Respect en tolerantie voor alle nationale gevoelens,
maar strikt binnen de wet en zonder de autochtone meerderheid te provoceren.
Tegelijk ruimte geven en grenzen stellen. Dat was de conclusie van de bijdrage
over identiteit.
Deze omschrijving opent voor wie het probleem wil
doodzwijgen een doos van Pandora, maar voor een echte democraat opent zich een
aanstekelijk debat over tal van hete hangijzers. Vandaag : racisme en
discriminatie.
De
wetgever heeft gemeend een verbod op racisme en discriminatie te moeten
afkondigen. In beginsel moet de wet worden toegepast, zij is immers bij
meerderheid gestemd en vertolkt bijgevolg de wil van een meerderheid van de
bevolking. Niet iedereen is het daarmee eens, de wet zelf wordt in vraag
gesteld als weliswaar legaal maar niet legitiem.
Een
uitgebreid voorbeeld als test-case : de veroordeling van Geert Wilders op
09.12.2016 door de Haagse rechtbank wegens groepsbelediging van Marokkanen en
aanzetten tot discriminatie. Op een verkiezingsbijeenkomst
in 2014 had hij het publiek gevraagd : willen
jullie in deze stad en in Nederland meer of minder Marokkanen? Daarop
volgde het gewenste antwoord : minder! minder! minder! Waarop Wilders
beloofde dat even te zullen regelen.
De uitspraak
lokte emotionele reacties uit in heel het land en de kranten stonden er bol
van. Prominent verdediger van de uitspraak was advocaat Gerard Spong, bekend
van de tv. Uit zijn commentaar achteraf in diverse media kon je grosso modo
vijf argumenten pro veroordeling afleiden :
1. De
wet is de wet.
2. De
wet is tot stand gekomen na een stevig debat over de verhouding tussen racisme-
en discriminatiebestrijding enerzijds en de vrijheid van meningsuiting
anderzijds. De wetgever is niet over een nacht ijs gegaan.
3. De
uitspraak is overeenkomstig eerdere uitspraken van het Europees Hof voor de
Rechten van de Mens. Dat Hof veroordeelde in gelijkaardige zaken de Belgische
politicus Féret en de Franse Le Pen.
4. Deze
wet is een voorbeeld van handhaving van open wettelijke normen. Het is aan de
rechtbank om daar invulling aan te geven, geval per geval, in de geest van de
tijd, net zoals dat het geval is bij zaken als ontucht, mishandeling en
dergelijke.
5. Een
verkozen politicus staat niet boven de wet. Het gelijkheidsbeginsel geldt voor
iedereen.
Er
waren ook prominente bestrijders van de uitspraak, met name Thierry Baudet,
lijsttrekker van de nieuwe politieke formatie Forum voor de Democratie, Paul
Cliteur, hoogleraar en publicist, Afshin Ellian, hoogleraar en publicist.
Baudet
verdedigt met hand en tand de vrije meningsuiting. De politieke correctheid criminaliseert het vrije woord – het ene woord
is vrijer dan het andere – en daardoor gaan de evidente maatschappelijke
spanningen ondergronds.
Cliteur
: Ik
vind het niet bevredigend dat Wilders veroordeeld is. Er wordt geen straf
opgelegd maar de straf die de rechtbank in gedachte had, was van een geringe
betekenis voor Wilders. Wilders wordt in feite gestraft voor het feit dat hij
in een heel penibele situatie verkeert als doelwit van internationaal
terrorisme. Ik had het beter gevonden wanneer de Nederlandse staat door middel
van de Nederlandse rechtbank een duidelijk signaal had afgegeven dat we een
ruime opvatting van de vrijheid van meningsuiting koesteren in Nederland en dat
we niet van plan zijn die in te leveren. Dat was een beter signaal geweest naar
de internationale wereld van terroristen. Dat hebben we dus niet gedaan.
Daarnaast vrees ik voor polarisatie tussen de rechterlijke macht en de
Nederlandse bevolking. (…) Montesquieu en Voltaire hadden sprookjes nodig omdat ze niet
vrij konden zeggen wat op hun lever lag. Ga maar na: u zult geen cartoonisten
vinden die een Mohammedcartoon willen maken voor Knack. Rushdie zal geen Duivelsverzen II willen publiceren, noch
zal Penguin dat uitgeven. Dat betekent dat de tegenstander toch minstens voor
een deel de oorlog al heeft gewonnen.
Ellian : Begrijp me goed, ik was
en ben tegen de vervolging van Wilders in deze zaak. Maar als je vindt dat hij
wel vervolgd had moeten worden, en als je de strafbare feiten bewezen acht,
moet je ook een straf opleggen. Wat de rechter met deze uitspraak zegt, is: 'Ik
vind het ook heel erg wat Wilders heeft gezegd.' Het is zuiver en alleen een
uiting van morele verontwaardiging. Maar daar is het strafrecht niet voor. In
een strafgeding moet worden bewezen of iemand een strafbaar feit heeft gepleegd
en, als dat zo is, moet hij of zij worden bestraft. Daarom zal deze uitspraak
vanuit het perspectief van de veroordeelde, namelijk Wilders, als een politiek
en moreel oordeel overkomen. Hierdoor wankelt de legitimiteit van de uitspraak.
Tot
zover enkele spraakmakende reacties.
Ik
heb er uiteraard ook zelf een mening over. Ik vat ze samen in enkele punten :
1. Een
wet die de grondwettelijk gegarandeerde vrijheid van meningsuiting aan banden
legt, is een slechte wet. In dit blogboek is onder Beklijvende Gedachten een
citaat opgenomen van Henrique Raposo : de
moraal van het natuurrecht is superieur aan de legitimiteit van het positieve
recht. Daarom kan je zeggen dat een bepaalde wet immoreel is.
2. Juridisch
hakketakken over de vraag of Marokkanen een ras zijn is het zoeken naar een
stok om een hond te slaan. Gezond verstand zegt dat Belgen geen ras zijn en
evenmin een volk. Vlamingen zijn een volk, Fransen zijn een volk, blanken en
oosterlingen zijn een ras. Juridische spitstechnologie om onwenselijke meningen
af te stoppen is vanuit democratisch oogpunt ergerlijk.
3. De
Verlichtingsfilosoof Voltaire zei : Ik verafschuw wat u zegt,
maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen. Dit beginsel behoort
boven elke wet te staan.
4. De
opvatting wet is wet is een
gevaarlijke legalistische route, waarmee in alle tijden politieke tegenstanders
werden gemuilkorfd. De wet is doorgaans een machtsmiddel van de heersers. De
wet stuurt het recht aan, maar geenszins de rechtvaardigheid.
5. Open
wettelijke normen zijn een vrijbrief voor de heersende ideologie. Indien
rechters over discretionaire bevoegdheden moeten kunnen beschikken, dan hoort
daar als democratische controle evident een beperking in tijd van hun mandaat
bij.
6. Als
ik rechter was geweest zou ik Wilders hebben vrijgesproken binnen die open
wettelijke norm. Ik zou hem wel vaderlijk hebben toegesproken : meneer Wilders,
ik wil dat u deze wijze raad van Cicero tot u neemt : Vrijheid van meningsuiting kan alleen bij de gratie van zelfcensuur.
Identiteit is wel degelijk wat ertoe doet. Het is de
essentie van je sociaal en maatschappelijk leven. Je identiteit beschermen is
natuurlijk en goed. Het burgerprotest tegen de criminalisering van de
autochtone bevolking is terecht. Het thema identiteit zal het grote
maatschappelijk thema worden van de eerste twintig jaar. Hoe meer het
onderdrukt wordt, hoe feller het zich zal manifesteren. De politiek doet er
goed aan dit gegeven onder ogen te zien, te stoppen met de criminalisering van
de blanke burger en zwaar in te zetten op integratie en assimilatie van
etnische burgers, om ergere toestanden te voorkomen. Als er straks een
stadsguerilla uitbreekt, moeten de politiekers weer niet staan prevelen dat ze
dat toch nooit hadden kunnen voorzien. Misschien moeten we voor die
professionele weglopers voor verantwoordelijkheid maar opnieuw de schandpaal op
het marktplein plaatsen.
Herman van Schoten, Lagos, Portugal, 20/12/2016.
alle rechten voorbehouden : Herman van Schoten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten