De Vlaamse overheid wil dat tegen 2030
de elektrische auto 50 % van het wagenpark uitmaakt. Een ambitieuze
doelstelling volgens Maarten Matienko van de Vlaamse Automobilistenbond. Wegens
kostprijs en het momenteel nog beperkte aanbod. Op termijn ziet hij autodelen
als een deeloplossing voor de verzadiging van het wegennet. Ik was meteen op
mijn hoede en zag al visoenen.
Wim en Wendy,
goed dat ik jullie tref, jullie hebben de auto besproken dit weekeinde, zie ik.
Waar gaan jullie naartoe ?
O, wij gaan
niet. Da’s waar ook, Wim, je moet je nog afmelden !
Kunnen wij
dan de auto hebben ?
Tuurlijk !
Zeg zoet, kuis hem dan eerst nog eens ! En probeer die hasjgeur eruit te
krijgen ! Ja, Lucas en Lotte hebben ermee gereden, dan weet je het wel hee.
Moet er
getankt worden ?
k’Geloof het
wel, want die doen dat niet, je kent ze hee…
Autodelen zal in een appartementsgebouw
spanningen teweegbrengen, dat is zeker. Grotere spanningen dan het scheren van
de haag, de schoonmaak van de gemene delen, het onjuist parkeren van fietsen of
het ratelen van de wasmachine om twee uur ‘s nachts. Er zal ruzie van komen.
Mensen zullen elkaar op de vergadering eens goed aanpakken, verwensingen
toeschreeuwen, beledigen, elkaar niet meer willen groeten. Sommigen zullen
verhuizen, naar een volgend gebouw, waar ze weer met een schone lei kunnen
beginnen autodelen.
Het zal niet werken. Precies om
dezelfde reden waarom gemeenschappelijk wonen en gemeenschappelijke eigendom
slechts voor een kleine minderheid van bevlogen geesten is weggelegd en dan nog
alleen zolang de kinderen niet groot worden. Het gaat tegen de natuur van de
mens in. Nochtans maakte de Vlaamse officiële bouwmeester Leo Van Broeck recent
zijn toekomstvisie bekend aan de burgers van Vlaanderen : het ruimtebeslag
is van die aard dat we dringend kleiner moeten gaan wonen, in de stad en met
gedeelde gemene delen als vuilniskelder, waskelder, fietskelder,
voorraadkelder, spelkelder enz. De man heeft objectieve argumenten, neergelegd
in twee artikelen, die je onder zijn naam kan vinden op internet. De
essentie : Vlaanderen is vol verkaveld. Energieleidingen aanleggen naar
die verspreide bebouwing is kostbaar en verspillend. Efficiënt openbaar vervoer
naar alle uithoeken is niet doenbaar. We moeten gaan samenhokken in de stad. Wil
u eraan ?
Mensen willen een woning en een auto
voor zichzelf, liefst zo groot mogelijk, althans hier in onze regionen. Je hebt
weliswaar culturen waar alle bezit gemeenschappelijk is, vooral in Afrika, heb
ik mij laten vertellen. Nu is dat ook niet zo moeilijk, hoe minder er is, hoe
minder aanspraken er mogelijk zijn. Maar toch, het schijnt hier en daar zo te
zijn. Zelfs in het uiterste noorden van Portugal, in het natuurpark van
Montesinho boven de stad Bragança, is er, nog in onze tijd, een vorm van
gemeenschapsbezit geweest.
Je zou kunnen stellen dat, naarmate er
meer bezit en organisatie komt, het individualisme toeneemt. Hoe meer materieel
comfort en hoe schaarser de ruimte in een zich verstedelijkend gebied, hoe meer
aanspraken op eigendom er zullen komen. Logische ontwikkeling.
Zie je de reclameblokken op tv al
publiciteit maken voor autodelen ?! Een spotje met Gert en Gerda, die,
gepensioneerd zijnde, het weekeinde de auto altijd afstaan aan de werkende
koppels. Met een knipoog : zo doen
wij dat hier ! Of Saskia en Stefan die op zondagavond ijverig de auto
wassen. Voor Gerda en Gert, hebben die morgen een schone auto !
Publiciteit haakt in op de driften van
de mens. Autodelen lijkt daar niet echt bij te passen. We zullen het eerder
moeten hebben van morele praatjes op de preekstoel, maar die is er niet meer.
Van politiekers dan, die het ons keer op keer in praatprogramma’s inprenten,
ofschoon tegen hun zin want ze verliezen er kiezers mee en zelf hebben ze er
geen boodschap aan. Dan maar in het kleuter- en lager onderwijs : delen,
kindjes, wij delen alles. Allee, niet echt alles, de papa en de mama niet
natuurlijk.
Hoe complexer een samenleving, hoe
kwetsbaarder, dat is evident. Onze hoog ontwikkelde samenleving is uiterst
kwetsbaar voor, zeg maar, een elektriciteitsstoring of watertekort. En onze
cultuur, of wat daar tegenwoordig voor doorgaat, is toegespitst op ik-ik-ik.
Dan aankomen met simplistisch-solidaire oplossingen als autodelen is geen
handig recept.
De voorstanders van autodelen trachten
ons nochtans bevlogen te overtuigen. Het permanent vastrijden op verstropte
stadswegen moet wel leiden tot meer gemeenschapsbesef. Autodelen is een
beginpunt voor nieuwe maatschappelijkheid. Opnieuw aandacht leren voor de
ander, voor het gemeenschappelijke, voor het maatschappelijk belang. Puur
vanuit economische noodzaak. En ondersteund door politiek en media in een
hernieuwd maatschappelijk bewustzijn. De media die niet meer achter de grillen
van de consument aanlopen, maar af en toe het vingertje opsteken. Het vormend
aspect terug van weggeweest ! De politiek kan aanmoedigen door fiscale
voordelen en fiscale bestraffing. De lage emissiezone, aangevuld met de
meer-personen-zone bijvoorbeeld !
Gelooft u in die praatjes ? Het is
tegen de menselijke natuur. Welstand heeft het mogelijk gemaakt dat iedereen
zijn wei afbakent en zich daarop keizer waant. En de multiculturele ideologie
bedacht daar nog een theoretisch diploma voor : iedereen zijn identiteit
op zijn eigen wei.
Er zijn maar weinig recepten om de
verkeersinfarct tegen te gaan. Te veel mensen en te veel comfort, dat is zowel
de oorzaak als de reden van weinig alternatieven. Kopen op internet en het
thuis laten afleveren doet er nog een schep bovenop.
Verstandige mensen dragen een klein
steentje bij : fietsen, openbaar vervoer en geen nieuwe auto kopen wegens
minder dan 10.000 km./jaar. Het helpt, maar daarmee los je de zaak niet op.
Er zit maar weinig anders op dan het
autorijden zo duur te maken, dat de minder gefortuneerden af vallen. Asociaal ?
Welja, maar hoe anders ? We kunnen natuurlijk al beginnen met de fiscale
voordelen voor de bedrijfsauto volledig af te schaffen. Diesel onbetaalbaar
maken. En de pakjesbestellers vervangen door centrale afhaalpunten. Dat scheelt
zeker al een percent of zo. Een oplossing is het uiteraard niet.
Tip : koop of huur een garage in
de Ardennen of in Noord-Frankrijk en stal er je auto. Rijd er in het weekeinde
naartoe met de trein. En ga vervolgens, net als vroeger, op zondag lekker uit
rijden met de auto !
Herman van Schoten, Oberwesel,
Duitsland, 09/09/2017.
Alle rechten
voorbehouden : vanschotenherman@gmail.com.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten