veroordeeld wegens ambtsmisbruik in andere zaken, o.a. de zaak
van het monster van Firenze. Zijn
zaak was in onderzoek tijdens het proces tegen Amanda Knox en Raffaele
Sollecito. Dat bleek geen beletsel te zijn. Ook de veroordeling is geen
beletsel om zijn rol als openbaar aanklager in de zaak van Knox en Sollecito
voort te zetten.
03/10/2011
: in beroep wordt Amanda Knox veroordeeld tot 3 jaar opsluiting wegens laster
ten nadele van de gerechtelijke onderzoekers. Amanda Knox en Raffaele Sollecito
worden vrijgesproken van de moord omdat
ze de feiten niet gepleegd hebben. Amanda Knox heeft haar straf reeds in
voorarrest uitgezeten en keert terug naar Seattle in de V.S.
26/03/2013
: het Corte di
Cassazioni
verklaart de uitspraak in beroep nietig en beveelt een nieuwe
beroepsprocedure in Firenze.
30/01/2014
: de tweede rechtbank in beroep veroordeelt Amanda Knox tot 28,5 jaar en
Raffaele Sollecito tot 25 jaar opsluiting. Amanda Knox is niet aanwezig en kan
niet worden aangehouden. Raffaele Sollecito is aanwezig en wordt aangehouden.
12/02/2015
: Amanda Knox verlooft zich in Seattle met de muzikant Colin Sutherland. Het
stel heeft trouwplannen.
25/03/2015
: het Corte di
Cassazioni
vernietigt de uitspraak van 30/01/2014. In een ongebruikelijk arrest ten
gronde verklaart het Hof Knox en Sollecito onschuldig. Er is geen verwijzing
naar een nieuw beroepshof. Dit is het definitieve einde van de gerechtelijke saga.
De
zaak deed wereldwijd stof opwaaien. Bij de uitspraken waren wel 500
journalisten aanwezig en rijen satellietwagens. De zaak was opzienbarend door
de feiten zelf, door de levenswandel van Amanda, door een gerechtelijk
apparaat, dat volkomen uit de bocht ging en door de media, die zich tot niets
ontziende tabloïds opklopten.
Een
terugblik.
Amanda
Knox en Raffaele Sollecito worden tot hun ontsteltenis in verdenking gesteld
van de moord op Miranda Kercher, die ze zouden gepleegd hebben samen met Rudy
Guede. De assisenzaak wordt een spektakelstuk met als belangrijkste spelers de
verdachten, de openbare aanklagers, de verdediging en de media. In dat theater
verschijnt uiteraard ook een stoet aan gerechtelijke onderzoekers, experten en
getuigen.
Amanda
Knox is een 19-jarige studente uit het Amerikaanse Seattle. Ze komt een jaar
studeren in het Italiaanse Perugia. Ze belandt in een studentenhuis, waarin op
het gelijkvloers enkele jongens wonen en boven 4 meisjes : 2 Italiaanse, die al
afgestudeerd zijn, plus zijzelf en de Engelse studente Meredith Kercher.
Amanda
en Meredith worden al spoedig vriendinnen. Dat woord mag worden gebruikt omdat
ze samen optrekken en hun intieme leven met elkaar bespreken, ook hun omgang
met jongens. Meredith wil een vast vriendje, Amanda gaat aanvankelijk op de
experimentele toer. Ze probeert one
night stands
uit en krijgt daarna verkering met Raffaele Sollecito. Drugs horen er ook
bij, vooral dan marihuana. Dat is, in haar eigen woorden, in het studentenhuis
even normaal als pasta. Amanda gaat wat bijverdienen in een niet al te best
befaamde bar. Met haar leuk snoetje moet ze vooral klanten lokken.
Haar
levenswijze brengt haar in een minder fraai milieu, maar dat heeft ze niet in
de gaten. Haar naïviteit blijkt verder nog uit haar goedgelovigheid en haar
gebrek aan voorbereiding. Ze vertrok naar Perugia zonder vooraf een
verblijfsadres te hebben georganiseerd, ze stelt na haar inschrijving aan de
universiteit vast dat ze op de universiteit voor buitenlanders zit en dat er
nog een tweede, echte universiteit is. Haar naïviteit blijkt ten slotte ook uit
haar weigering naar Seattle te vluchten, toen het nog mogelijk was. De
recherche aanziet haar al vlug als verdachte maar dat heeft ze niet in de
gaten. Ze verklaart te blijven om de politie te helpen. Ze liegt over het
drugsgebruik in het studentenhuis. En, gesloopt door ondervragingsmarathons en
systematisch suggestieve vragen, wijst ze haar onschuldige cafébaas
aan als mogelijke dader. Ze zit in grote moeilijkheden en vergroot die nog door
haar gedrag.
De
media lusten er wel pap van. Het drugsgebruik en haar seksueel
experimenteergedrag is manna voor een bepaalde pers. Ze wordt weggezet als
mannenverslindster, die pas is gestopt na haar 7 Italiaanse minnaars omdat ze
is gearresteerd. Ze wordt geëtiketteerd als een vrouw met het gezicht van een engel en de ziel van een demon. De
werkelijkheid is genuanceerder. In werkelijkheid had ze seks met 4 jongens in
Seattle en 3 in Perugia. Amanda draagt zelf bij tot de beeldvorming van een
ontaarde en leugenachtige vrouw. Voor de media is het alle remmen los.
De
gerechtelijke politie en de openbare aanklagers laten systematisch smakelijke
details lekken. De samenwerking tussen media en gerechtelijk apparaat is
blijkbaar evident. Haar computer wordt gekraakt. Daaruit worden mails, foto’s en
persoonlijke teksten uit haar dagboek doorgespeeld aan de media. Uiteraard
blijken daaruit de verzuchtingen van een adolescent en haar puberachtig
taalgebruik, zoals : ik zou een moord
doen voor een pizza. Ook fragmenten van ondervragingen komen in de
openbaarheid. Het wordt een leugenachtige campagne met de bedoeling schade toe
te brengen aan haar imago. Zo wordt bijvoorbeeld de gerechtelijke hiv-test
groot gebracht in de media, het lijkt bij voorbaat een bevestiging van haar
liederlijke levenswandel. Als de negatieve uitslag - na een jaar ! - wordt
bekendgemaakt, wordt daaraan geen media-aandacht besteed. Ook kleine details
houden de perceptie overeind. Zo wordt een kassabonnetje opgevoerd en afgedrukt
in de pers, dat moet bewijzen dat ze ontsmettingsmiddel heeft gekocht om de
kamer van Meredith schoon te maken na de moord. De verdediging kan echter
aantonen dat het om de aankoop van een pizza ging. Maar intussen is het kwaad
alweer geschied. De media geven haar de bijnaam Amanda smentita - leugenaarster. Men publiceert ook details over
haar verblijf in de gevangenis. Het publiek leert Amanda goed kennen, tot in
persoonlijke en intieme details. Het wordt een soap met afleveringen, smullen
maar.
Amanda
is nu een bekende mediafiguur. Ze is losgerukt uit de werkelijkheid en opgetild
naar het niveau van de slechterik, die recht heeft op pagina 1 van kranten en boekskes. Ze staat voor het boze oog,
het kwaad in persoon, de verleidelijke vrouw met het dodelijke mes, de
meesteres van satanische sessies, manipuleerster van mannen, die ze meetrekt in
haar dodelijke raids, kortom een groot gevaar voor de brave samenleving. In de
Middeleeuwen zou zij als heks op de brandstapel zijn geëindigd.
De
politie had natuurlijk wel redenen om haar te verdenken. Zij was het die alarm
sloeg, toen ze ‘s
morgens thuis kwam na een nacht met haar vriendje Raffaele Sollecito in diens
appartement. Er was ingebroken, ze vond bloedvlekken, belde niet het
noodnummer, liep angstig weg, belde haar moeder in Amerika, die haar adviseerde
de politie te alarmeren. Bij ondervragingen, eerst als getuige, sprak ze
zichzelf tegen, ontkende het drugsgebruik, toonde zich verward. De politie had
aan haar geen moeilijke partij, ze was jong en onervaren en men kon haar
verklaringen in de mond leggen, die zij ondertekende, ofschoon ze noch de taal
noch de draagwijdte altijd goed begreep.
De
politie ging er meteen van uit dat de moord door een huisgenoot moest gepleegd
zijn en dat de inbraak in scène was gezet. Ze had in Amanda een voor de hand liggende
verdachte en loste haar greep niet meer. Ze had geen belang meer in mogelijk
andere onderzoekpistes.
Niet
alleen Amanda had haar reputatie. Justitie blameert zich doorlopend en roept
over zich een bedenkelijke reputatie af. De onderzoekers identificeren, na Rudy
Guede, oppervlakkig twee bijkomende verdachten, organiseren en construeren
bewijsmateriaal en sluiten andere pistes uit. Ze kiezen voor de gemakkelijke
weg. Het Openbaar Ministerie volgt de onderzoekers kritiekloos en gooit er nog
wat drama, oneerlijke experten en twijfelachtige getuigen - die door de mand
vallen - tegenaan. De onuitgesproken
leidende gedachte is dat media en justitie snel een veroordeling willen. Men
moet scoren, de waarheid is van ondergeschikt belang. De hoofdaanklager verklaart
formeel dat de moord is gepleegd met voorbedachte rade, in een speciale
ceremonie ter gelegenheid van Halloween. Het was in zijn woorden een seksueel
offerritueel. Deze interpretatie doet denken aan de zaak van het monster van Firenze, waar dezelfde
openbare aanklager in gelijkaardige bewoordingen de verdachten in zijn pleidooi
ten tonele voerde. De man heeft een persoonlijke gerechtelijke reputatie.
Advocaten hebben hem beschuldigd van ziekelijke fantasieën en paranoia tegenover
iedereen die hem tegenwerkt. Het oproepen van offerrituelen scoort evident bij
massamedia en publieke opinie. Deze openbare aanklager gedraagt zich even
populistisch als een tv-zender van Berlusconi. Het is hallucinant. Voor zijn
optreden in de zaak van het monster van
Firenze loopt hij een veroordeling op.
Een
reconstructie van de feiten. Of beter, een plausibele hypothese. Rudy Guede
breekt in om te kunnen stelen of om seks te hebben met Meredith, een tropisch
mooie jonge vrouw, aan wie hij is voorgesteld. Daar er in een studentenhuis
weinig te rapen valt en ook de computers van de diverse studenten niet worden
ontvreemd, ligt seks als motief meer voor de hand dan diefstal. Meredith
weigert, er ontstaat een gevecht, hij doodt Meredith met een keukenmes dat hij
bij zich heeft. Hij handelt waarschijnlijk alleen.
Deze
hypothese is gesteund op materiële bewijzen. Men vindt direct zijn schoenafdruk
in bloed, zijn bloedige handafdruk op het hoofdkussen van Meredith, zijn DNA in
het lichaam van Meredith, op een bebloede zakdoek op straat en op excrementen
gevonden in de toiletpot. Verdacht ook is de snede in zijn rechterhand en zijn
vlucht naar Duitsland.
Rudy
Guede is een alleenstaande Ivoriaan, opgevangen door een rijke familie uit
Perugia. Hij scoort als basketballer maar geeft dit op door een gebrek aan
ambitie en doorzettingsvermogen. Hij raakt aan de drugs en ontwikkelt een leven
als kleine inbreker en dief. Zijn fysieke kracht staat buiten kijf. In het
uitgaanscircuit wordt hij door de studenten van het gelijkvloers voorgesteld
aan Meredith, maar ook aan Amanda en Raffaele. Later serveert Amanda hem een
drankje in de bar waar zij werkt. Hij kent hen dus oppervlakkig. Wanneer hij in
nauwe schoentjes komt, dist hij hun namen op aan de gerechtelijke politie. De
onderzoekers zien hierin een bevestiging van hun hypothese dat de moord door
meerdere huisgenoten moet zijn gepleegd. Nochtans verklaart Guede in een
opgenomen Skype-gesprek met een vriend dat Amanda en Raffaele niet aanwezig
waren bij de moord.
Enkele
dagen voor de moord wordt hij in Milaan betrapt bij een inbraak in een
kinderdagverblijf. Hij wordt door de politie opgepakt, die vaststelt dat hij
alleen handelde en een keukenmes in zijn rugzak had. Na verhoor laat de politie
hem gaan. Later blijkt hij ook de dader te zijn van andere inbraken, onder
andere bij een advocatenbureau in Perugia.
De
bewijslast tegen Amanda Knox en Raffaele Sollecito wordt uiteindelijk onderuit
gehaald. Het in beslag genomen mes uit een keukenlade van Raffaele Sollecito
blijkt willekeurig te zijn geselecteerd als moordwapen, op grond van professionele intuïtie. Uiteindelijk
blijkt het mes vingerafdrukken van Amanda te bevatten, DNA van Meredith en
sporen van aardappelmeel. Meredith kwam wel eens bij Amanda en Raffaele, dus
wat is de verdenking ? Bovendien past dit mes niet in de snijwonden van
Meredith. Het verwijt dat Amanda en Raffaele na de moord zorgvuldig de kamer
van Meredith hebben schoongemaakt, slaat al evenmin ergens op. Hoe kan je al je
vingerafdrukken en DNA verwijderen en dat van Rudy Guede keurig laten zitten ?
Hoe verwijder je overigens DNA ?! Dat van Amanda vingerafdrukken in de badkamer
werden aangetroffen, is nogal evident : de meisjes deelden dezelfde badkamer.
En waarom zouden ze de kamer schoonmaken en het gebruikte mes oppervlakkig
schoongemaakt terug in de keukenlade van Raffaele leggen ?
De
afgesneden bh-sluiting van het slachtoffer heeft zes weken op de moordplek
gelegen. Talrijke onderzoekers hebben de sluiting verplaatst, er andere spullen
overheen gelegd, daarna weer zonder en ook met vuile handschoenen
gemanipuleerd. Na zes weken is een minimale hoeveelheid DNA van Raffaele terug
te vinden op de bh-sluiting. Onafhankelijk experten uit Rome verklaren ten
slotte dat dit DNA niet anders dan van besmetting van de onderzoekers afkomstig
kan zijn. De plaats delict was zeer slecht gezekerd, iedereen kon binnen en
buiten lopen, de onderzoekers verwaarloosden elementaire principes van
handhygiëne, de bh-sluiting werd voortdurend verplaatst vooraleer men er
aandacht aan schonk.
Amanda
Knox wordt wel nog veroordeeld tot 3 jaar wegens laster. Dat betreft haar
aanklacht van ondergaan fysiek geweld door de ondervragers. Ze wordt bang
gemaakt, van leugenachtigheid beschuldigd, men eist dat ze de waarheid spreekt
en ze wordt tegen het hoofd geslagen in aanwezigheid van andere agenten. Het is
haar woord tegenover dat van de ondervragers. Die krijgen gelijk van de
rechtbank.
De
familie van Meredith is zwaar ontgoocheld dat
de daders niet zijn veroordeeld. De oorzaak van dit bijkomende trauma naast
het levenslange verdriet om de moord op Meredith is gewoon de Italiaanse
Justitie.
De
Italiaanse Justitie blijkt niet opgewassen tegen haar taak. Ze besluit
onmiddellijk dat de moord een groepsaangelegenheid was. Onder druk van de media
volhardt ze fanatiek in het verder aankleden van deze hypothese. De hoofdaanklager
blijkt een bedenkelijke fantast te zijn, die wordt veroordeeld voor zijn wilde
aanklachten in andere zaken. Desondanks blijft hij in functie. Getuigen worden
verzonnen, experten liegen en weigeren halsstarrig hun bewijsmateriaal en
gevolgde procedures voor te leggen aan de verdediging, met stilzwijgende
goedkeuring van de rechtbank. In allerlaatste instantie velt het
Hooggerechtshof (=cassatie !) een definitief arrest, ofschoon het
ongebruikelijk is dat het zich ten gronde uitspreekt. Amerikaanse waarnemers
vermoeden een politiek manoeuvre. Bij definitieve veroordeling zou de
Amerikaanse president immers moeten beslissen over uitlevering.
Amanda
Knox was geen braaf meisje. Ze beleefde haar adolescentie in Perugia en liet
alle remmen los. Daardoor werd ze een voor de hand liggende verdachte.
Maar
het meest verontrustende is het functioneren van de Italiaanse Justitie. Deze
grondig verkeerd gelopen assisenzaak is een spectaculair incident, dat
media-aandacht opslorpte. De vraag is uiteraard of het hier een eenmalig
incident betreft, dat bijgevolg niet veralgemeend mag worden ? Welnu, de
fouten, de vooringenomenheid, de hardnekkige drang om bewijzen te construeren,
het systematisch lekken naar de pers, dergelijke vaststellingen verraden een
onderliggende mentaliteit van de onderzoekers, openbaar ministerie en
rechtbank. Mentaliteit is niet eenmalig. Mentaliteit zit dieper, in het
systeem.
Deze
zaken zijn geen uitzonderlijke incidenten. Over Italië weet ik verder weinig.
Maar in België doen zich vergelijkbare incidenten voor. De laatste zaak die
stof deed opwaaien was de parachutemoord. Zonder materieel bewijs werd een
verdachte veroordeeld omdat innerlijk
vermoeden van schuld
een voldoende veroordelingsgrond is voor het Belgisch Hof van Cassatie,
tegen Europese regels in ! Als je daaraan toevoegt de rol van de pers en van
show-advocaten, dan kan je moeilijk anders dan concluderen dat Justitie een
bedreiging is geworden van de rechtsstaat. Want elke burger kan met de nodige
pech verdacht en veroordeeld worden. Advocaten geven toe dat er onschuldigen in
de gevangenis zitten en daders op vrije voeten worden gesteld. Wantrouwen in
het gerechtelijk apparaat, ook in civiele zaken, is een vrij algemene opvatting
geworden binnen de publieke opinie. Justitie is bovendien een staat in de
staat, die bij het minste incident schermt met haar grondwettelijke
onafhankelijkheid tegenover de uitvoerende macht. Deze onneembare burcht die
Justitie geworden is, behoort bij wet te worden aangepakt en de
assisenrechtspraak afgeschaft. Sleutelen in de marge met af en toe een kleine
maatregel is onvoldoende. Een grondige hervorming, bijvoorbeeld naar Nederlands
of Scandinavisch model, zal echter niet gebeuren, gewoon omdat er onvoldoende
druk wordt uitgeoefend. De politieke klasse ontbeert nu eenmaal per definitie
de moed voor grondige hervormingen. Zij zal maar zover gaan als de publieke
opinie haar drijft. Die publieke opinie heeft wel degelijk in de gaten dat er
grote problemen zijn, maar laat zich vooralsnog pamperen met brood en spelen.
Je vraagt je wel eens af of de burger zijn stemrecht wel waardig is. Krijgt men
de leiders die men verdient ?
Herman
van Schoten, Schoten, België, 30/04/2015.
alle rechten voorbehouden : Herman van Schoten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten