Tania Kambouri
is een politieagente uit het Duitse Bochum. Ze is agent, vrouw en van Griekse
afkomst. Dat maakt dat haar kritiek op de moslimproblematiek in haar werkgebied
niet zo maar onder tafel kan worden geschoven. Zij heeft overvloedige
terreinkennis en haar afkomst maakt dat ze niet verdacht kan worden van de
blanke vooroordelen tegenover migranten. Het feit dat ze een vrouw is en zich
manifesteert, valt bovendien op, gewoon omdat van vrouwen dit gedrag niet
verwacht wordt.
Ze schreef een
boek (1). Het is een getuigenis van haar leven als surveillerende politieagente
op straat, gedocumenteerd met cijfers over delinquentie en met talloze
voorbeelden. Onder de delinquenten vallen drie categorieën burgers op, door hun
(te) grote vertegenwoordiging in verhouding tot hun aantal. Het gaat om
moslimdelinquenten met een familiale achtergrond in Libanon en Turkije. Zij
plegen bij voorkeur overvallen en geweldsdelicten. Dan zijn er de
Oost-Europeanen, die bekend staan om inbraken, babbeltrucs en bedrog. Ten slotte
zijn er de delinquente Roma, die diefstallen plegen, kinderen opleiden tot
crimineel gedrag en de leerplicht negeren. De moslims vormen het grootste
probleem wegens geweld en clanvorming tegen de politie. In bepaalde
agglomeraties oefenen deze clans het recht van de sterkste uit en trekt de
politie zich, bij gebrek aan mankracht, terug.
De oorzaken van
deze problematiek zijn dubbel : jarenlang wegkijken door de politieke overheid
en een fundamenteel gezags- en opvoedingsprobleem in moslimgezinnen. De eerste
oorzaak werd en wordt veelvuldig aangewezen, de tweede blijft gewoonlijk
onderbelicht. Het gevolg daarvan is dat de klaagcultuur wordt aangemoedigd en
de blanke man al vlug wordt bedacht met de agressieve etiketten van
discriminatie en racisme. Het heeft ertoe geleid dat blanke klagers en
gezondheids- en politiepersoneel publiekelijk zwijgen over wat ze zien.
Kambouri kreeg een stroom aan adhesiebetuigingen : dit zouden wij niet durven…De politiek correcte cultuur staat
immers niet toe dat de andere oorzaak wordt belicht. Introspectie in de eigen
culturele achtergrond is taboe. De problematiek ontstaat nochtans in het gezin,
het is daar dat het schoentje knelt. Kinderen worden niet opgevoed, dat is de
taak van de school, maar meisjes worden wel op autoritaire wijze zeer kort
gehouden. De jongens luisteren al snel totaal niet meer naar hun moeder, wel
naar hun vader. Die vader laat betijen tot het te gortig wordt en dan grijpt
hij in met geweld. Het is een machocultuur en een patriarchaat, die uiteraard met
de paplepel worden doorgegeven aan elke nieuwe generatie. Het collectief gaat
boven het individu. De clan sluit zich tegen de vreemde samenleving, waarin men
leeft. Professionelen uit de eigen clan, van dokters tot advocaten, maken dat
men nauwelijks met de Duitse samenleving in contact komt en dat het belang van
beheersing van het Duits relatief is. De macht van de familie maakt het
bijzonder moeilijk dit archaïsch mens- en wereldbeeld los te laten. Wie
verwestert, verloochent zijn familie en zijn afkomst.
De auteur stelt
dat de Duitse samenleving de problematiek veel te lang op zijn beloop heeft
gelaten. Met pamperen komen we er ook wel, was de leidende gedachte, niet dus. Met te tolerant en te begripvol optreden
hebben we ons belachelijk gemaakt, poneert zij. De politie wordt ronduit
vijandig bejegend. Die ervaring heeft Kambouri alleen met moslimdelinquenten,
niet met bijvoorbeeld Spanjaarden, Italianen, Grieken of oosterlingen.
Het boek van
Kambouri is belangrijk omdat niemand er omheen kan. De feiten kunnen niet
ontkend worden, het gebrek aan politieke ondersteuning op het terrein al
evenmin en de geloofwaardigheid van de auteur is groot.
Toch duwt ze nog
onvolledig door op de fundamentele oorzaken. De culturele factor in
moslimgezinnen aanziet zij als de belangrijkste, los van godsdienstige
overtuiging. Dat klopt niet. Zij wil overduidelijk niet te veroordelend
overkomen en krediet winnen door een evenwichtige analyse. Het culturele
probleem binnen moslimgezinnen is immers niet los te denken van de islam. Of
het nu om Libanezen gaat, Turken, Marokkanen, Koerden enz. doet er volgens haar
niet toe, het is die gemeenschappelijke moslimachtergrond. Welnu, wat is
daaraan gemeenschappelijk in al die Arabische culturen : de islam, toch ?!
Concreet : het gezag van de man over de vrouw, status en eer ipv empathisch
begrijpen, geweld als oplossing. Deze uitingen van voor westerlingen
onbegrijpelijk gedrag gaan regelrecht terug op de levensstijl van Mohamed. Dat
was een militaire dwingeland, met een agressieve veroveringsmentaliteit,
afgedwongen met eindeloos geweld en manifest voorstander van een derderangsrol
voor vrouwen. Verder in het boek komt ze erop terug. Eer als basisbeginsel en patriarchaat worden gelegitimeerd door de
koran, schrijft ze. En ook : Allah is
groot en verheven, maar alleen als de vrouw gehoorzaamt.
Het is enigszins
begrijpelijk dat zij niet te hard wil slaan en geregeld gas terugneemt en
zalft. De meerderheid van de migranten in Duitsland integreert zich, het zijn
vooral jongeren die de problemen veroorzaken enz. Maar het gaat wel om steeds
grotere aantallen en het geweld wordt zwaarder.
Ook onderschat
zij de macht van het getal. Vijf procent van de bevolking dat zich tegelijk
opvallend kleedt en gedraagt en problemen veroorzaakt, is wel degelijk (te)
veel voor de tolerantie van de blanke meerderheid. Door hun gedrag ontstaat de
perceptie dat ze met 20 of 30 % zouden
zijn ! Het aantal oosterlingen daarentegen onderschatten we dan weer, gewoon
omdat zij vrijwel onder de radar blijven. De parallelle samenlevingen van
Japanners, Chinezen, Thai vormen geen probleem, ofschoon zij zich slechts
uiterlijk en oppervlakkig integreren. Maar zij veroorzaken nauwelijks
problemen. De parallelle samenlevingen van moslims vormen daarentegen een groot
probleem omdat zij de eigen, in de feiten antiwesterse, cultuur cultiveren, in
verhouding grote problemen veroorzaken en zelfs parallelle rechtspraak
organiseren. Dat gebeurt door zogenaamde
vrederechters uit eigen midden, algemeen verspreid in heel Duitsland. Je zou
zeggen waarom niet, je kan ze beschouwen als verzoeners of als bemiddelaars,
zoals in ons recht er bijvoorbeeld ook echtscheidingsbemiddelaars zijn. Dit is
echter een simplistische vergelijking omdat de zogenaamde vrederechters
beslissen in het belang van de clan, niet in het belang van het individu, in
het belang van de man en niet in het belang van de vrouw. Gedwongen huwelijken
en de regeling van erekwesties maken evident deel uit van deze parallelle
rechtspraak, gebaseerd op, jawel, de sharia. Is dat aanvaardbaar in een
democratische rechtsstaat ?
De auteur reikt
deeloplossingen aan. Mensenrechten behoort een schoolvak te worden, vooral in
het belang van de moslimmeisjes, waarbij eer en patriarchaal gezag nadrukkelijk
ondergeschikt worden verklaard aan de Duitse grondwet en de mensenrechten. Het
beklemtonen van het belang van persoonlijke ontwikkeling, eigen initiatief en
kansen grijpen ipv klagen hoort daar eveneens bij. Voorts staat ze uitbreiding
van en controle op de leerplicht voor, zo nodig met sancties. En ook een
eerlijke, snelle en consequente rechtspraak, wat meer magistraten
veronderstelt. Net zoals handhaving van orde en gezag meer blauw op straat
vereist. Ofschoon ze als kind van Griekse migranten geen voorstander is van
gedwongen assimilatie, gaan haar voorstellen toch die richting uit. In de grond
is het, zonder dat zij het zo benoemt, een confrontatie tussen onze rechtsstaat
en de dictatuur van de archaïsche familieclan, geïnspireerd door de islam.
Tania Kambouri
schreef een belangrijk boek. Door haar succes kon de politieke klasse niet meer
om haar heen. Ze werd uitgenodigd en beluisterd, tot op het Kanzlerambt in
Berlijn toe. Vervolgens veranderde er niets. De politiek blijft de andere kant
op kijken. Na lectuur van dit boek klinkt het lemma Wir schaffen dass van Bundeskanzlerin Angela Merkel hol, cynisch en
schrijnend.
Noot :
(1) : Kambouri, T., Vrouw in het blauw.
Herman van
Schoten, Schoten, België, 18/10/2016.
alle rechten voorbehouden : Herman van Schoten.
alle rechten voorbehouden : Herman van Schoten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten