De ontdekkingsreizen van de 15°
en 16° eeuw waren aanvankelijk een tweestrijd tussen Spanje en Portugal. Deze
strijd tussen de twee toonaangevende katholieke naties kon de toenmalige paus
niet op zijn beloop laten. Hij zorgde ervoor dat de kemphanen hun geschillen
bijlegden en hun aanspraken eerlijk verdeelden. Het gezag van de paus was
absoluut, niet slechts omwille van haar religieus karakter, maar vooral door de
algemene aanvaarding van dit gezag door de kleine, verdeelde rijken en rijkjes.
Door een pauselijke bul kon een overeenkomst tussen twee koninkrijken ook
bindend worden verklaard voor de andere katholieke koninkrijken, allemaal dus,
althans in het westerse deel van de wereld. Het fameuze verdrag van Tordesillas
werd gesloten in 1494, twee jaar na de aankomst van Colombus op de Caraïben.
Het verdeelde de wereld in een Spaanse en een Portugese invloedssfeer en werd
bekrachtigd door de paus. Het werkt vandaag nog na. Het is de reden waarom
Brazilië Portugees spreekt en de rest van Zuid-Amerika Spaans. De Portugezen
hadden Brazilië al ontdekt, maar hielden hun ontdekking geheim en hebben in dat
beroemde en beruchte verdrag de Spanjaarden gerold. Tordesillas is de plaats
waar het verdrag getekend werd. De exacte plek kan bezocht worden. Het verdrag
blijft voor de Portugezen nog altijd een historisch moment van glorie, want de
Spanjaarden voelden zich altijd superieur - nu nog - maar toen waren de rollen
een keer omgekeerd.
Ondanks
deze onweerlegbare successen, die van Portugal de wereldmacht van die tijd
maakten en van Lissabon het Silicon Valley van die tijd, was er bij mijzelf altijd iets van twijfel
blijven hangen. Bij elk bezoek weer aan de historische plekken in de Algarve -
waar het zogenaamd allemaal begon - kwam
die vraag opzetten : is het niet te simplistisch als uitleg dat Spanje de
vijand was en te besluiten dat de zee de enige uitweg bood ? Immers, op dat
moment wisten de Portugezen weinig van de zee, buiten wat ervaringen van
kustverkeer. In het wilde weg de oceaan op zeilen, gewoon voor de wind wegvaren
om de wereld te gaan ontdekken ? En met welk soort boten ? En met welke
navigatietechniek ? En hoe konden ze de weg naar huis terug vinden ? Kortom,
het is onwaarschijnlijk dat je aan ontdekkingsreizen begint met een zo goed als
leeg blad. Natuurlijk, Hendrik de Zeevaarder verzamelde rond zich een keur aan
zeekapiteins, cartografen, astronomen, scheepsbouwers, zeilmakers, zeelui,
soldaten, koks, artsen enz. Die zullen hun ervaring hebben gebundeld ofschoon
er nooit sprake was van een echte nautische school, dat blijkt een verhaal te
zijn, dat ontsproten is aan de behoefte aan heldenverering. Maar hoe dan ook
moeten er toch aanknopingspunten geweest zijn, verhalen van vroegere reizen,
zeekaarten ongetwijfeld. Alles bij elkaar opgeteld en afgewogen gaapt er toch
een kloof tussen wat de Portugezen van de zee en de zeevaart maar kenden en hun
enorme prestaties. Was het materieel mogelijk of was er geheime kennis in het
spel ?
Mijn twijfel werd grandioos beantwoord door Gavin Menzies, een gepensioneerde scheepskapitein van onderzeeërs van de Royal Navy, die zowat alle wereldzeeën had bevaren. Hij schreef er een opzienbarend boek over : 1421, het jaar waarin China de Nieuwe Wereld ontdekte. Een fascinerende titel, die de appetijt wekt. Welnu, de lezer blijft niet op zijn honger zitten.
Mijn twijfel werd grandioos beantwoord door Gavin Menzies, een gepensioneerde scheepskapitein van onderzeeërs van de Royal Navy, die zowat alle wereldzeeën had bevaren. Hij schreef er een opzienbarend boek over : 1421, het jaar waarin China de Nieuwe Wereld ontdekte. Een fascinerende titel, die de appetijt wekt. Welnu, de lezer blijft niet op zijn honger zitten.
Het
is door dat boek nu wel zeker dat Hendrik de Zeevaarder de verovering van Ceuta
op de Moren heeft aangegrepen om ter plaatse in Noord-Afrika informatie en
documentatie in te winnen over de onbekende wereld. Hij leerde er hun wendbare dhows kennen
en hoorde dat de route naar de specerijeneilanden langs het westen ging en ook
dat de aarde rond is. Hij kreeg er de beschikking over zeekaarten en verhalen
over nog te ontdekken gebieden en eilanden. Zo kreeg zijn goddelijke roeping de
technische handen en voeten, nodig om de christelijke gemeenschappen in India
te gaan verdedigen en de islam de pas af te snijden. Daarnaast was natuurlijk
ook nog geld nodig, veel geld. Daar stak het toeval een handje toe. Madeira,
ontdekt in datzelfde jaar 1421, bleek een bron van rijkdom te zijn na de
aanplant van wijnstokken en suikerriet. Madeira plus de koninklijke schatkist
en de Orde van Christus financierden de ongeziene avonturen overzee.
Volgens
Menzies echter waren het de Chinezen die de wereld ontdekten. Zij brachten de
wereld in kaart en bereikten een doorbraak in het navigeren op de sterren,
waarop Portugal en Spanje later opportunistisch verder bouwden.
Daarom
neem ik u even mee op een spannende uitstap naar het China van 1421 en Menzies
is onze gids ! Als kapitein van onderzeeboten had Menzies een grote kennis
verworven van astronavigatie, heersende winden, zeestromingen en van de
technische lectuur van oude zeekaarten. Aldus kon hij een dimensie van
terreinkennis toevoegen aan het toch hoofdzakelijk theoretisch
geschiedenisonderzoek. Hij stroopte wereldwijd natuurhistorische musea en
archieven af op zoek naar bronnen voor zijn zoektocht naar de Chinese
ontdekkingsreizen overzee. Dat was ook de enige mogelijkheid bij gebrek aan
Chinees bronnenmateriaal, dat systematisch en doelbewust werd vernietigd door
de opvolger van de keizer, die alles mogelijk had gemaakt maar het land
financieel ook had uitgeput : Zhu Di.
Diens
hoogtepunt als keizer was nieuwjaarsdag 2 februari 1421. Op die dag werd de
nieuw gebouwde Verboden Stad van Beijing plechtig ingehuldigd. Op het banket
zaten 26.000 gasten aan, waaronder talrijke koningen en
hoogwaardigheidsbekleders van de hele, toen bekende wereld. Het banket telde 10
gangen, die werden opgediend op fijn porselein. Europeanen waren niet
uitgenodigd, zij werden beschouwd als achterlijk. Ter illustratie : drie weken
later huwde de Engelse koning Hendrik V met Catharina de Valois. Het banket in
London was beperkt tot stokvis op sneden oud brood dat dienst deed als bord.
Het
Chinese leger, dat al die gasten vervoerde, telde een miljoen manschappen,
bewapend met geschut. Hun armada had schepen die 2000 ton lading konden innemen
en waren bewapend met buskruit, kanonnen, mortieren, brandende pijlen en bommen
die bij ontploffing stront over de vijand uitsproeiden. Het Engelse leger -
toonaangevend in Europa - telde in de strijd tegen Frankrijk 5.000 man,
bewapend met handbogen, zwaarden en spiesen. Ze werden het kanaal overgezet in
vier vissersboten, die de hele tijd op en neer voeren. De Chinese vloot die de
hoge gasten terug naar huis bracht bestond uit 100 schepen met 30.000 man aan
boord. En die armada schreef geschiedenis en verzamelde terreinkennis, die
verder bouwde op de Chinese wetenschappelijke traditie. Zo had men bijvoorbeeld
veel vroeger al, in 1300, nieuwe sterren ontdekt en wat wij nu de komeet van
Halley noemen, was hen al bekend sinds 240 voor Christus. Kortom, de Chinese
beschaving was de hoogste ter wereld op een moment dat Europa nog in de donkere
middeleeuwen vertoefde.
Welnu,
de armada aan vloten die de hoge gasten van Beijing terug naar huis bracht, had
als opdracht vervolgens door te zeilen om de hele wereld in kaart te brengen en
nieuwe navigatietechnieken op punt te stellen. Ze navigeerden op de Poolster,
die hoog boven de Noordpool staat. Maar in het zuidelijk halfrond was die
Poolster niet te zien. Ze hadden wel al het kompas uitgevonden, maar er was
geen richtpunt. Uiteindelijk slaagden ze erin de exacte positie van de
geelwitte reuzenster Canopus te bepalen, loodrecht boven de eilandengroep van
de Falklands. Deze prestatie deden ze nog eens over door op de
Zuid-Shetlandeilanden de positie te bepalen van de twee belangrijkste sterren
van het Zuiderkruis. Dat betekende een definitieve doorbraak in de techniek van
het navigeren op de sterren. Op het einde van de reis voer één
vloot terug naar huis via Australië en een andere - maar dat is niet helemaal
overtuigend - zou Groenland verkend hebben en eromheen hebben gevaren, wat,
gezien de periode na een ijstijd, mogelijk moet zijn geweest.
Het
boek van Menzies is overrompelend. De materiële bewijzen van documenten,
teruggevonden artefacten, herinneringsstenen, ingevoerde dieren en planten,
delen van vergane schepen vormen in hun samenhang een onweerlegbaar bewijs van
de Chinese ontdekking van de wereld. Het had de middelen van het land echter
zodanig uitgeput, dat de volgende keizer China hermetisch afsloot van de
buitenwereld en alle herinneringen aan de expansie deed vernielen, inbegrepen
zeekaarten, bibliotheken, droogdokken enz. Maar het zijn wel degelijk de
Chinezen geweest die de wereld ontdekt hebben.
De
algemene en zelfvoldane scepsis van de historici - ook op internet - slaat dan
ook eerder terug op rancune tegenover de buitenstaander Menzies, die door zijn
technische kennis en veldwerk meer vermocht te ontdekken dan zijzelf als
kamergeleerden. Er is geen bewijs houden zij
nog steeds hardnekkig vol, daarmee de inertie illustrerend van een gesloten
beroepsgroep. Geschiedenis blijkt telkens weer onze geschiedenis
te zijn, onze
interpretatie van. Het China van vandaag blijkt opnieuw open te staan voor
de verkenning van haar
geschiedenis, we zullen er wellicht nog van horen.
Er
is, tot slot, iets dat wringt aan het woord ontdekken.
Tegenwoordig moet je alles ontdekken : een nieuw wasmiddel, een nieuw model
auto, de nieuwe iphone, het begrip is gebanaliseerd. Jammer eigenlijk. Want
wanneer ontdek je iets ? Madeira bijvoorbeeld werd ontdekt door de Portugezen
toen daar nog niemand woonde. Dat kan je een ontdekking noemen. Maar de meeste
ontdekte gebieden werden reeds bewoond door inheemse stammen. Kan je dan nog
van ontdekking spreken ?! Zit daar niet
een hoogmoedig koloniaal tintje aan ? Is het niet beter onze geschiedschrijving
wat te matigen van toon en te spreken van het
in kaart brengen van
?!
De
Portugezen en de Spanjaarden kijken na lectuur van dit boek natuurlijk op de
neus. Dat is niet nodig. Hun ontdekkingsreizen waren een mijlpaal voor Europa.
Dat blijven ze. De historische waarheid doet geen afbreuk aan hun prestatie.
Maar de Chinezen waren eerst, dat is een feit.
Herman van Schoten, Schoten, België, 18/04/2010.
alle rechten voorbehouden : Herman van Schoten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten