De
aanslag op de redactie van Charlie-Hebdo
op 07/01/2015 verdrong alles. Het bloedbad veroorzaakte een collectieve
schokgolf. Die een vervolg kreeg in Brussel en Berlijn.
We
moeten nadenken. Want het is te belangrijk om het allemaal maar over te laten
aan de politieke klasse.
Wat
zijn de oorzaken van deze tragedie ? Een voorlopig lijstje :
1. erkenning
van godsdiensten, die het primaat van de mensenrechten niet erkennen ?;
2. oorlogen,
aangericht door historisch en situationeel onbewuste Amerikanen : eerst
schieten en dan zien wat ervan komt ?;
3. te veel petrodollars in handen van achterlijke regimes
?;
4. linkse
intellectuelen, die tolerantie prediken tegenover intolerante groepen ?;
5. uitzichtloze
collectieve verarming van grote gemeenschappen ?;
6. ontoereikend
toezicht van geheime diensten ?
Voor elk van deze verklaringen kunnen argumenten worden opgevoerd. Maar na elke aanslag voeren de media weer hun theater op. Profeten van links en rechts vullen het tv-scherm met hun ideologische stokpaardjes. Sociologen wijzen dan weer graag eenduidige oorzaken aan voor complexe fenomenen. In dit geval is dat de angst voor de gevolgen van de globalisering. Zo ook Koen Abts van de universiteit Leuven : al dat praten over cultuur, identiteit, de kleur van de huid maskeert dat de werkelijke inzet een strijd is om de macht over de eigen welvaart en ook om de definitiemacht van wat goed en slecht is, wat mag en niet mag.
Nu kan deze Abts vlug worden
gecounterd wegens zijn interne tegenspraak. De definitiemacht over wat goed en
slecht is, wat mag en niet mag, wat is dat anders dan cultuur en identiteit ?!
Ligt het aan mij, ben ik niet mee of is deze Abts een academische praatjesmaker
?
Anders en erger is het
gesteld met ene Emmanuel Todd (1), een Franse publicist, die de zaak op zijn
kop zet. Todd schokt de lezer met zijn analyse dat het probleem niet bij de
moslims ligt, maar bij de blanke middenklasse. De massabetoging van 11/01/2015
in Parijs was in zijn ogen geen manifestatie voor de grote waarden van vrije
meningsuiting, gelijkheid en broederschap, maar een massale reactie van angst
en islamhaat.
Het was de angstige
middenklasse die op straat kwam, niet de uitzichtloze bewoners van de banlieues. Die middenklasse voelt zich
bedreigd door de snelle afbrokkeling van hun waarden en economische zekerheden.
Zij gaat op zoek naar een zondebok. Dat is de islam. In wezen hecht de
middenklasse niet het minste belang aan vrijheid en gelijkheid, maar verdedigt
zij haar privileges.
Deze analyse is een trap
in de onderbuik. Todd oogstte bakken kritiek. Het was al snel voor of tegen
hem, vooral tegen hem.
Het is moeilijk zijn
pamflet op een neutrale, afstandelijke wijze te lezen, je voelt je geprovoceerd
en beledigd, je neigt naar emotionele afwijzing. Vooral het zondebok-verwijt
komt keihard aan. Je voelt jezelf vergeleken worden met de nazi’s, die Hitler
legitimeerden voor zijn Jodenvervolging.
Als intellectueel
verplicht je jezelf gas terug te nemen en na te denken. Heeft Todd misschien
toch gelijk ? Stampt hij ons een geweten ? Zijn de striemende verwijten ook op
jou van toepassing?
Het antwoord is neen.
Todd heeft volstrekt
ongelijk.
Hij heeft zelfs geen
enkel punt.
Hij voedt extremistische
reacties.
Een uitgebreid antwoord
in 10 punten.
EEN. De islam is een
terechte factor van bezorgdheid. Daar zijn minstens drie redenen voor.
1. De islam is een van de
drie monotheïstische godsdiensten. Zij is, net als het christendom,
voortgekomen uit het jodendom. Alle drie stelden dat er maar één god was en ze
bestreden alle andere goden. De Romeinen kenden het polytheïsme en aanvaardden
nieuwe, lokale goden van overwonnen volkeren. Zoals Maarten Boudry (2) het
treffend zegt : iedereen mocht als het
ware zijn eigen tempeltje houden. Hij citeert Hume : doordat het polytheïsme de bovennatuurlijke bevoegdheden verdeelt over
verschillende goden, toont het zich van nature verdraagzamer tegenover andere
religieuze tradities. Boudry citeert ook Gibbon : de verschillende religies in het Romeinse Rijk werden door het volk als
even waar beschouwd, door filosofen als even vals en door de bestuurders als
even nuttig. De onverdraagzaamheid van de agressieve christelijke
zendelingen brachten de Romeinen ertoe de christenen te vervolgen. Uiteindelijk
overwon het christendom. Zeer veel later zijn christendom en jodendom door de
wasmachine van Verlichting en Democratie moeten gaan, zodat ze in een seculiere
samenleving een plaats konden vinden. De islam heeft deze wasbeurt niet
ondergaan. Politici in Vlaanderen, Nederland en Frankrijk willen die wasbeurt
alsnog organiseren en er een Europese islam van maken. De Fransen hebben er
zelfs een programma voor : verstrengde controle op de moskeeën, geen zelf
benoemde of geïmporteerde imams meer, geen buitenlandse financiering meer,
kortom een verfranste islam. Maar is dat niet erg hoog gegrepen tegen de
achtergrond van het harde feit dat de islam een wereldgodsdienst is en dat de
religieuze geboden via het internet dagelijks de huiskamer binnen komen ? Goed
bedoeld naïef ? Overschatting van de eigen macht ? De vlucht vooruit ?
2. De hoogste
vertegenwoordigers van de islam in Saoedi-Arabië plaatsen de islam boven de
mensenrechten. Kunnen wij mensen verwelkomen, wier godsdienst de Universele
Verklaring van de Rechten van de Mens ondergeschikt acht aan hun religieuze
principes ? Hun godsdienst gaat boven de rechtsstaat ! Dit is een
hoofdprobleem, dat systematisch onder de radar wordt gehouden door politiek,
media en linkse intellectuelen. Dat verlichtingsbad, daar zullen ze gewoon niet
instappen.
3. De derde factor van
bezorgdheid is de internationale agressie van de politieke islam of van hen,
die er misbruik van maken : I.S., maar ook islamitische regimes en groepen in
Afrika en het Midden-Oosten. Dat de Europese bevolkingen zich bedreigd voelen
is een feit en een goed uitlegbaar feit. Het is geen irrationele hetze
tegenover een statistische minderheid. Het is een reactie van verontwaardiging
tegenover de aanslagen in Londen, Madrid, Parijs, Brussel, Nice, Berlijn en
andere steden. Ergernis over het onvermogen tot aanpassing maakt daar voor een
aantal betogers ongetwijfeld deel van uit. Alleen blinde ideologen zien het
niet.
TWEE. De komst van
niet-Europese vreemdelingen met een onbegrijpelijke cultuur heeft een
verontrustende omvang bereikt. De kritische drempel van natuurlijke
verdraagzaamheid is overschreden. Of die kritische massa nu bij 3 - 5 - 10 %
ligt, daarover mogen onderzoekers twisten. Maar hun academische discussie kan
niet om het feit heen van een algemeen vaststelbaar ongenoegen bij de Europese
bevolkingen. Het gaat niet zozeer om de cijfers van de immigratie, maar om de
kwaliteit van de immigranten, die volslagen vreemd zijn aan de westerse
democratieën. Wie dat niet ziet, wil het wellicht niet zien. De politieke klasse
heeft het laten gebeuren en kapittelt de brave burger met verwijten van racisme
en verzuring. Men vaardigt wetten uit om de vrije meningsuiting van de blanke
man te beknotten. De omgekeerde wereld.
DRIE. Todd zet de idealen
van de Franse revolutie - vrijheid en gelijkheid - tegenover de angst en de
islamofobie. Totaal verkeerd. Ze gaan samen ! De burgerij heeft inderdaad angst
voor het verlies van welvaart en veiligheid en terecht. Tegelijk dwingen de
aanslagen in Frankrijk, Brussel, Londen en Madrid en Nice en Berlijn de
burgerij om van de politieke klasse actie te eisen, wat is daaraan abnormaal ?
Dat neemt niet weg dat de betogende burgers evengoed in vrijheid, gelijkheid en
broederschap geloven en in de Mensenrechten. Moet ik dat nu echt bewijzen aan
meneer Todd, die dit als Fransman beter behoort te weten dan ik ?! Dat Todd de
burgerij met nazi-verwijten schoffeert, gaat alle perken van het respectvolle
debat te buiten. Dat hij bovendien stelt dat het feit dat hij nu wordt
afgeschilderd als de publieke vijand nr. 1 het beste bewijs is voor zijn
stelling, is een cirkelredenering van een bedenkelijk niveau, waarvoor een
eerstejaars student straal zou buizen.
Dat wij worstelen met
migratie is juist. Wij worstelen met de problemen die migranten veroorzaken.
Wil Todd eens gaan kijken naar de wijken, waar de blanke bewoners zijn
weggepest, de politie de ogen sluit voor overlast en de huizenprijzen zijn
gekelderd ? En voorts is er hun uiterst zwakke positie op de arbeidsmarkt. Ons
economisch systeem stoot arbeid af. De zwaksten zijn daarvan het eerste
slachtoffer. Onder die zwaksten is er eveneens een strijd tussen zwakken en nog
zwakkeren. En daar situeert zich de massa van de immigranten, van wie een deel
bovendien ons samenlevingsmodel afwijst, wat hen nog meer marginaliseert.
Reageert onze samenleving
dan racistisch ? Een extremistische politieke partij is inderdaad een extreme
reactie op een zeer reëel maatschappelijk probleem, dat met sussen en wetgeving
om de blanke man in het gareel te houden alleen maar is verergerd. De politieke
klasse heeft altijd afwezig gegeven, geeft nu de schuld aan de klagende burger
en plaagt hem met wetgeving op racisme. Een cordon
sanitaire leggen om een partij, die inderdaad op schofferende wijze de
problematiek aankaart, verergert het probleem alleen maar. Het cordon sanitaire was gewoon een handige
truc om het politieke speelveld te verkleinen.
Daardoor is het een
wij-zij-verhaal geworden, waarvoor zowel de politiek als ook de polariserende
Todd mede-verantwoordelijk is. De kwestie is verziekt. Zodanig dat de problematiek altijd weer
terugkomt, zelfs tijdens een gezellig samenzijn onder vrienden of familie. Je
kan dan altijd weer deze ongenuanceerde uitspraken optekenen :
1. zij
maken gebruik van onze vrijheid van mening om respect voor hun achterlijkheid
op te eisen;
2. als
zij het recht opeisen om in hun vodden rond te lopen, hebben wij het recht om
dat belachelijk te vinden;
3. zagen
en klagen en verongelijkt doen, maar werken aan hun integratie, ho maar.
Ongenuanceerde uitspraken,
nochtans geproduceerd door gestudeerde en welopgevoede mensen. Zou het pappen
en nathouden door de politieke klasse daar misschien toch iets mee te maken
hebben ? Zou de provocatie door Todd een
druppel zijn die de emmer doet overlopen en mensen naar extreme standpunten
jaagt ?
VIER. Wie kaatst moet de
bal verwachten. De publicaties van Charlie Hebdo waren extreem provocerend. Dat
was niet wijs. Het is, op grotere schaal, hetzelfde verhaal als dat van Pim
Fortuyn en Theo van Gogh. Fortuyn werd vermoord op 06/05/2002, van Gogh op
02/11/2004, beiden om hun luid verkondigde, scherpe meningen over de multi-cultuur.
Hoe multi-etnischer een samenleving wordt, hoe genuanceerder en terughoudender
je je best uit, zonder daarom censuur te plegen op je eigen overtuiging,
voorwaar een permanente evenwichtsoefening. Ook in die zin is multi-cultuur
geen verrijking maar een complicatie.
VIJF. Het moet geen
pretje te zijn als immigrant in een vijandige omgeving te leven, a fortiori als
je zelf intellectueel ongewapend bent wegens geen scholing, geen taalkennis en
afkomstig uit een gebied waar waarden gelden, die hier volstrekt onaanvaardbaar
zijn : de positie van de man en de vrouw, het primaat van godsdienst,
uithuwelijking, geslachtelijke verminking, eremoord, amputatie en de dood als
straf. Plus geen benul van ons arbeidsethos. Dat men dan terugplooit op de
eigen gemeenschap is een natuurlijke reflex. Maar volstrekt contraproductief
als je niet zelfbedruipend bent. Joden en Chinezen hier troepen ook samen en
Nederlanders, Duitsers en Britten hokken in het buitenland samen in
toeristische getto’s. Maar van hen gaat geen culturele dreiging uit en zij zijn
zelfbedruipend.
Van migranten mag worden
verwacht dat zij zich elementair aanpassen. Habermas heeft daartoe een
praktische formule ter beschikking : politieke socialisatie, dit wil zeggen
instemming met de constitutionele beginselen en de politieke cultuur. Ik voeg
daaraan toe : aanleren van de taal en kennis van en respect voor lokale
gebruiken. Wenselijk maar niet verplicht : acculturatie, dit is het zich eigen
maken van de leefwijze, praktijken en gewoonten van de autochtone cultuur, het
opgeven van de eigen identiteit en het interioriseren van die van het
ontvangende land. Politieke socialisatie mag een eis zijn, opgelegde
acculturatie is strijdig met de vrije beschikking van het individu. Ook al
botst dat met de dominante cultuur, die zich eraan ergert. Een slimme migrant past zich uiterlijk aan om
vooruit te komen, legt zijn klaagcultuur af en blijft zichzelf. Althans, dat
was altijd het grote principe. Integratie met behoud van identiteit werkt voor
slimme individuen, maar niet voor de groep.
Tegen de achtergrond van
de recente problematische ontwikkelingen rond integratie en eveneens tegen de
achtergrond van de terreuraanslagen in naam van de islam, komt de acculturatie
opnieuw als discussiepunt op tafel. Gaat de vrije keuze van het individu voor
op het maatschappelijk belang ? Te meer daar die vrije keuze wellicht in grote
mate een overgeërfde traditie is, zonder veel persoonlijke keuze en die
traditie op zich problematisch is.
Misschien leefde Habermas
wel in een droomhuis van grote idealen, maar heeft de werkelijkheid hem in deze
nieuwe eeuw ingehaald. Acculturatie is op de agenda gekomen. Wie klaagt geen
kansen te krijgen, moet eerst naar zichzelf en zijn persoonlijk
aanpassingsvermogen kijken.
Dit gezegd zijnde is het
in de eerste plaats aan de gemeenschappen van immigranten zelf om een grote
inspanning te doen. Met name de voorgangers in hun moskeeën zijn hierin
sleutelfiguren. Aparte moslimscholen belemmeren integratie. Politici van
immigrantenachtergrond behoren integratie en mensenrechten te promoten, men
heeft soms de indruk dat zij hun tijd afwachten om een islamitische politieke
partij op te richten, wat pas echt tot confrontatie zou leiden.
ZES. De
migrantengemeenschappen hebben een zwaarwegend punt. Dat is de om zich heen
grijpende westerse decadentie, die tot uiting komt op tv en op straat. Onze
extreme genotscultuur en ons extreem consumentisme storen hen. Het is niet
alleen begrijpelijk dat zij zich daartegen afzetten, maar zelfs bemoedigend.
Het is immers van een ander dat je het moet horen, ik bedoel hoe ver de
decadentie is doorgeslagen. Met de genotscultuur hebben wij de westerse waarden
met de vuilkar meegegeven. Hun gedrag is in onze ogen te veel een collectief
wij-gedrag, in hun ogen is ons gedrag een aberrant ik-gedrag. Een dergelijke,
gewogen benadering is opstoker Todd vreemd.
ZEVEN. De discussie wordt
besmet door het op een hoop gooien van migranten en vluchtelingen. De
vluchtelingen hadden hier nooit moeten aankomen. De vluchtelingenstroom is het
rechtstreekse gevolg van de westerse interventies in landen als Lybië en Syrië.
Wat hebben wij daar eigenlijk te zoeken ? Gaan bombardementen in die landen
onze grenzen beschermen ? Het Europese probleem is een gebrek aan Europese identiteit,
waardoor de politieke klasse als schapen de Amerikanen achterna holt. Die
schieten erop los zonder nadenken en houden daarmee een lange traditie van
geweld en bloedvergieten in eer, tot vermaak van hun wapenindustrie. De
aanslagen hadden zo goed als zeker niet te maken met de vluchtelingenkwestie,
maar met een confrontatie tussen de politieke islam en het westen.
ACHT. Een publiek debat
op tv zoals in Frankrijk, waar de emoties ook op het scherm hoog opliepen, is
in Vlaanderen onmogelijk. Hier heerst een andere mentaliteit : pappen en
nathouden en hopen dat de kruik pas overmorgen barst. Die intellectuele lafheid
is eigen aan de Vlaming. Of die dat nu graag hoort of niet. Wij pakken het
probleem pas aan nadat we er aan geen kanten nog naast kunnen kijken. En
knutselen er dan een onwerkbaar compromis aan, waardoor de uitbarsting weer
even wordt uitgesteld. Eminent vertegenwoordiger : wijlen Jean-Luc Dehaene.
NEGEN. De titel van
Todd’s pamflet heeft het over een religieuze crisis. Dat is het niet. De
Nederlandse vertaling is juist : Xenofobie
en de nieuwe middenklasse. Het betreft immers een beschavingscrisis langs
twee kanten. Langs westerse kant de systematische ondermijning van Europese
waarden en de verworvenheden van de welvaartsstaat door ongebreidelde import
van de Amerikaanse consumptiecultuur en door de globalisering. De Europese
beschaving heeft haar smoel verloren en absorbeert als een verwend kind
elektronische hebbedingen, simplistische ik-ideeën en een genotsmoraal, die
wordt gepromoot door de reclame louter en alleen omdat daarmee veel geld
verdiend wordt. Langs de zijde van de islam is er de problematische
niet-scheiding van religie en staat, waardoor een compromis onmogelijk is en de
fundamentalistische islam wel mogelijk werd. Sommige optimisten belijden hun
geloof in het samengaan van een gematigde islam en de democratie. Het Turkije
onder Atatürk was een voorbeeld van een door het leger bewaakt compromis tussen
de beide modellen. Wie kan verder nog een geslaagd voorbeeld geven, met of
zonder leger ? En overigens wil de Turkse president Erdogan de erfenis van
Atatürk onder de mat vegen.
TIEN. Franse
intellectuelen neigen naar indruk maken, effect uitlokken, scoren,
intellectuele spielerei. Dat is een Franse
traditie. Ook in het debat over migratie en islamofobie wordt dit spel
beoefend. Bijvoorbeeld Éric
Zemmour (3), die - weliswaar vóór de aanslag op Charlie-Hebdo - verklaarde dat
de oorzaak voor de Franse economische neergang louter de ongecontroleerde
migratie is. Of de graag om zich heen schoppende Michel Onfray : het is in Frankrijk verboden te denken over
migratie. Deze publieksdenkers stoken bewust of onbewust het
maatschappelijk debat op. Dat draagt ongetwijfeld bij tot de sfeer van
confrontatie. Charlie-Hebdo is daarvan een extreem voorbeeld, in dit geval door
haar cartoons. Hoe dan ook, Frankrijk heeft een debat, in Vlaanderen tracht men
het debat zoveel mogelijk te vermijden, het andere uiterste.
En wat Todd betreft :
rond die man leggen we best een schutskring. Hij woont gegarandeerd niet in een
zonder-haat-straat.
Slotbeschouwing. De
politieke reacties op de problemen van de moslim-immigratie zijn enerzijds
pappen en nathouden en anderzijds schuldigen zoeken. Intellectuelen neigen naar
het in bescherming nemen van de moslims omdat zij altijd langs de kant van de
zwakken staan. Een gewogen benadering is zeldzaam. De omvang van de
moslim-immigratie enerzijds en de terroristische aanslagen anderzijds leiden
onvermijdelijk naar een polarisatie van standpunten. Op de duur gaat iedereen
zijn cultuur verdedigen. We zijn aangekomen in het Land van Confrontatie, dat
ziet een blinde. Van de overheid valt weinig te verwachten, zij geeft verstek,
altijd.
Noten
:
(1) Todd, E., Qui est
Charlie ? Sociologie d’une crise religieuse.
(2) Boudry,
M., Illusies voor gevorderden.
(3) Zemmour,
E., Le Suicide
Français (verschenen 10/2014, dus
voor de aanslag op Charlie-Hebdo).
(4) Onfray,
M., Penser l’Islam.
Herman van Schoten, Schoten, België, 16/11/2015.
alle rechten voorbehouden : Herman van Schoten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten