Manchester 22/05/20&7 en Londen
03/06/2017 zijn de voorlopig laatste afleveringen in een terroristische golf
over West-Europa. Iraanse vrouwenrechtenactiviste Darya Safai (1) waarschuwt :
ik voel het islamisme oprukken in Europa.
Ik ben er bang voor. Jullie zouden ook banger mogen zijn.
De Britse eerste minister Theresa May
spreekt zware taal : het kan zo niet langer. We kunnen en mogen niet doen alsof de zaken kunnen voortgaan als
voorheen. Er is te veel tolerantie voor extremisme geweest in dit land. We
moeten veel doortastender worden in het identificeren en uitroeien van
extremisme. Er zullen moeilijke en mogelijk pijnlijke gesprekken nodig zijn om
de verspreiding van extremisme aan te pakken.
Het is te hopen dat het geen
verkiezingspraat was, want ze sprak deze woorden vlak voor de verkiezingen van 08/06/2017.
De uitslag is intussen bekend. Door de ontstane politieke situatie zal wellicht
alle aandacht gaan naar partijpolitieke strijd en brexit. Als de straffe taal
van voor de verkiezingen maar geen words
words words in de wind worden. De bijnaam van Theresa May is
veelzeggend : Theresa maybe.
Je kan verwachten dat de reeds genomen
veiligheidsmaatregelen opnieuw worden aangescherpt. Patrouillerende militairen,
waartegen Belgisch minister Kris Peeters zich nog afzette door ostentatief te
gaan wandelen op de Antwerpse Meir, horen al bij het straatbeeld. Controles bij
manifestaties, sportieve, culturele en feestelijke bijeenkomsten zijn
vanzelfsprekend. Op de luchthavens is het vrije verkeer ingevolge het Europese
Shengenakkoord al deels teruggedraaid. De Amerikaanse obsessie met veiligheid
lijkt op weg een aanvaarde dagelijkse realiteit te worden. Het opschuiven van
het evenwicht tussen privacy en veiligheid in de richting van veiligheid
gebeurt zonder veel protest. De meerderheid van de bevolking verkiest
veiligheid boven privacy, daar is al geen enquête meer voor nodig. De
privacy-commissie heeft zelfs al groen licht gegeven om passagiersgegevens van
vluchten met vertrek van een Belgische luchthaven, ter beschikking te stellen
van de overheid. In de ogen van politiek verantwoordelijken komt het er nu op
aan het veiligheidsnet echt dicht te trekken : identificering en mogelijk
aanhouding van Syrië-gangers, controle op en indien nodig lamleggen van
websites op het dark net, controle op
geldstromen, controle aan de buitengrenzen, nog meer publieke en geheime
controle van de burger.
Wie gezond verstand heeft, beaamt dat
deze maatregelen nodig zijn.
Ten gronde echter zijn dit slechts kwantitatieve
maatregelen : meer van dit en meer van dat. De aankondiging van Theresa
May dat er moeilijke en misschien pijnlijke gesprekken nodig zullen zijn, is
hiermee nog niet aan de orde. De oorzaken blijven onbenoemd.
De grote oorzaak van het
moslimterrorisme in Europa is de militaire inmenging in Irak, Lybië en Syrië.
De Amerikanen reageerden na de aanval op de Twin Towers in New-York als door
een wesp gestoken. Hun devies : eerst bombarderen, daarna zien we wel. Een
aantal Europese landen volgde braaf, België demonstreerde zelfs de beste
leerling uit de Amerikaanse klas te zijn. Nederland was aanvankelijk
terughoudender : alleen in Syrië doen ze volop mee. Nederland kende nog
geen terroristische aanslag van de omvang van Brussel. Toeval ?
De les is deze. Europa moet zich
losmaken van de automatische gehoorzaamheid aan het Amerikaanse militaire
dictaat. Dat kan alleen mits de uitbouw van een Europees leger. Dan pas kan Europa
een eigen buitenlands beleid voeren : vredelievend èn gewapend. Aan de
pacifisten onder ons: we leven nu eenmaal niet in een sprookjeswereld van peis
en vree.
Deze hoofdoorzaak komt in zijn
terroristische gevolgen als een stigma neer op de islamitische gemeenschappen
hier te lande. Zij voelen zich geviseerd omdat de terroristen uit hun
gemeenschappen afkomstig zijn. Zij zijn de pineut.
Los van dit stigma is er echter wel
degelijk een binnenlands probleem. Dat is de aanwezigheid in onze westerse
landen van grote groepen niet-westerlingen met hun vreemde culturen en
gebrekkige integratie. De groepen niet-westerlingen vallen uiteen in twee
soorten volgens het criterium overlast. Van oosterlingen hebben we over het
algemeen geen last. Zij palmen dan wel onze frietkoten in maar de overlast is
bij wijze van spreken beperkt tot vuurwerk bij het begin van een nieuw Chinees
jaar. Zij integreren zich oppervlakkig, maar organiseren zich in hun eigen
gemeenschap. Ze redden zichzelf, al kan je veronderstellen dat ze zich in hun
ziel toch niet echt thuis voelen in deze rare westerse wereld. Het moeten er
wel niet nog veel meer worden, zoals bijvoorbeeld in Vancouver, waar je
constant het gevoel hebt ergens in China te zijn.
De tweede soort zijn de overlastgevers.
Het zijn met name Oost-Europeanen, Marokkanen en in mindere mate Turken.
Oost-Europeanen hebben de reputatie van dievenbendes, met Roemenen en Bulgaren
op kop. Marokkanen en in mindere mate Turken geven maatschappelijke problemen.
Ze installeren zich in hun eigen milieu, organiseren zich als gemeenschap,
eisen groepsrechten op, rollen een netwerk van sharia-rechtbanken uit - al
grootschalig in Groot-Brittanië en Duitsland -. Zij erkennen de rechtsstaat niet
als prioritair aan hun godsdienstige overtuiging. Dat is een majeur probleem,
dat door politiek correct onder de radar wordt gehouden. De Turken vechten hier
hun mening over Erdogan uit, willen zij Turk zijn of Belg ?
Zij vormen - hoe men het ook draait of
keert of ontkent of wetenschappelijk relativeert - de culturele voedingsbodem
voor Syriëgangers en haters van onze beschaving. Montasser AlDe’emeh (2) :
die jongeren zaten in onze
moslimgemeenschap voor hun vertrek naar Syrië of voor ze hier aanslagen
pleegden. Die jongeren zijn gecreëerd door een discours, een mentaliteit in die
gemeenschap. Als de ouders hun kinderen niet leren zich te verzoenen met de
seculiere maatschappij waarin we leven, zijn ze fout bezig.
Vanuit Arabische landen wordt het
anti-westerse gevoel permanent gevoed via de megafoon van moskee en
schotelantenne. Dat is niet alleen het geval met Qatar maar, qua omvang, nog
meer met Saoedi-Arabië. De politiek zwijgt dit gegeven dood. Men is als de dood
om deze potentaten ook maar een strobreed in de weg te leggen. Nochtans is business as usual heel gewoon, ook
tussen vijandige staten, zie de Verenigde Staten en Saoedi-Arabië, Frankrijk en
de Golfstaten, Belgische wapenexport naar iedereen die betaalt. Je kan het met
een boutade formuleren : waar
blijven koning Filip en koning Willem Alexander om hun bevriende Saoedische collega aan de oren te
trekken ? De Arabische geestelijken hebben niet een keer een fatwa
uitgevaardigd tegen de terroristen, wat de schrijver Salman Rushdie wel
overkwam. De koran verplicht hen nota bene om geloofsgenoten in problemen op te
vangen. Welnu ?!
Het onderscheid tussen islamisme en
islam : een reëel onderscheid of een vernuftige truc om de kool en de geit
te sparen in een krampachtige poging tot consensus ? Lees er de
geschiedenis van de islam op na en je stelt vast dat het een wrede
veroveringsdoctrine was. In de loop der eeuwen hebben islam en christendom zich
wisselend tot elkaar verhouden : nu eens eeuwen van elkaar wederzijds
negeren, dan weer grote militaire spanningen, met als historisch eindpunt de
verdrijving van de Arabieren - hoofdzakelijk Berbers die een hoge cultuur
hadden uitgebouwd - uit Portugal in de
13° eeuw en uit Spanje in de 15° eeuw. De laatste decennia wordt de islam
opnieuw behoorlijk militant, wat wellicht niet vreemd is aan de oliedollars. Je
moet, als je eerlijk en objectief bent, besluiten dat islam en christendom
nooit een goede verstandhouding is geweest en dat ook nooit zal worden. De
poging een Europese islam te grondvesten, waarvoor bijvoorbeeld een
christendemocratisch politicus als Beke pleit, is per definitie tot mislukken
gedoemd. De man mist zowel een historisch als een globaal perspectief. Nu al
krijgt hij tegenwind uit islamitische hoek : men ziet het als een nieuwe vorm
van kolonisering. Zal de islam ooit bereid zijn in het Europese bad van de
Verlichting te stappen ? Het christendom en het jodendom hebben dat bad
ondergaan, zij moesten wel om te kunnen overleven. Overigens mag de islam niet
als enige boosdoener en bijgevolg zondebok worden gebrandmerkt. Ook het
christendom heeft een geschiedenis van onderdrukking, foltering, kruisvaarders,
inquisitie en nog in onze tijd beroepsverbod.
De bredere kwestie is niet of de islam
haar wettelijke erkenning moet worden afgepakt, maar wel of de
geseculariseeerde Staat überhaupt godsdiensten moet erkennen en
subsidiëren ? Politieke voorvrouw Rutte van de Vlaamse Liberalen werpt dit
punt af en toe op, zij is de enige. Het Franse model van een volledige
scheiding tussen kerk en staat is een voorbeeld. Wie daar tegen is, vraag ik zich te
verplaatsen in de geest van een niet-gelovige, die zijn belastinggeld ziet
opgaan o.a. aan religies, waarmee hij niet alleen niets heeft, maar die
bovendien problemen geven. De islam is de inspiratiebron voor de aanslagen, de
katholieke kerk heeft door haar gebod van seksuele onthouding voor haar bedienaars
pedofilie in haar gelederen uitgelokt. Terwijl, nota bene, hun eigen god hen
deze seksuele attributen geschonken heeft… Ten slotte hebben we, door de
wetenschappelijke inzichten over de ruimte en het ontstaan van het heelal, geen
goddelijke verklaring meer nodig en al helemaal geen monotheïstische. Wie
desondanks behoefte heeft aan een geloof, mag dat beleven in zijn persoonlijke
leefwereld, maar mag er geen rechten aan ontlenen. Hij mag uiteraard ook niet
gediscrimineerd worden, wat omgekeerd eeuwenlang èn tot in onze tijd wel het
geval was. Monotheïstische godsdiensten moeten, door hun zwaar bloedig
verleden, in hun kot. Polytheïstische godsdiensten zijn door hun natuurlijke
verdraagzaamheid voor andere goden relatief ongevaarlijk.
De oproep van May illustreert dat er
geen debat was. Politiek en napratende media hebben zich ingegraven in
ideologische loopgrachten. Er zijn twee ideologische visies ontstaan. De
politiek correcte opvatting is dominant. Zij kan als volgt worden samengevat. De
terroristen zijn afgedwaalde jongeren, die de islam misbruiken. Het zijn
Syriëgangers, geradicaliseerden, beïnvloedbaar en ontspoord door de kansarmoede.
Ze hebben niets te maken met de massa vredelievende moslims in onze landen, van
wie we trouwens geen last hebben. Vooral drie manieren van actie zijn nodig.
Ten eerste de geradicaliseerden in kaart brengen en deradicaliseren. Ten tweede
de islam een westerse jas aantrekken. Ten derde de schooljeugd een permanent
bad geven van verdraagzaamheid en diversiteit. Wereldwijde solidariteit behoort
de kern te zijn van een Europa met humanistische wortels. Wij moeten willen
delen.
De tweede benadering is die van
extreem-rechts en, door de aanhoudende aanslagen, meer en meer ook van de
gewone man in de straat. Ook intellectuelen als Thierry Baudet scharen zich
achter de scherpe moslim-kritiek. Er is geen verschil tussen de radicale islam
en de islam, islamisme en islam zijn synoniemen. De islam is een
westers-vijandige godsdienst, die zich boven de rechtsstaat stelt en onze
democratische verworvenheden misbruikt om groepsrechten op te eisen. De
immigratie moet strikt aan banden worden gelegd, dubbele nationaliteit behoort
te worden afgeschaft, de islam moet worden geschrapt als erkende godsdient en
assimilatie van de moslims aan onze westerse opvattingen moet worden doorgeduwd
en afgedwongen. De sociale voorzieningen moeten worden beschermd door een muur
van strenge toelatingsvoorwaarden en door afwijzing van wie niet heeft
bijgedragen. De politieke elite moet worden aangepakt wegens verantwoordelijk
voor de homeopathische verdunning (cfr Baudet) van het westers karakter van de
bevolking door Arabische immigratie.
De vertegenwoordigers van deze twee -
schematisch voorgestelde - opvattingen staan onderling op voet van oorlog,
voorlopig nog slechts verbaal. De tegenstanders worden respectievelijk
naïevelingen genoemd, een vijfde colonne, haters van hun eigen beschaving ofwel
paranoïde complotdenkers, raszuiveraars, nieuwe fascisten.
Het naast elkaar bestaan van deze strijdige
opvattingen verzwakt de politieke daadkracht. Het is de tol van de democratie.
Je komt in de verleiding te denken dat democratie de slagvaardigheid en
bijgevolg de veiligheid uitholt. De politiek bezweert en reageert onmachtig. De
roep om een sterke leider groeit. Opiniemakers, die zichzelf verlicht achten,
ontmaskeren gelijk de illusie : populisten zullen niets oplossen. Zij zijn
doof voor de boodschap : een trap onder de kont van de gevestigde politiek
om actie te ondernemen.
Bij u, geachte lezer, zullen misschien
wenkbrauwen gefronst worden of zal verontwaardiging ontstaan bij het lezen van
deze regels. Het zij zo. Er is echter, gezien de aanslagen, geen tijd meer voor
zalvende oplossingen, het is nodig om man en paard te noemen. Onlangs las ik
een artikel waarin gewaarschuwd wordt voor een nieuwe Jodenvervolging. Hoe
lichtzinnig kan men zijn om dit zware geschut boven te halen ? Deze
vergelijking is niet alleen een zware belediging aan de Joodse bevolkingsgroep
gezien haar traumatisch verleden onder nazi-Duitsland, het toont ook aan dat de
auteur geen snars begrijpt van de realiteit op het terrein, noch van de
geschiedenis. Moet er een terroristische aanslag plaatsgrijpen in uw omgeving,
voor u overstag gaat ?
Een radicale visie op integratie is
assimilatie. Grote landen met een leitcultuur
doen dat evident. Een Arabische immigrant in de Verenigde Staten wordt een
Amerikaan, Frankrijk eist assimilatie. Vlamingen in Wallonië zijn binnen een
generatie zelfs spontaan volledig opgegaan in de dominante cultuur. Franstaligen
vertikken het zich aan te passen, vandaar het Belgisch probleem, dat al enkele
decennia mag benoemd worden. Met
betrekking tot de moslims is aanpassing echter nog een taboe. De eis van aanpassing
kan nochtans perfect samengaan met begrip. Het vizier richt zich de laatste
tijd inderdaad op hen. Zij lijden onder de blamage door de aanslagen, die in de
naam van Allah gepleegd worden. De sleutel ligt bij de Europese politici.
Indien zij het geweer van schouder veranderen, letterlijk en dus stoppen met
militaire inmengng in Arabische landen, dan zou dat zowel voor de autochtone
als voor de moslimgemeenschappen meer dan opluchting betekenen. Het zou ons
aller veiligheid ten goede komen. Als onze leiders bovendien de rijke Arabische
Staten zouden aanpakken op hun moslimplicht om geloofsgenoten asiel te
verlenen, dan zouden we zelfs steun kunnen verwachten vanuit onze
moslimgemeenschappen. In deze zin hebben wij en zij een gemeenschappelijk
belang.
Tegelijk is er groot onderhoud nodig
binnen de moslimgemeenschappen. Integratie met behoud van identiteit heeft mislukte
integratie opgeleverd en een voedingsbodem voor terreur. Is het onredelijk van
hen te verwachten dat ze de rechtsstaat omarmen, hun kinderen opvoeden in
respect voor de seculiere maatschappij, hun dochters opvoeden als evenwaardig
aan hun zonen, hun groepsrechten opgeven, de sharia-rechtspraak afschaffen, hun
kledij die westenhaat uitdrukt aan te passen of voor te behouden voor
feestelijke tradities in eigen kring ? Darya Safai (1) : de hoofddoek kan geen vrije keuze zijn, het
is een plicht die wordt opgelegd door een religie. Sociale druk speelt een
grote rol. Het is geen accessoire zoals schoenen of een handtas. Tegenover al
die miljoenen vrouwen die verplicht gesluierd door het leven gaan, vind ik het
zelfs behoorlijk egocentrisch. Je kan dat kledingstuk niet enkel vanuit je eigen
perspectief bekijken. Het is dankzij onze waarden dat moslimmeisjes hier vrij
kunnen zijn, je moet de zaken niet omdraaien. Bedrijven als Nike promoten de
hoofddoek als een instrument van emancipatie. Dat is verkeerd. Hij is en blijft
een instrument van ongelijkheid tussen man en vrouw. (…) Juffen vertellen me
dat kleutertjes de islamitische leer in de klas binnen brengen : nee juf,
wij mogen niet zingen of dansen.(…) Een islamleerkracht : een vrouw is het
mooiste wat er is op aarde. Ze heeft vormen die het daglicht niet mogen zien.
Want we weten allemaal hoe wij mannen naar hen kijken. Sociologen manen ons
aan tot geduld. Een dergelijk emancipatieproces heeft enkele generaties de tijd
nodig. Het klare antwoord : die tijd hebben we niet, het moet nu gebeuren.
Te beginnen met het stopzetten van het pamperbeleid. Dat was de bekentenis van
Theresa May, toch ?
De wettelijke norm is niet
multi-culturaliteit. Multi-cultuur is ideologische doctrine en leidt tot
apartheid. De norm is de pluriforme, multi-etnische samenleving rond de gemeenschappelijke
stam van de neutrale rechtsstaat. Het is de evidente voorwaarde voor vreedzaam
samenleven.
Nodig is een gewogen benadering van een
complexe problematiek, waarbij zowel onze politiek als hun gedrag veranderen. De
leiders van de Europese landen, die geteisterd zijn door terreur, hebben inderdaad
boter op het hoofd door militaire inmenging in landen, die hen niet aangaan en
door te laks optreden tegenover die uitingen van de moslimcultuur, die strijdig
zijn met grondwet en rechtsstaat. De moslimgemeenschappen hebben boter op het
hoofd door hun passiviteit t.a.v. de terreur en door hun gebrek aan integratie.
Welke burger, buiten de ideologische
scherpslijpers van links en rechts, kan daarmee niet akkoord gaan ?
Noten :
(1) : interview met Iraanse vrouwenrechtenactiviste Darya
Safai, De Tijd, 10/06/2017.
(2) : interview met jihadexpert Montasser AlDe’emeh, De
Volkskrant, 10/06/2017.
Herman van Schoten, Schoten, 11/06/2017.
alle rechten voorbehouden :
vanschotenherman@gmail.com.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten