De heer
Damoiseaux uit Odijk klaagt in de rubriek Taalergernissen
van het tijdschrift Onze Taal
over de afsluitende groet een fijne dag nog.
Het stond zelfs onderaan een factuur ! Hij moest een flink bedrag betalen en
vond het allerminst een fijne dag.
Precies wat
ik altijd voel, als me aan de kassa weer die nietszeggende groet wordt
toegevoegd, samen met de kassabon en de spaarpunten voor trouwe klanten.
Het is
storend. Want de spreker meent er niets van. Hij of zij heeft het aangeleerd
gekregen in een cursus klantvriendelijkheid. Je krijgt het tegenwoordig overal
te horen, het is een besmettelijke ziekte.
Het is zo van die ingehamerde beleefdheid, die je tegenwoordig
zelfs op het postkantoor standaard wordt toegevoegd, ja, dan is het overal. Ik
voel me dan altijd een beetje voor schut gezet want het schept afstand omdat ze
er geen jota van menen. Geregeld doorprik ik dat ook, bijvoorbeeld met een
ernstig geformuleerde vraag : u ook ! Wat
doet u vandaag nog allemaal ? Of : mag
ik u wat persoonlijks vragen ? Dan schrikken ze en zijn ze van slag, want
dat kwam in de bijscholingscursus niet voor. En vervolgens vraag ik iets
banaals in de zin van : moeten jullie ook
in het weekeinde werken ? Eénmaal
presteerde ik het om bij het afscheid met een serieus gezicht te vragen : bent u hier gelukkig ? Dat kwam me nog
net niet te staan op een verdenking van ongewenste intimiteiten, dus daar moet
je mee oppassen. Maar als je zo formeel-truttig behandeld wordt, dan moeten ze
maar tegen een stootje kunnen.
Nu moet u
weten dat ik mijn boodschappen bij voorkeur doe op de stille momenten. Ik
winkel graag op mijn gemak, op dagen en uren dat de werkende mensen er niet
zijn. Ik maak mezelf wijs dat ik daarmee uiting geef aan een bijzondere vorm
van burgerzin : het niet voor de voeten lopen van de hardwerkende medeburger,
die zich dag in dag uit uitslooft voor mijn welzijn. En ik wil niet worden
geassocieerd met een bepaald soort leeftijdsgenoten, die uit winkelen gaan op
piekmomenten om ook eens gezellig onder de mensen te komen. Natuurlijk, je kan
het niet altijd vermijden. De weekmarkt op zaterdag bijvoorbeeld, ja, die is nu
eenmaal op zaterdag.
Nu wilde het
geval dat ik een piepjonge kassierster trof, van vreemde origine, ik had al een
vermoeden. Student ?, vroeg ik. Ja hoor ! Eerste dag ? Laatste dag,
straalde het meisje. Vakantie dus ! Nee,
tweede zit, lachte ze, maar nu een beetje groen. Ik stapelde mijn spulletjes
en drankjes op de band, maar alcohol was er niet bij. Mijn bier koop ik bij de Portugees, lokte ik ze uit de tent. Sagres ?, repliceerde ze. Hoe weet u dat ?, viel ik gespeeld
verbaasd uit de lucht. Ik ben Cabo-Verdiaanse
!, verklaarde ze nu. Er stond nog altijd geen klant achter mij aan te
schuiven, dus nu schakelde ik over op Portugees. Ze legde enthousiast uit dat
ze hier geboren was, maar dat haar ouders van het eiland Sal afkomstig waren.
Ze ging er nog op vakantie, om de paar jaar, want de reis was best duur.
Cesaria Évora kwam nog ter sprake, de schrijver Guilherme Mendes da Silva, ze
kende het allemaal. Haar ouders spraken onderling nog Creools, maar zij niet,
al verstond ze er meer van dan haar ouders vermoedden. Nu kwam een hogere
kassierster poolshoogte nemen, zodat ik mijn spulletjes maar inlaadde en
afscheid nam. Toen zei ze : een prettige
dag nog verder.
Na zo’n
gezellige babbel ! Een prettige dag nog verder ! Het voelde aan als verraad.
Had ik daar een diepmenselijk contact opgebouwd, dat voor herhaling vatbaar was
en waaruit misschien nog vakantietips voor haar verre land zouden kunnen
opbloeien. Ik had al haast besloten alleen nog te gaan winkelen als zij aan de
kassa zat. En dan dit. Ze zette me weg, als een nummer, een doodgewone klant.
Een goede dag nog, wegwezen, de volgende !
Een paar
weken later strandde ik aan de afdeling verse vis. Vis genoeg maar geen
verkoopster. Ik stond daar maar wat te dralen en vond ze ten slotte aan de
beenhouwerij, waar ze een praatje was gaan maken. Geen klanten, wat doe je dan
uit verveling ?! Ze spoedde zich naar haar werkplek en bediende me vlot. Ik
sneed het thema rauwe vis aan. Bwah, neen, dat lustte ze niet ! Maar of ik Portugese
sardienen kende ? Nu had ik werkelijk niets in de smiezen, alweer een Portugese
! Van waar bent u, hoe komt u hier terecht, woont u hier al lang, blablabla,
dat soort dingen. Ik moest eigenlijk niks vragen, ze had geen aanmoediging
nodig. Een praatvaar ! Ze was van Barreiro, waar de veerpont uit Lissabon
aankomt. En daar kan ze met haar man en twee kinderen voor € 15 uit eten gaan !
Daar kon ik natuurlijk niet tegenop, zodat ik mijn notaboekje al bovenhaalde. Ze
was een open boek. Vertelde dat ze hier hun centjes verdienden en die dan jaarlijks
gingen opmaken in Portugal. Want hier verdien je makkelijk € 1200-1400, dat is
ginds veel geld ! Elk jaar weer beslissen ze om toch eens naar een ander land
op vakantie te gaan en uiteindelijk wordt het altijd weer Portugal ! Een
toevallig en heerlijk kort contact. Toen liep ze weer weg en riep me nog
achterna : Barreiro, aan het eindpunt van
de pont ! En die prettige dag nog, dat kwam niet eens in haar op !
Ik voel me
altijd opgelaten bij zo’n kille, formele afscheidsgroet. Het is het omgekeerde
van vriendelijkheid. Kopen en wegwezen, een goede dag nog. Vrieskoud. Heb me
voorgenomen om oppositie te gaan voeren. Om bijvoorbeeld te reageren met : nou, dat ik weet ik nog zo niet, of moet straks naar de tandarts, of dat zal ik zelf wel bepalen of waar moeit u zich mee ?
Ik ben er
nog niet aan begonnen, aan deze eenmansactie. En zo moedig ben ik niet. Het is
wachten op een actiegroep. Facebook ?
Herman van
Schoten, Schoten, België, 13/04/2017.
alle rechten voorbehouden : vanschotenherman@gmail.com.
Een 'cri de coeur' van mij meneer Van Schoten, wat u hier boven schrijft. Ik werk op de klantenservice van een waterbedrijf en heb dus de hele dag mensen aan de lijn. Bijna iedereen neemt afscheid van mij met "Een fijne dag nog ..." Inderdaad, zó ongemeend en zo geprogrammeerd. Ik word er verdrietig van. Bij niemand kan ik dit kwijt, niemand begrijpt mij. Want men zegt: "Ja maar dat is toch vriendelijk?" U bent de eerste die ik tref die er hetzelfde over denkt en begrijpt waar het om gaat, wat de kern is van het probleem. Heel veel dank voor uw artikel. Ik ga er eens op broeden of we het inderdaad niet een vervolg kunnen geven...
BeantwoordenVerwijderenMet vriendelijke groeten,
Ellen van der Sluis
Reeuwijk
Nederland