In De Volkskrant (1) verscheen een
artikel over het Europese vluchtelingenbeleid. De auteur (2) is niet de eerste
de beste. Hij is voorzitter van de Nederlandse Stichting Onderzoek Oorlogsmisdaden.
Op 21/04/2017 heeft hij, mede namens tientallen nabestaanden van verdronken
migranten uit Mali, aangifte gedaan tegen eurocommissaris Frans Timmermans en
tegen Nederlandse ngo’s als Artsen zonder Grenzen, wegens dood door schuld en
hulp bij mensensmokkel.
De laatste 3,5 jaar verdronken naar
schatting 14.750 migranten in de Middellandse Zee. Sinds de komst van
hulporganisaties, die patrouilleren op de Middellandse Zee, is er zelfs een
toename aan verdronken personen, naar schatting 4.500 over heel het jaar 2016.
Het verwijt is dat zowel de Europese politiek als de hulporganisaties een
aanzuigeffect hebben gecreëerd. De min of meer zeewaardige schepen zijn
intussen vervangen door rubberboten, omdat ze toch maar een hulpschip moeten zien
te bereiken.
In deze kolommen heb ik mij al
uitgelaten over de vluchtelingenkwestie. Nogmaals, als ik geboren was in
Bangladesh of in Mali, dan liep ik ook weg. Beter een slecht leven elders dan
geen leven daar. Dat is mijn uitgangspunt. Het is een standpunt met
consequenties. Het houdt immers in dat je het onderscheid tussen politieke en
economische vluchtelingen opgeeft. Een grote politieke stap.
Nu is slechts 1 op de 10 vluchtelingen
een politiek vluchteling, dat geeft zelfs Jesse Klaver van Groenlinks toe. De 9
anderen kan je dus terugsturen. Dit werkt niet en is onmenselijk. De oplossing
bestaat erin geen onderscheid meer te maken tussen vluchtelingen onderling en
een organisatie op poten te zetten waardoor ze in een zo nabij mogelijk land
opgevangen kunnen worden.
Voor Afrikaanse landen is daartoe een grootscheeps
logistiek systeem op het eigen continent nodig. Essentieel is dat Europa dit
plan niet slechts financiert, maar ook zelf op het terrein organiseert, zodat
het werkt. Onze Europese landen hebben die logistiek in huis. Op termijn, eens
het plan begint te werken, kan je zelfs beginnen dromen van het stimuleren van
een nieuw soort lokale economie, al is dat nog geen evidentie, maar wel een
opportuniteit. Het laten aanmaken van onze spullen in China en andere
goedkope-loon-landen kan deels worden verlegd naar deze nieuwe gemeenschappen,
in de mate dat vakmanschap en ondernemingszin worden aangeleerd en gestimuleerd.
Voor de Arabische landen ligt de zaak
volledig anders. Zij hebben geen subsidie nodig omdat ze bulken van oliegeld en
daarmee de onzinnigste megalomane projecten fiancieren. Hier is permanente en
zware politieke druk nodig, om hen ertoe aan te zetten, ja te verplichten hun
geloofsgenoten op te nemen. Of ze die vervolgens een menselijk bestaan
garanderen of niet, is hun zaak. De
islam verplicht hen ertoe, het is niet aan ons om ons daarmee te bemoeien, net zomin als zij zich met onze cultuur
mogen bemoeien.
Deze oplossing ontwart een aantal
Gordiaanse knopen.
1. De georganiseerde verdrinkingsdood
van duizenden vluchtelingen op de Middellandse Zee wordt een halt toegeroepen.
2. Italië en Griekenland worden
grotendeels ontlast van de druk van aanspoelende vluchtelingen.
3. De Europese Unie kan eindelijk een beleid
voeren, dat kans maakt aanvaardbaar te zijn voor de 27 lidstaten. De dwingende
taal van Brussel over de verplichte spreiding van vluchtelingen, waartegen
landen als Hongarije zich verzetten en die door andere lidstaten stilzwijgend
wordt afgeremd, werkt immers niet. Italië en Griekenland blijven met het
probleem zitten. Het huidige Europees beleid tast de autonomie van de lidstaten
aan, getuige het verzet in diverse landen.
4. De Europese Unie kan op deze manier
een dam opwerpen tegen de arabisering van Europa, door sommigen naiëf
weggelachen, door anderen getoetst aan de feiten.
Deze oplossing schudt de boel anderzijds
behoorlijk op. Het vergt een regelrechte omslag in denken en beleid. De
obstakels zijn niet van de minste :
1. Het plan vergt een investering en
mobilisering van middelen en mensen op het Afrikaanse continent. Het wordt een
project in de geest van het Marshallplan na de tweede wereldoorlog. Of de
omvang vergelijkbaar is, kan nu uiteraard nog niet gezegd worden. Het zal hoe
dan ook zeer veel geld kosten gedurende lange tijd. Het zal een prioritair
beleidspunt moeten worden.
2. Het plan zal door ideologische
tegenstanders worden weggezet als neokolonialisme. Inmenging in Afrikaanse
zaken kan echter worden verantwoord om te vermijden dat de fondsen verdwijnen
in de zakken van lokale potentaten. Wie toch geld wil geven zonder voorwaarden,
mag dat met zijn eigen geld doen, maar niet met belastinggeld van de burger. Het
drama op de Middellandse Zee en de onwenselijke toevloed van een massa
vluchtelingen verantwoorden een forse ingreep, zowel uit oogpunt van
medemenselijkheid als van eigenbelang.
3. Schengen moet op de schop. Het vrije
verkeer van personen moet aan banden gelegd worden, precies omdat Schengen volledig
uit de hand is gelopen. De buitengrenzen zijn een zeef en zullen gewoon
technisch nooit waterdicht gecontroleerd kunnen worden – als de politieke wil
al zou bestaan. Wat is het probleem van paspoortcontrole aan de
binnengrenzen ? We verliezen toch al zoveel tijd door de
veiligheidscontroles op vliegvelden !
4. Ngo’s als Artsen zonder Grenzen moeten
inzien dat ze veel dienstbaarder zijn op het Afrikaanse continent dan op de
Middellandse Zee. Dit obstakel is snel oplosbaar door het afnemen en toekennen
van subsidies.
5. De Europese politieke machinerie is
wellicht nog de meest taaie tegenstander.
De Europese Unie bemoeit zich met alles en nog wat, tot en met het soort
lampen in ons huis. Men moet af van centraliserend beleid op domeinen waar het
niet werkt, zoals gemeenschappelijke buitengrenzen of betutteling van de burger
door ingrijpen in lokale gebruiken en waarden. Europa moet zich concentreren op
haar kernopdracht : een Europese economisch-juridische ruimte, een eigen
defensie, een realistisch vluchtelingenbeleid , een realistisch euro-beleid,
een onafhankelijk en een eigen politiek gezicht tegenover de grootmachten. Plus
het aankweken in de politiek, in de media en op school van een Europese reflex
ter vervanging van het wegkijkgedrag van nationale politici die Europa
gebruiken als excuus en als voetveeg.
6. De Europese leiders zullen een vuist
moeten leren maken tegenover de rijke Arabische landen, die nu poeslief
behandeld worden. Die Arabische potentaten moeten hun verantwoordelijkheid
opnemen, desnoods gedwongen met Amerikaanse steun.
Bij deze oplossing wint iedereen. De
grootschalig onmenselijke toestanden op de Middellandse Zee verdwijnen, het
Marshallplan op Afrikaanse bodem betekent effectieve hulp aan de derde wereld, Europa
wordt gevrijwaard van te veel niet-westerse invloeden, wat onze rechtsstaat en
ons systeem van sociale zekerheid ten goede komt. Daar zijn inderdaad muren
voor nodig, althans voor iedereen die kan rekenen en op Europese waarden staat.
De oproepen van Merkel en Lubbers tot import van een jaarlijks contingent
vluchtelingen is van een ondraaglijke lichtzinnigheid en
onverantwoordelijkheid. Hebben zij een Europese reflex ? Zien zij niet dat
onze landen vol zijn ? Kennen zij alleen het adagium van
groei-groei-groei ?
Bij deze oplossing moeten wij
anderzijds een financiële veer laten, die een percentage van onze welvaart zal
afromen. Het sociaal-economisch paradijs kan maar overleven als het verdedigd
wordt. Een echte staatsman of -vrouw zou deze waarheid durven openbaren aan de
bevolking. Waar zijn zij ?
Indien bepaalde landen niet zouden
willen bijdragen, dan moeten zij daartoe ook niet gedwongen worden, omdat het
niet werkt. Het mogelijk gevolg is het feitelijk ontstaan van een Europa met
verschillende snelheden, zoals ook op ander terreinen te voorzien valt, met
name qua defensie en euro. Een flexibel Europa rond centrale principes in
plaats van een principieel Europa rond de ideologische hersenschim van de
superstaat.
De voorgestelde oplossing – door mij
bijeen gegraaid en gebundeld uit zeer diverse deelbronnen – is een haalbare utopie
voor wie in de Europese geest gelooft.
Dit laatste is helaas het meest
kritieke punt.
Noten :
(1) : Verdrinken migranten is schuld van EU, De Volkskrant, 26/06/2017.
(2) : Karskens, A., voorzitter Nederlandse Stichting Onderzoek Oorlogsmisdaden.
Herman van Schoten, Schoten, België,
11/08/2017.
alle rechten
voorbehouden : vanschotenherman@gmail.com.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten