Amsterdam ! Toen je jong was trok
Amsterdam als een magneet. Tolerant en vrijgevochten ! Dat kwam raak aan bij de
adolescent ! Elk jaar er minstens een keer naartoe. Het was de tijd van
Nederland gidsland. Sonja Barend presenteerde haar praatprogramma in De Brakke
Grond, het Vlaams Cultureel Centrum ! Je zwol van trots !
Sindsdien is de gloed van Amsterdam
verflauwd. Het ligt aan de leeftijd, zeker, je bent wat bedaagder geworden. En
je hebt meer van de wereld gezien. Of het ook aan Amsterdam ligt ?
Maar soms moet je er naartoe, soms
licht die gloed weer op. Dat was nu het geval door die tijdelijke tentoonstellingen
in het van Gogh en het Rijks ! Esthetische hoogtepunten, tegelijk nog wel. Dat
is een treinticket en een hotel waard, niet te lang natuurlijk want Amsterdam
is niet goedkoop. Goed, het hotel verwent je met een royale hoekkamer met
uitzicht op een gracht èn met een doos Amsterdamse koekjes van Daelmans, maar
het is toch zeer duur, reden waarom we het aantal nachten beperken tot twee.
De trein vertrekt stipt op tijd in
Antwerpen Centraal en bereikt Rotterdam na 31 minuten, Schiphol na 53 minuten
en Amsterdam Centraal na 1 uur 12 minuten, nog altijd stipt op tijd. Het lokale
openbaar vervoer is toerist-onvriendelijk. Een enkel kaartje is blijkbaar niet
te krijgen, een dagpas hebben we niet nodig en is ingewikkeld aan de automaat,
bovendien kan je op de tram niet contact betalen. Een dure taxi dan maar, wel comfortabel, zij
het niet snel, de stad is druk en je moet om het centrum heen rijden, dat
blijkbaar autoluw is gemaakt.
Vandaag hebben we geen verplicht
programma, althans niets wat gereserveerd is. We lopen een eindje door de stad
en belanden aan het Rembrandtplein, vroeger berucht, nu een aaneenschakeling
van horeca. In het midden van het plein een standbeeld van Rembrandt en een
driedimensionele beeldengroep van de Nachtwacht, met liefst 22 figuren in groot
ornaat ! De kunstenaar zal het ons niet kwalijk nemen, maar we hebben dorst !
Het aanbod is verrassend ruim. Ik twijfel tussen een Natte en een Jopen Mooie
Nel, maar vraag advies aan de serveerster, die een IJwit suggereert ! En
inderdaad, een frisse dorstlesser. De stad baadt in de zon en dat zal de hele
tijd zo blijven en dat maakt dat het licht fel is en dat verlicht het gemoed !
We herinneren ons een bezoek aan Parijs, constant in de regen, dat maakt dus werkelijk een
verschil !
Voor het avondmaal zoeken we de
Ferdinand Bol op. Die straat kennen we weliswaar niet, maar we herinneren ons
de sketch van Wim Sonneveld, waar deze straat een paar keer in voorkomt : waar
is de gulle lach op heden gebleven meneer Sonneberg ?! Hier ergens huist The
Seafood Bar en het is makkelijk gevonden. Je kan binnen zonder reservering
en het is de hele dag open. De kaart oogt verleidelijk, de prijzen iets minder,
bijvoorbeeld zes Gillardeau-oesters nr. 3 voor € 27,50, hm, dat is niet mis.
Mijn echtgenote lust garnaalkroketten, drie stuks, met een vulling op basis van
visbouillon, zegt ze, goedgekeurd dus. Ik krijg sashimi van de dag, zonder meer
goed en mèt verse gember, dat krijg je zelden. De Grüner Veltliner van
Julius Klein past er uitstekend bij. Vervolgens gaat mijn reisgezellin voor de catch
of the day en dat is vandaag tarbot met groene asperges. Het is een hele
vis, supervers, de asperges mochten iets meer gegaard zijn, deze groente moet nu
net geen beet hebben. Mijn tafeldame verklaart zich nochtans gelukkig en
naar ik meen, doelt ze op mij. Ik heb evenmin te klagen, mijn zeevruchtenbanket
is gewoon goed, alleen de krabbepoot is blubberig, wak zegt de overkant.
Bij het afruimen maak ik er een opmerking over, even later wordt een nieuwe
poot gepresenteerd, mèt excuus ! Dit restaurant maakt deel uit van een kleine
keten hier in de stad. Een adres om te onthouden.
Na een dergelijke maaltijd ben je
in de juiste sfeer ! Zullen we of zullen we niet ? Eerst even een half uurtje
rust in het hotel en dan op stap ! Jazzcafé Alto in de Korte Leidsedwarsstraat
is klein en intiem. We krijgen een tafeltje dichtbij het podium. Vanavond
treedt Greenfield op, een kwartet van altsax, piano, gitaar en drums. De
leider van de band, Rinus Groeneveld, is al 69 en blijkt een kwieke baas te
zijn, die erop los speelt als een twintiger. Het kwartet is goed ingespeeld,
het is niveau. De Bulgaarse dienster brengt in het Nederlands een fles
Sauvignon uit Roemenië, € 20, voor een ganse avond muziek zonder entreegeld,
een koopje. In de pauze een praatje met de buurman. Hij is Amsterdammer en dit
is volgens hem momenteel de beste club van de stad. Hij noemt nog enkele
grotere clubs op, maar daar worden ook andere genres gespeeld, het is meer
populair. Zijn dame is van Oezbekistan maar woonde een aantal jaren in
Portugal. Dat zal ik even testen en warempel, ze spreekt een behoorlijk mondje
Portugees. Dan zegt hij : ze is mijn date van vandaag. Ik feliciteer
hem, wat moet ik anders ? Het is zo gezellig dat we blijven voor de tweede set
en dat is opnieuw een aaneenschakeling van energieke nummers, het een na het
ander. Na afloop vertel ik Rinus dat deze club qua ruimte en intimiteit en
sfeer doet denken aan de Hot Clube van Lissabon. Komen jullie daar
vaak ?, wil hij weten en we krijgen gelijk zijn kaartje, voor het geval we
iets voor hem zouden kunnen doen ! Het is laat, ik weet de weg naar huis niet
meer zo goed, maar prijs me gelukkig met een ervaren gids, zodat ik niet een
gracht in sukkel.
Na een korte nacht volgt een heuse
werkdag. Er staan twee musea op het programma. Het Rijksmuseum bevindt zich op
loopafstand. Het is er stikdruk. De tijdelijke tentoonstelling van etsen van
Rembrandt trekt een massa volk. De etsen zijn klein, miniaturen haast, het zijn
er 300 en veel bezoekers willen van dichtbij een foto nemen en/of staan met hun
neus erop naar hun audiogids te luisteren, zodat het niet simpel is. Dankzij
elegant ellebogenwerk en een ontwapenende glimlach verschaffen we ons toegang.
Het is verbluffend. Kon die man tekenen ! We lezen de toelichting. Het betreft
koperplaten, waarop hij met een scherpe pen kraste, waarna een afdruk werd
gemaakt. We zijn niet mee. Want wil dat dan zeggen dat hij in spiegelbeeld
moest werken ? Je staat paf, het is uiterst fijn allemaal. De ogen worden op de
proef gesteld in de donkere zalen, de vaste collectie is dan ook niet meer voor
vandaag.
Café-restaurant De Jaren, een
oud-Amsterdams adres, zit onder de werken, dat had ik bij de voorbereiding
vastgesteld, dus zal het iets anders worden. Loetje aan de Johannes
Vermeerstraat is een goed alternatief, gewoon degelijke alledaagse kost. Het
tafeltje naast ons heeft iets te vieren. De vrouw spreekt ons aan, ze hebben
vandaag een huis gekocht, hier op oud-Zuid ! Het zijn professionele kunstmensen
en er volgt een heuse uitwisseling van gedachten over de kunstwereld. Nu voel
ik het kriebelen. Ik vraag ze om een mening over onze Franse schilderes
Marie-Paule Benoit-Basset. Ze kennen haar niet, maar zullen de website
bekijken en ons mailen. Ze heeft een agent nodig in Nederland, zeg ik,
wel, daar zou voor gezorgd kunnen worden ! We vernemen ook nog wat over Loetje.
Hij was een knorrige oude man, die op deze plek zijn eerste eethuis begon. De
kinderen hebben het overgenomen en uitgebreid naar enkele vestigingen in Amsterdam
– o.a. in De Pijp en op het plein van Amsterdam C.S. – en in de rest van het
land, 18 vestigingen intussen. Loetje houdt van spreuken, bijvoorbeeld deze : biefstuk
met jus is vet ! Loetje’s kinderen zijn aardiger : Loetje ziet je
graag weer terug.
Een korte wandeling brengt ons naar
het van Gogh-museum. Het ligt aan het Museumplein, een uitgestrekt plein tussen
de musea aan de ene kant en het Concertgebouw aan de andere. Ons e-ticket kan
niet worden gelezen, de vriendelijke dame vraagt of ze het mag innemen, dan
mogen we zo binnen.
We komen speciaal voor David
Hockney, die door de critici de hemel wordt in geprezen, we zijn benieuwd. Hier
is ook veel volk, maar het museum is ruimer opgevat, lichter ook en de werken
van Hockney zijn uitzonderlijk groot van formaat, zodat het nergens dringen is.
In vergelijking met het Rijksmuseum is het hier een verademing. Zijn
tentoonstelling vindt hier in dit museum plaats omdat Hockney zich inspireert
op van Gogh en daar ook voor uitkomt. Zijn natuurlandschappen lijken soms wel
afgekeken, men heeft hier en daar een schilderij van van Gogh opgehangen
tegenover hetzelfde thema van Hockney. De gelijkenissen zijn inderdaad
frappant. Het formaat en de intense kleuren van Hockney doen hem dan weer
afsteken tegen zijn groot idool. Onwillekeurig sla je aan het vergelijken, de
curator lokt dat wellicht opzettelijk uit ! Wel, neem nu het schilderij Korenveld
met patrijs van van Gogh, die korenaren wuiven in de wind, bij Hockney is
het allemaal strak en statisch. De penseelvoering is uiterst verschillend,
ongetwijfeld door het grote verschil in formaat, maar toch. Hockney schildert met
de grove kwast, alsof het vooruit moet gaan. Hockney wil aandacht, het is
spectaculair, hij wil iedermans vriendje zijn en het zou dan ook perfekt passen
in de enorme hal van een groot en chique hotel. Het leeft niet, er gaat niets
van uit, het is fraai behang. Ik zet me op een bank en mijn toevallige
buurvrouw op jaren is enigszins beduusd en vraagt wat ik ervan vindt. Ze is het
volkomen met me eens, het is, zegt ze, aardige naïeve kunst, maar hier en
vandaag groeit vooral haar bewondering voor van Gogh ! De nagel op de kop !
Hockney is een commerciële topper, aardig om te zien, daar niet van. Hij pronkt
met zijn techniek : hij trekt met zijn ipad en de app Brushes de natuur
in, legt het ter plekke min of meer vast en begint vervolgens aan de uitwerking
op groot formaat. Tja… Je denkt onwillekeurig aan een spreuk, niet van Loetje
maar van Loesje : dacht ik voor een bos te staan, loop ik zo een schilderij
binnen.
Tijd voor een verversing op het
zijterras van café Keyzer, pal naast het Concertgebouw. De school lijkt uit
want nogal wat jonge mensen met muziekinstrument op de rug halen hun fiets uit
de stalling rechtover ons terras. Hier zal onze Sylvia Wang dus ook haar fiets
zetten als ze komt repeteren ! We kennen haar van de Koningin
Elisabethwedstrijd viool, die momenteel gaande is in Brussel. Ze is verbonden
aan het Concertgebouw en dat is uiteraard een referentie van formaat. De
bitterballen zijn van Holtkamp en uitstekend. Het is gezellig toeven hier.
Vanavond hebben we een adresje, dat
de nieuwsgierigheid wekt : Momo, aan de Hobbemastraat 1, naast het Parkhotel,
waarvan het deel uitmaakt. Het is een apart restaurant. De keuken is deels
Japans, deels Zuid-Amerikaans, de kaart is eentalig Engels, er zijn geen voor-
en hoofdgerechten omdat je zelf kiest wat je invalt, je krijgt één bord per
keer zodat het gedeeld eten is en de bediening is jong en erg attent. Zonder
reservatie krijgen we nog net het laatste vrije tafeltje. We drinken een glas,
zien aan de lange ovalen bar de meest vreemde cocktails geserveerd worden en
achter ons geeft een dame haar smartphone mee om te worden opgeladen, waaarvoor
ze een nummertje in ruil krijgt. We beginnen met ceviche : tuna tataki with shallots, ponzu and
jalapeno sauce. Dan komt wat wij als hoofdschotel beschouwen : alaskan
king crab, scallops and prawns with aromatic jungle curry. Het dessert : voor haar roasted
figs with port wine gel, grapes and vanilla ice cream en voor hem chocolate
hot pot with matcha ice cream ans sesame crunch. Wat moet je daar nu
allemaal van denken ? Wel, het was goed tot zeer goed en het dessert is om te
onthouden, een smaakbom. Bij de rekening volgt een laatste verrassing : dienst
niet inbegrepen…..Hier komen veel Amerikanen over de vloer, daarom wellicht.
De volgende ochtend bij het ontbijt
zijn we omgeven door niet-Nederlands uitziend personeel op één jonge dame na. Jullie
spreken Nederlands ! zegt ze. Ze studeert bedrijfskunde en verdient een
centje bij als ontbijtkracht. Ze is niet direct een afroepkracht, maar bepaalt
haar uren en dagen zelf, ze blijft ongebonden tegenover het hotel. Ik zeg : dan
bent u een zzp-er ! Ja, dat is ze ! En zodoende hebben we nu onze eerste
zzp-er in levende lijve ontmoet. Wel, ze zien eruit als gewone mensen…
Even buiten het hotel wordt een
gebouw afgebroken. Achter het traliewerk van de schutting staat een man met
helm toe te kijken, hij is de werfleider, Indonesisch van uitzicht. Wat komt
hier ?, vraag ik hem tussen de tralies door. Hij neemt warempel de tijd
voor een praatje. Het is het oude postkantoor, dat plaats moet maken voor wat
anders, maar wat, dat is nog niet bekend. Ze betaalden 5 miljoen en zullen de
grond wel weer doorverkopen, zo gaat dat hier. Ziet u daar dat appartement ?
Daar woont een vrouw die het kocht voor 350.000, ze kreeg een bod van 1,1
miljoen en weigert te verkopen ! Allemaal expats en duur buitenlands volk
meneer ! Nu is hij gelanceerd, hij heeft zijn huis verkocht, huurt en
belegt op de beurs, kijk maar, en hij haalt er zijn smartplone bij : Shell en
Unilever, driemaandelijks dividend, 8 % ! We wensen hem succes en lopen verder.
Wat was me dat ?! Zo open, typisch Amsterdams ?
Café ’t Hooischip aan de Amstel
heeft een leuk terras met uitzicht op de rivier, goede koffie, goede luim en de
waardin weet ook nog de weg naar het Hermitage-museum : daar, brugje over, 1
minuut ! Het klopt. Het museum blijkt een van de Hermitage-musea te zijn
van zowat overal ter wereld, dat tijdelijke stukken van het Hermitage in
Sint-Petersburg toont. Men weet daar met zijn collectie geen blijf wegens enorm
uitgebreid. Als je dan president Poetin even aan de mouw kan trekken, die het
museum overigens met zijn aanwezigheid eerde, dan kan je zomaar een
Hermitage-dependance vestigen ! Het is zonder meer schitterend en gebracht in
zalen met veel licht. De Russische keizer/keizerin kocht in wat hij/zij ook
maar krijgen kon en kon op die manier grote indruk maken op andere
vorstenhuizen. Het is te veel om op te noemen. Ik voor mij onthoud een groot
schilderij van Anthon Van Dyck, voorstellende burgemeester Rockox van
Antwerpen. Roofkunst ?! Het is tegenwoordig goed gebruik om dergelijke kunst
terug te geven, vooral Nederalanders laten hun geweten opspelen. Ik spied even
om mij heen, geen wachter te zien, zou ik het onder mijn jas wegmoffelen om het
ten geschenke te geven aan burgemeester De Wever van Antwerpen ? Mijn
echtgenote suggereert het niet te doen, het is te groot. Ze komt toevallig in
gesprek met twee dames uit Hoorn, een halfuurtje met de trein, makkelijk. Ze
stemden vandaag voor Europa op de SGP. Het is hun feestelijke uitstap vandaag,
duidelijk, ze doen nogal lacherig.
Het Hermitage heeft meerdere
afdelingen. De portrettengalerij is best bijzonder, door de enorme schilderijen
met poserende rijke burgers en door een hedendaagse galerij met poserende
bekende Nederlanders, waaronder Johan Cruyff. Er is nog een kleine afdeling van
Art Brut, niet aan ons besteed. En een gang met werk van Helen Verhoeven,
dochter van filmregisseur Paul. Het is een kleine verzameling van schilderijen,
glas-in-lood, textiel, keramiek, sculpturen. Ze won hiermee de ABN/AMRO
Kunstprijs en wordt geprezen om de koppeling van oude thema’s over man/vrouw,
klassieke schoonheid en macht/onmacht aan de actualiteit van vandaag, waardoor
ze het besef van tijd en ruimte oprekt. Welwel, hoogdravende onzin voor
een scabreuze tentoonstelling.
Na dit derde en laatste museum zijn
we toe aan een verversing. Broodje kroket !
Op weg naar het hotel passeren we
nog enkele leuke adresjes : de Taart van mijn Tante – I do’nt speak Dutch,
sorry ! - Bar Bitterbal, de Vleeschhouwerij, het Vlaamsche Broodhuis – alleen
pinnen meneer ! – de markt in openlucht van de Albert Cuyp.
De stationsrestauratie eerste klas,
ter hoogte van spoor 2, is nog steeds krak dezelfde als zoveel jaar geleden.
Het is een aangename wachtruimte. Naast ons schuift een koppel aan, waarmee we
aan de praat komen. Ze waren een dag in Amsterdam en hebben vandaag ook Hockney
gezien ! De man is er niet zo gelukkig mee, maar fluistert me toe dat zijn
vrouw het geweldig vindt. Ze vertrouwen ons nog meer toe. Ze stemden vandaag op
Frans Timmermans, ze waren weduwe en weduwnaar en zijn nu drie jaar getrouwd,
zij wilde niet naar Amersfoort komen wonen, hij niet naar Ede, en Arnhem was
het compromis.
De trein is op tijd. We zoeven naar
huis. In Antwerpen is er enige chaos met de trams, het duurt lang en we moeten
tweemaal overstappen. Het zit erop.
Herman van Schoten, Schoten,
België, 01/06/2019.
Alle rechten voorbehouden :
vanschotenherman@gmail.com.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten