1.Zweven met de Prins.
In ruimtecapsules zie je de
astronauten zweven. Zij doen dat niet voor hun plezier, noch als gratis
amusement voor de thuisblijver. Mentaal blijven ze overigens met de voetjes op
de grond. Af en toe moeten ze het thuisfront enthousiast toespreken, dat staat
in hun contract.Toen de eerste Belgische ruimtevaarder, Dirk Frimout, over
België zweefde, dat zeldzaam lichtpuntje op de aardbol, kwam hij aan de
telefoon in gesprek met de toenmalige prins Filip, nu koning der Belgen. Die was
aan zijn stage bezig en deze oefening werd op tv uitgezonden. Hij had er een
hoogsteigen prinselijke mening over. Om de eenvoudige onderdaan Frimout op zijn
gemak te stellen, nu hij plots de hooggeboren Prins aan de lijn had, sprak hij
hem bemoedigend toe : in de ruimte is er
geen protocol ! Dat was hem ingefluisterd door de hofmaarschalk, die er een
dubbele bodem in zag. Immers, de gewone Belgen moesten niet denken dat de Prins
benaderen zonder protocol tot de aardse mogelijkheden behoorde, niet dus ! Dirk
Frimout schrok zich een hoedje, zijn been spande zich, waardoor hij met zijn
hoofd onzacht tegen het instrumentenpaneel terecht kwam, gelukkig zonder naar
gevolg.
Later, terug in aardse sferen en
bij een privé-ontvangst in Laken, zei de bescheiden Frimout : Monseigneur, staat U mij toe een kleine
onnauwkeurigheid te nuanceren : in de
ruimte is er geen zwaartekracht, dat
bedoelde u vast ! Daar keek Filip van op, want tegenspreken zonder daartoe
te zijn uitgenodigd staat niet in het protocol.
Na afloop liep de prins dan ook ziedend
door het paleis. In een uithoek, tegen de geheime nooduitgang aan, botste hij toevallig
op zijn vader, Albert, nog in motorpak en net terug van een tochtje dat niet
geweten mocht zijn. Papa, gooide de
prins hem voor de voeten, waarom heb je
mij dat nooit gezegd ? Albert was verrast, maar alert genoeg om zijn overstuurse
zoon na te roepen : maar Laurent wist het
ook niet ! Dat zijn dus van die kleine incidenten, die, als je ze optelt,
het familiale klimaat in het Paleis stilaan verziekten, waarover u reeds alles
uitvoerig kon lezen in Goed Gevoel en Royalty.
2.Zweven met de zakenman.
Nu was er eens een rijk man met
verbeelding en durf. Hij kende het verhaal van Dirk Frimout en zei tegen zijn
secretaresse : ik ook ! Zo werd hij de eerste commerciële ruimtevaarder ooit en
betaalde handenvol geld voor zijn droom : een reis door het heelal. Notabene
mèt toegift : een kort verblijf op de maan. Daar verschoot hij zich een bult :
hij was zwaar afgevallen. Kwam het door de spanning, het povere voedsel, de
diarree, hij wist het niet. Belde ongerust naar Joan, zijn vrouw : ik val af waar ik bij sta ! Zij
reageerde nuchter, zoals het de tweede echtgenote van een doorgedraaide
zakenman past : Richard, stel je niet aan
! Massa en gewicht, heb je dat op school nooit geleerd ?!
Een ernstige kwestie ! Hoevelen
onder u kennen het verschil tussen massa en gewicht ? En hoevelen onder u
kunnen het uitleggen ?! Het is zoals met het buitenspel in het voetbal, begin
er maar aan. Om het nog ingewikkelder te maken : op aarde kan je massa en
gewicht door elkaar gebruiken, het komt in het resultaat op hetzelfde neer. U
moet er dus niet uw huisarts mee lastig vallen. Als hij je op de weegschaal zet
en vervolgens het vonnis meedeelt : 88,
veel te zwaar, moet je niet vragen : wat
bedoelt u, massa of gewicht ? Dat kan aanstellerig overkomen en de
wachtkamer zit vol ongeduldige patiënten, pas daar dus mee op.
Terug met de beentjes op de grond.
Astronauten zweven omdat zij gewichtloos zijn ! Toch behouden ze hun massa, in
het geval van Richard, van de bekende maagdelijke vliegtuigmaatschappij, 88 kg
dus. Op weg terug naar huis vallen ze plots met een klap tegen de vloer van de
cabine, maar dat zenden ze natuurlijk niet uit. Zwaartekracht ! Dat is de reden
en tegelijk de oorzaak.
Massa is de hoeveelheid materie,
uitgedrukt in kg. Gewicht is massa + invloed zwaartekracht + ondergrond. Voor
wie het proefondervindelijk wil natrekken, je zou een test kunnen doen door in
een vliegtuig op 8 km hoogte je los te maken uit je enge stoel en in het
gangpad op en neer te springen. Medereizigers zouden kunnen denken : daar is iets mee, die man zweeft ! Maar
wellicht zou u tot de orde worden geroepen door het personeel, vooraleer u kans
had uw experiment te beëindigen. Dat personeel wordt overigens wel meer lastig
gevallen met ongewenst gedrag en impertinente vragen. Daaraan bezondigde ik mij
ook een keer, toen ik op het belletje drukte en een overvriendelijke stewardess
mij tegemoet snelde : juffrouw, vroeg
ik, hoe snel vliegen we eigenlijk ?
Ze boog zich samenzweerderig over me heen en fluisterde : 800 ! Toen stelde ik de vraag, die me bezighield maar waarvan ze
jammer genoeg niet terughad : en als ik
nu door de gang naar voor of naar achter ren, vlieg ik dan nog sneller of net
trager ? Ze glimlachte professioneel : wenst
u nog iets te gebruiken ?
Toch zijn dat vragen die ertoe
doen. Er zijn nog talloze dergelijke vragen : waarom vliegt een vliegtuig zo
snel ? Kan het niet nog sneller en hoger ? Wat zijn die witte strepen in de
lucht ? Als je tegen de draaiing van de aardbol in vliegt, kan je dan de tijd
inhalen ? Kan je vandaag vertrekken en gisteren aankomen ? Dat zou immers
gunstige toepassingen kunnen hebben voor wie zich ergens in heeft vergist. Je
moet de gevolgen van een verkeerde belegging, een fout huwelijk of een
voorbarig getekend contract niet meer uitzweten of gaan opbiechten, je kan het
letterlijk terugdraaien ! Volgens mij duurt het niet lang meer of dat moet
lukken, de Consumentenbond schijnt er al mee bezig te zijn. Ik voor mij wacht
rustig mijn tijd af, want ik ben nu eenmaal niet zo ongeduldig.
Maar toch. Ik zou graag eens de cloud bezoeken, waar heer Google alles
van mij keurig heeft opgeslagen. Het schijnt ergens in de buurt van Australië
te liggen. Of je er met het vliegtuig naartoe kan weet ik niet. Hangt het
misschien toch ergens in de lucht ? Een vliegende schotel ? Zou weerman Frank
Deboosere het weten of weervrouw Sabine Hagedoren ? Weet je wat, in Oostende
bevindt zich het Centrum Dirk Frimout, daar kan je gewoon naartoe en Dirk zal
zeker je vragen beantwoorden ! Bijvoorbeeld of in die cloud massa of gewicht of beide aanwezig zijn. En of er protocol is.
Herman van Schoten, Schoten,
België, 01/04/2019.
Alle
rechten voorbehouden : vanschotenherman@gmail.com.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten