Zelfgenoegzaamheid
: het woord staat in de dikke van Dale ! En dat is opmerkelijk omdat heer van
Dale graag met modes meegaat en zelfgenoegzaamheid
nauwelijks nog voorkomt in de media.
Hoe ik erop
kom ? Door nostalgisch terug te denken aan de voltooid verleden tijd van een
slaperig dorp met dorpspastoor, meneer doktoor
en burgemeester. Van die drie maakte de dorpspastoor het meeste indruk, gewoon
omdat je elke week onder de preekstoel naar zijn preek luisterde. Hij was het
meest aanwezig in je bewustzijn.
De man had
geen retorisch talent, hij kon het gewoon niet, preken dus. Hij las week na
week zijn papiertje af, monotoon, zonder een keer naar beneden te blikken, naar
zijn zondige parochianen. Die het ook maar over zich heen lieten komen. Het was
het zondagse ritueel, vanzelfsprekend ijkpunt in de week. Het zelfbewustzijn
was nog niet doorgebroken, hooguit aan een aarzelende opgang bezig in het
raadselachtige circuit van doctor Freud en co. Er was nog geen ik-cultuur, de
boodschap van de pastoor werd gelaten ondergaan. Tijdens de preek hield men
zich muisstil. Wellicht denkende aan het vervolg, want dan was er uitzicht op
voetbal of op het café aan de overkant, dat een keer in de week openging in de
voorste kamer van een boerderij. En uitkijken natuurlijk naar de meisjes in de
aantrekkelijke leeftijd, die op zijn zondags waren uitgedost.
Onze vrome
zielenherder was zo teruggetrokken, nederig, in zichzelf gekeerd, schuw, dat
publiek scoren niet in zijn woordenboek stond. Dat woordenboek was gevuld met
bijbelse verhalen.
Toch had hij
een belangrijke boodschap. Hij sloot er elke preek elke zondag weer mee af.
Telkens weer slaagde hij erin datzelfde slot te breien aan zijn zielloze preek.
Na een tijdje raakte ik erdoor gefascineerd : welke draai gaat hij er nu weer
aan geven om op zijn enige, altijd dezelfde, conclusie uit te komen ?! Het leek
wel een goocheltruc. Wat hij ook in zijn lange aanloop debiteerde, dat slot,
dat sloeg alles. Het was van een wijsheid, die je hem niet zou aangeven.
Besefte hij het zelf wel ?
Hij sprak : laten we ons bewust zijn van onze nietigheid
en van de zonde van zelfgenoegzaamheid. Amen. Waarna hij het trapje van de
fraai gebeeldhouwde trap van de kansel afdaalde, opgelucht wellicht dat de
wekelijkse beproeving er weer opzat. De gelovigen draaiden hun stoel terug naar
voor, lasten een kuchmoment in en de mis ging verder.
Dat heb ik
altijd onthouden. Die waarschuwing voor zelfgenoegzaamheid. Op zich slechts een
nostalgische reden voor een artikel. Maar nee, het is verdorie actueel !
Eerst een
omschrijving. Mijn dikke vriend noemt het ijdele
vervuldheid van zichzelf. Woorden die eveneens in de buurt komen : eigenwaan, eigendunk, zelfingenomenheid,
zelfpijperij. De psychologie heeft er een hedendaags etiket op geplakt :
narcisme.
Het is de
kern van de ik-cultuur. Zelfverwennerij, het ik op de eerste plaats. Uitvergroting van rechten ipv plichten.
Iedereen zijn VIP-status. De publieke ruimte als uitschuifstuk van de
privé-ruimte. Dat soort dingen. Het is de essentie van deze tijd. We leven in
een narcistisch tijdperk. Er is een oud Antwerps gezegde voor : Alexander, Alexander, alles voor mij, niets
voor een ander.
Maar helaas,
al die zelfgekroonde koningen en keizers in hun eigen universum maken het
samenleven moeilijk. Want als iedereen op zijn strepen staat, krijg je een
mentaal gewapende samenleving, met korte lontjes, soms ook letterlijk.
De burger
matigt zich verwachtingen en gedrag aan, ingeblazen door zijn persoonlijke instincten.
Hoofdoorzaak van die mentale ommekeer is het agressieve, Amerikaanse
ultraliberalisme, dat van de burgers consumenten heeft gemaakt, ter wille van
geldgewin op zeer grote schaal. Uitvoerders zijn de media, de reclame en de
populistische politiek van de politieke elite - zie bijvoorbeeld het onderwijs
: de leerling is klant en de klant is
koning -. In minder fraaie bewoordingen : men heeft de straat en het
publieke domein aan het plebs gegeven, omdat het snel en veel geld opbrengt.
Zelf verschanst men zich in beveiligde condominia, zowel letterlijk als
mentaal.
Zelfgenoegzaamheid
is echter niet alleen het gevolg van een commercieel lokmiddel, waarmee de
burger wordt bestookt : het is wat jij
wil, het is jouw energie en dergelijke onzin. Het speelt ook door in de
klassenverhoudingen, althans in Amerika. Daarover schreef de Amerikaanse
hoogleraar recht Joan Williams (1) een alarmerend artikel. Aanleiding was de
verkiezing van Trump tot Amerikaans president. Zij beoordeelt de man als
volslagen onbekwaam, maar begrijpt wel zijn kiezers. De politieke elite heeft
hun eergevoel nu al decennia geprovoceerd. De politieke correctheid zegeviert :
zwarten, homo’s, vrouwen, lesbiennes, transgenders en biseksuelen worden
gekoesterd terwijl de witte werkende man naar hartenlust mag beledigd worden
met racistische verwijten terwijl zijn baan en zijn eergevoel zijn afgepakt
door de verplaatsing van fabrieken en werk naar goedkope landen. Zijn stem voor
Trump is een opgestoken vinger naar de elite. Zelfs de zogenaamde Democratische
Partij bulkt van volksvreemde academici. Hun interesse is verschoven van de
grootste minderheid – Jack Sixpack –
naar de andere minderheden, die geknuffeld worden. Het is de oorzaak van de
culturele oorlogen aan de universiteiten, waar een zogenaamd progressieve
ideologie heerst en men niet in de gaten heeft dat cultuur niet los te weken is
van economische belangen. Daarom zal meer en beter onderwijs geen banen
terugbrengen. Een wake-up-call !
Hoe de kloof
kan worden overbrugd ? Haar advies : door op te houden met de gedachte dat je
met cognitief minder begaafde sukkels hebt te maken, aan wie je het nog maar
eens een keer beter moet uitleggen. Door het afleggen van de morele
superioriteit en niet slechts sympathiek te doen in verkiezingstijd (Clinton)
maar dagdagelijks met hen te leven en hen serieus te nemen.
Haar besluit
: als de progressieve elite niet ontwaakt uit haar grauwsluier van het politiek
correcte, als ze haar zelfgenoegzaamheid
niet aflegt, dan is de kans levensgroot dat je al slaapwandelend in een
klassenguerilla terecht komt.
Aldus deze
intellectuele kokkenluidster, die in academisch Amerika over de tong gaat. Het
is een alarmerend artikel. Het door haar geformuleerde risico verwoordde ik al
eerder in de artikels 21, 37 en 53 van dit blogboek. Voor wie nadenkt is het
immers niet zo moeilijk, alleen, je hebt een megafoon nodig en Williams heeft
die eindelijk bemachtigd na lange jaren van strijd.
Is het hier
anders ? Waarschijnlijk wel, wij zijn, ofschoon wingewest van Amerika, nog geen
echte Amerikanen in opvattingen en waarden. We hebben hier ten slotte nog de
solidaire sokkel van de sociale zekerheid, waar Amerikaanse burgers jaloers op
zijn. Dat is het grote verschil, waardoor de Europese waarden zo anders zijn
dan de Amerikaanse.
Nochtans ijveren politieke, economische en ideologische praatjesmakers voor het verder
veramerikaniseren van ons beschaafd Europa. De markt en de globalisering worden
aan de rechterkant van het politieke spectrum als gegeven verkondigd,
multiculturalisme en wereldburgerschap als gegeven en gebod aan de linkerzijde.
Kolonialisering van de bevolking is er natuurlijk altijd geweest, denk maar aan
de historische hersenspoeling dat wij Belgen zijn. Maar in deze tijd valt het
meer op, door de schaal van de massamedia. Dankzij president Trump hebben we
daar nu een begrip voor : faked news,
in dit geval verzonnen waarheden. Wie ertegen protesteert of een kanttekening
maakt, wordt laatdunkend behandeld : we zullen het nog beter moeten uitleggen –
een dedain dat kan tellen. En voor de hardleerse burger is er het verwijt van
populisme. Stille of bescheiden mensen met echt een boodschap, zoals mijn
dorpspastoor van toen, komen in de media niet aan bod, omdat ze niet mediageil
zijn, de burger niet naar de mond praten, geen benul hebben van eigenbelang en
geen bombarie verkopen.
De burger is
niet slechts lijdend voorwerp van de zelfgenoegzaamheid van de leidende klasse,
hij bezondigt zich er zelf ook aan. Hij is al aardig op weg in eigengereid
gedrag in de openbare ruimte en zwelt behoorlijk op. Elkaar groeten op straat
is al niet meer evident.
Zelfgenoegzaamheid
speelt ons zwaar parten. Zowel op individueel niveau en in de openbare ruimte, als
in politiek en media. Het is de mentale kanker van de tijd.
Ik heb mijn buik
vol van dat onbeschaafd en egoïstisch gedrag. Niet alleen van die politieke
elite, die in België ook nog eens een profitariaat op grote schaal blijkt te
zijn. Ook het gedrag van de opgefokte massa irriteert me. Zodat ik nu ook al
lagekostenmaatschappijen vermijd en niet alleen omdat ze me telkens weer doen
denken aan veevervoer maar ook door het gedrag van de passagiers. Hotels die in
de boekskes staan, ook al te mijden. Straks
moet ik naar Den Haag, zou ik een treinticket eersteklas nemen ?
Wat zou mijn
dorpspastoor daarvan denken ? Zelfverdediging of zelfgenoegzaamheid ?
Noot :
(1)
Williams,
Joan, Slaapwandelend naar een klassenguerilla, interview in De Groene
Amsterdammer d.d. 22/06/2017 over haar essay What So Many People Don’t Get about the US Working Class.
Herman van Schoten, Schoten,
België, 23/06/2017. alle rechten voorbehouden : vanschotenherman@gmail.com
Beste Herman,
BeantwoordenVerwijderenAlexander,... een oud Antwerps gezegde? Oostende, Brugge, Gent,... ook daar wordt dat gebruikt en met dezelfde betekenis. Laat het ons misschien een Vlaams gezegde noemen of is Antwerpen het daar niet mee eens...
Groetjes van een enthousiaste en aandachtige lezeres