Translate

324. WIE IS BEN SLEDSENS?

 

Ben Sledsens is een jonge Vlaamse schilder. Ga een betere boekwinkel binnen, zoek de afdeling kunst en vergaap u aan het kunstboek met zijn naam. Whaw! Ben Sledsens is een schilder van formaat, zowel figuurlijk als letterlijk.Want hij houdt van grote afmetingen, waardoor je zijn doeken in een min of meer normaal interieur niet kwijt kan. Geeft niet want we kunnen ze toch niet betalen. Zijn kunstboek is de troostprijs! 


BS-P0162-FC.jpg


BS-P0175-FC.jpg


BEN SLEDSENS
Girl in a Tree, 2020-2021
oil and acrylic on canvas
190 x 175 cm


Zijn schilderijen spreken voor zich. Het gaat doorgaans om dieren of mensen, onverwacht gevat in de volle natuur, als een bevroren beeld. De doeken lijken wel uitvergrote foto’s, maar dan van een gefantaseerde werkelijkheid. Het zijn statische momenten, klik, daar heb ik je! Het zou niet verbazen dat hij met een fototoestel rondstruint in een bos, een foto neemt en deze gebruikt als schets voor het echte werk. En je bent benieuwd naar zijn palet en zijn techniek. Doorstaat de confrontatie met het echte schilderij de hooggestemde verwachtingen? Het is wachten op een tentoonstelling in eigen land of niet ver erbuiten. 


Twee kenners beschrijven in het boek zijn werk. Hun tekst is leesbaar, maar niet zonder een portie intellectualisme. Zij trachten met abstracte woorden de schilder theoretisch te vatten en hem te plaatsen in de historiek van de schilderkunst, gevat in periodes en richtingen want een westers mens heeft behoefte aan catalogeren. Dat gaat mij te hoog. Voor mij is hij gewoon een naïef schilder! En dat laatste woord valt maar niet bij onze kenners, het is nochtans zo klaar als pompwater, hij is een naïef schilder! Geweldig! We hebben een Lackovic aan de muur hangen, wel, Sledsens is er familie van. Maar met een eigen stijl. Zijn statische figuren leggen dan weer een lijntje naar Paul Delvaux, hoewel totaal verschillend van inspiratie. 


Mijn echtgenote vond het boek, nota bene in de Fnac. Ook ik was gelijk verkocht. We kochten het boek, maar dan wel in de Groene Waterman, want die steunen we en we krijgen 10% directe korting. Nochtans tegen de afspraak in dat we geen kunstboeken meer zouden kopen wegens overvol en geen plaats. Als je jong bent koop je van alles, ook kunstboeken en op den duur weet je er geen blijf meer mee. Het was nochtans geen impulsaankoop. We weten wat we graag zien en wat kunst is. Veel hedendaagse kunst is commercieel, gericht op snel verkopen, percentage opstrijken, wegwezen, de volgende! Dat euvel stel je ook vast in gevestigde galerijen. Bij een vernissage houd je weliswaar je mond om de sfeer niet te bederven en omwille van de lekkere champagne! Ook kunst is het slachtoffer geworden van de commercie. Kamagurka maakte voor ondernemer Marc Coucke elke dag een schilderij, een jaar lang, hallo! Ook voor internationaal gereputeerde schilders halen we geregeld de neus op. We hebben onze voorkeuren, daar niet van, maar we kunnen ook kwaliteit onderscheiden van commercie, ook als het onze smaak niet is. Het is dan een best goed schilderij, maar niet voor ons. Van Gogh bijvoorbeeld, wat een onaards talent! Moesten we er een hebben, we zouden het direct verkopen, het past niet bij ons, maar het zou onze portemonnee deugd doen! Los dus van onze voorkeur is er objectief veel kwaliteit maar ook veel nep, resultaat van omzetsnelheid en consumptie, een verdienmodel.  


Sledsens wordt opgenomen in dit commerciële circuit, maar hij kan wel degelijk schilderen! Amateur-schilders doen er goed aan zijn schilderijen minutieus te bestuderen. Als je dit kan, ben je een grote. Dat hoef je als hobbyist zelf niet te zijn natuurlijk, helemaal niet, maar je moet er wel naar willen streven, ook als amateur. Waar haalt zo’n jongmens dit niveau vandaan, zowel technisch als artistiek? Een klein genie? 


Ten slotte: Sledsens is blijkbaar van meer markten thuis, niet ongewoon bij grote talenten. Hij werd aangezocht voor een hedendaags glasraam in de barokke Sint-Gertrudiskapel op het domein van het kasteel van Gaasbeek. Hij maakte het ontwerp, maar of hij ook het glazeniersambacht onder de knie heeft is vooralsnog onduidelijk. Het kasteel is, na restauratie, opnieuw toegankelijk voor bezoek vanaf 1 juli 2023. Ga dat zien! 


De kunstgalerijen zullen hem opblazen tot grote hoogte, het kan haast niet anders. Hebben ze toch nog een functie. 


Herman van Schoten, Schoten, België, 28/04/2023.

Alle rechten voorbehouden: vanschotenherman@gmail.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten