Als je ‘s avonds ontspanning op de buis wil na
een dag hard labeur plus doorgezaagd door de kinderen, dan wil je toch geen
politiek programma of een ingewikkelde pseudo-psychologische film, waar je
helemaal dol van wordt ? Nee, dan wil je lekker onderuit zakken in een
vertrouwd kader. Met echte mensen van hier, al is het dan op een tropisch eiland
en dat is dan gelijk nog meegenomen ook. De televisiewereld noemt dat human intrest.
Human intrest is er in diverse soorten en voor alle smaken. Een greep
uit het aanbod : Ik vertrek,
Een plek onder de zon, Ver weg of dichtbij,
Met vier in bed, Eiland Crusoë,
De mol,
Ik zoek een lief, Verslaafd, In de
ban van de condor, Boer
zoekt vrouw, Getrouwd
met een misdadiger, Het
klapsalon, De Pfaffs, Help mijn man is een klusser,
Alloo in de gevangenis, Beroepen overzee.
Het is niet allemaal
even geweldig natuurlijk. In mijn herinnering begon het allemaal met Paul
Jambers. Zoals hij De mijne is van de
Filipijnen in de huiskamer bracht, daar viel je
mond van open, waarna je in een lachbui uitbarstte. Uitlach-televisie voor het
woord was uitgevonden.
Een belangrijk onderscheid is dat
van
echt en gespeeld. Echte mensen die de kijker een inkijk gunnen in hun privé-leven. Ze hebben
het huis niet opgeruimd, ze spelen het niet, het is hun leven zoals het is en
ze tutoyeren de reporter als was hij een persoonlijke vriend. En aan de andere
kant programma’s met een script,
voornamelijk zogenaamde wedstrijden met deelnemers. Er zou kunnen getwist worden
of die gespeelde programma’s wel echte human intrest zijn. Een idee voor een
sociologie- of psychologiestudent om op te promoveren.
Nu viel ik onlangs
pardoes binnen in Adam zoekt Eva. De
blote meiden waren mooi om zien en het ging er nog tamelijk spontaan aan toe.
Vooral de bekentenis dat naakt zoveel eerlijker is, zodat je moeilijk nog wat
kan verbergen en : dat is gewoon de
meerwaarde van dit programma. Toch de indruk gekregen dat er met de
ellenbogen werd gewerkt om toch maar uitgekozen te worden. Het programma was
opgezet, maar de acteurs waren toch echte mensen, vooral van vlees en een
beetje bloed. Zie me daar wel niet zelf tussen zitten, maar dat heeft met mijn
opvoeding te maken. En met mijn teer vel, dat geen zon verdraagt. Je moet ook goed
kunnen zwemmen.
Veel van de
personages zijn amateurs, die ook eens graag op het scherm komen, de hoofdprijs
willen winnen of graag eens gelegitimeerd van thuis weg zijn. Er zijn ook
beroepsacteurs bij. Dat is goed voor de herkenbaarheid, maar ze zijn me te glad
en te geroutineerd. Zo ben ik een keer geselecteerd voor zo’n wedstrijd op een tropisch eiland en
ik had al beschermfactor 50 gekocht, maar toen ik merkte dat Tanja Dexters
meedeed, heb ik mij teruggetrokken. Zij wint altijd.
Human intrest trekt de scheve balans van de televisie weer enigszins
recht. Want het is treurnis op de buis. De zenders beconcurreren elkaar met
onzin. Daar hebben ze zelfs een vast gezelschap voor ingehuurd, dat op gelijk
welk moment kan worden ingezet om te verdoezelen dat de inhoud van een
programma nul is. Dan worden beroepskomieken opgevoerd, die in een panel op
commando in lachen uitbarsten. Alsof de kijker dat niet door heeft. Waarom zapt
hij anders zoveel weg ?
De inhoud - die
merkwaardig genoeg content wordt genoemd want dat ben ik
allerminst over dit medium - verglijdt naar meer en meer publiciteit, zodat er
van de eigenlijke inhoud nauwelijks wat over blijft. Commerciële zenders lijken
te zeggen dat we content mogen zijn
dat we reclame mogen kijken en tussendoor geven ze dan vijf minuten echt beeld.
En die reclame geven ze dan ook nog op onze kosten want het is onze
elektriciteit en ons tv-toestel ! Niet-commerciële zenders doen hen
na. Ze mogen dan officieel geen reclame maken, maar lossen dat soepel op door bedrijven
en producten programma’s te laten
sponsoren. Het weer met Van den Borre,
dat soort dingen. En mededelingen van publiek belang zoals elke keer weer 26
voetbalkoppen die beweren tegen racisme te zijn. Voorbeschouwingen over
programma’s van de volgende
week vormen de volgende beproeving. Kan je je al op voorhand ergeren aan de
treurnis van later. Ze zijn zelfs nog inventiever geworden. Elk programma wordt
ingeleid door een banner, weer zo’n idioot woord, wat uitdrukt wat er echt zou moeten
gebeuren, ik bedoel bannen dat onding
! Wat beelden met muziek om aan te kondigen dat Sporza eraan komt, wat door een
omroepstem overigens reeds aangekondigd was. En binnen zo’n programma is er bijvoorbeeld een vast onderdeel,
hupsakee weer zo’n jingle met nietszeggende beelden. Eurosport met zijn permanente clip show is hiervan een treurige
gangmaker, nageaapt door de traditionele zenders.
Er zijn ook
programma’s met als
hoofdbekommernis de presentator in de kijker te zetten. Vlaanderen vakantieland
blinkt
daarin uit. Is er toch weer zo’n jongmens, dat erin
geslaagd is zijn bazen te overtuigen van zijn talent en vervolgens neemt dat
jong geweld je mee op een trip naar een liefst zo ver mogelijk land. Onlangs
was Tatyana Beloy in Lombardije - verder mocht ze niet - en kreeg er een
gesprekje los met een boer. De man sprak fier : witte truffels, die zijn van hier. Reactie van ons Tatyana : Echt
? Haar snoetje maakt
veel goed natuurlijk. Maar als Vincent Verelst voor ons voor de zoveelste keer
het echte Malta ontdekt of, nog erger, Lissabon waar hij niets van blijkt te
kennen, dan, ja, dan zou ik een ongeluk kunnen doen.
En dan al die soaps en Amerikaans ingeblikte light-content, verkoopbaar in de hele wereld. Air
Crash Investigation, Highway
Thru Hell, The incredible Dr. Pol, Gold Rush, Chasing Classic Cars, Say yes to the dress, dat houdt maar
niet op. Natuurlijk, je weet het en je zapt weg. Per ongeluk zaten we een keer
te kijken naar het gespeelde verloop van een vliegtuigongeluk, waarbij de
piloot zware fouten maakte. We stortten als het ware mee neer, maar ja, twee
dagen later moesten we zelf vliegen, zodat mijn echtgenote gillend wegliep. Soms
tuin je erin, bijvoorbeeld bij die Amerikaanse en Britse half-intellectuelen
die ons, nietwetenden, als slechte onderwijzers van alles willen laten kennen :
het heelal, Australië, wilde beesten, de Egyptische piramides, gelijk welk
thema. Niet dat het niet interessant zou kunnen zijn, zeker wel, maar zo prekerig
naar de kijkers-kleuters en hun persoontje helemaal centraal ingezoomd,
afgewisseld met reclame. Ze zijn ergens twee minuten en in het volgende
fragment zijn ze alweer ergens anders aangekomen. Weer een onderwijzend praatje
van twee minuten.
Programma’s met
wilde dieren zijn best nog wel genietbaar. Maar net als de spanning oploopt of
de bevalling van een giraf nog voor vandaag is, zappen ze zelf weg naar een
bende apen, die een nieuwkomer wegpesten, waarna zeldzame vogeltjes in de
brousse van Costa Rica ons komen
verblijden met hun getjilp. Ha, daar is die giraf weer, die heeft keurig
even gewacht, floep, daar is die baby.
De kijker moet ook
mentaal worden vastgeketend voor de volgende keer. Klassiek is het laten
eindigen van een aflevering op een spannend moment, waarvan de kijker echt wel
de afloop wil weten, de volgende dag of week dan. Dat heet een cliffhanger. Mijn vader maakte de
première mee. Hij ging, nog net niet op vrijersvoeten, naar de cinema op
zondag. De zwartwitfilm was plots gedaan, het vervolg was de volgende zondag.
Moest hij weer een kaartje kopen. Wij lachen natuurlijk. Maar toen kregen wij
zelf tv in huis en verscheen Dallas. Daar
moest je elke dag naar kijken, weliswaar niet betalend. Toen kwamen de soaps en de Braziliaanse telenovelas, vol koloniale heerszucht en
mannelijke superioriteit en bovendien extreem slecht geacteerd. Ik heb er iets
aan overgehouden. Zodra het riedeltje van Thuis
weerklinkt, vlucht ik de keuken in. Zoals ons hondje, dat allergisch is aan
voetbal.
De tv heeft een
dieptepunt bereikt. Kan je nog lachen met de geforceerde grappen uit De Slimste Mens ? De tv-bonzen
behandelen ons als onnozelaars. Ze willen niet begrijpen dat al die
eenheidsworst ons de strot uitkomt. Het mocht niet alleen wat meer hoogstaand
zijn, maar ook meer van bij ons. Identiteit bevorderen langs tv, zou dat geen
mooie doelstelling zijn ? Maar nee, identiteit wordt unisono begrepen als wit
tegen zwart en daarover hebben de linkse profeten een fatwa afgekondigd.
Europese identiteit, oei, wat is dat ?! Consequent kiezen voor Europese
programma’s met een ziel en
met Europese content, nee, daar
hebben ze nog nooit aan gedacht. Ze gaan liever naar Cannes, naar zo’n beurs, om snel wat ingeblikt Amerikaans
goed in te slaan en dan maar content
naar het strand of naar een Michelin-restaurant.
Hoe groter het
scherm en hoe meer kanalen, hoe minder inhoud. Dat heeft tv gemeenschappelijk
met de financiële sector : opgeblazen en vol bubbels.
Gelukkig is er human intrest.
Human intrest maakt van de treurbuis toch af en toe een troostbuis.
Herman van Schoten,
Schoten, 12/11/2017.
alle rechten voorbehouden : vanschotenherman@gmail.com.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten