Translate

363. STEMTEST VOOR EUROPA, BELGIË, VLAANDEREN.

 

Op 9 juni 2024 stemmen we in België voor Europa, België en Vlaanderen. Drie stemmen, met driemaal een andere inzet. Er werden enkele stemtesten op de kiezer losgelaten, met groot succes! De stemtest van de VRT nam ik vluchtig door en het oordeel was snel gevormd: populistisch! De deelnemer moet met ja of nee antwoorden op simplistische vragen, zonder achtergrond. Zodat de stemtest tegemoet komt aan het buikgevoel en aan het onderbuikgevoel. Niet nadenken, stemmen! Els Ampe van de nieuwe partij Voor U weigerde ingewikkelde materies met een simpel ja of nee te beantwoorden en werd uitgesloten van de stemtest. Tweemaal een blaam voor de VRT, de zogenaamde openbare omroep. 


Ik heb een alternatieve stemtest! 


Stemtest Europa.


Het Europees Parlement zal 720 zitjes tellen, waarvan België er 22 krijgt, waarvan Vlaanderen er 13 krijgt. 


Ofschoon het Belgische aandeel klein is, is de impact van deze verkiezingen groot. Sommigen beweren zelfs dat 80 % van alle wetgeving uit Europa komt en maar 20 % uit België zelf, anderen schatten de impact op slechts 20 %. 


Het aantal Europese regels heeft weinig belang! Het gaat om de inhoud. En de zaken waarover Europa beslist, zijn inderdaad uitermate belangrijk voor elke burger. Het gaat zo maar even om:  economie en financiën, energie, migratie, klimaat, uitbreiding, steun Oekraïne, militaire macht. Europa bepaalt belangrijke zaken in uw leven! 


Dat de deelname aan de verkiezingen laag is in meerdere landen (niet zelden minder dan 50 %) is dan ook merkwaardig. Het is blijkbaar een ver-van-mijn-bed-show, hoewel daar het meeste bedisseld wordt, waarover u tevreden bent of net ontevreden! Belgische politici stemmen mee in het Europees Parlement en in de Raad en steken vervolgens hun handen in de lucht: het moet van Europa! Daar bestaat een woord voor: schijnheiligheid.  


Ten gronde. Waar staat de Europese Unie voor? 


Vrijheid van verkeer van personen en goederen, in de praktijk vrij kapitaalverkeer, bedoeld voor de vrijhandel van de multinationale ondernemingen. Geld en rendement zijn fetish en doelstelling. 


Elke burger ondervindt het! Enkele voorbeelden: ga naar een Mediamarkt of een Vandenborre en het is: kopen en wegwezen. We hadden recent een nieuw tv-toestel nodig en kochten het bij een ouderwetse winkel in Ekeren. Levering aan huis plus installatie, die 3 uur duurde! Reden: Telenet was in de war, wij waren zogezegd zelfs geen klant! De man, die het toestel kwam installeren, hing twee keer lange tijd aan de lijn bij Telenet, waarbij ook technische vragen en antwoorden aan de orde waren. Hoe konden wij dit zelf opgelost krijgen? Veel mensen trappen erin en stellen vast dat ze hun speeltje niet aan de gang krijgen. Dit is dus dienstverlening op zijn Amerikaans. Is dit respect voor de klant, nochtans een met de mond beleden Europese waarde?! 


De oeverloze reclame is een hoofdkenmerk van het heersende extreem liberale gedachtegoed. Als je - scherp gesteld - alle publiciteit zou afschaffen, zou de levensduurte flink dalen, misschien wel met 30 % of meer. 


Privatisering van overheidstaken: in het belang van de burger? De dienstverlening wordt slechter en de prijs hoger. Dienstverlening wordt verdrongen door rendement, zie buslijnen op het platteland. 


Democratie dan. Niet verkozen Commissieleden bepalen de dagelijkse gang van zaken. Nationale ministers nemen in de Europese Raad standpunten in, soms gedekt door hun nationaal parlement, vaak ook niet. Over de extreem liberale economische politiek mocht de burger niet stemmen, dat werd voor ons even van hogerhand afgekondigd. In 2005 stemden de Nederlanders en de Fransen in een referendum tegen de voorgestelde Europese grondwet. In België mocht de burger niet eens stemmen. In het daaropvolgende verdrag van Lissabon werd die burger alsnog gepasseerd, de politieke elite deed haar goesting. Net als met de uitbreiding met Oost-Europese lidstaten. Wat hebben wij nog te vertellen?  


Europese rechters gaan geregeld op de stoel van de wetgever zitten met betwistbare en soms ideologisch geïnspireerde uitspraken. Precies door het feitelijk tekort aan onafhankelijkheid is toezicht nodig, zo niet wordt Justitie een Staat in de Staat. 


Regelneverij is een permanente steen des aanstoots. Europa bemoeit zich met alles en nog wat. De burger raakt geïrriteerd en wil ze een lesje leren.


Er zijn ook argumenten pro Europa en thema’s die Europees zouden moeten geregeld worden. In een globale wereld met grootmachten als de VS, China, Rusland, India is het nodig zowel politiek als economisch een Europese macht te vormen. Europa is de grootste eengemaakte markt ter wereld en zou daarvan moeten profiteren om ook politieke macht uit te bouwen. Een belangrijke bouwsteen daartoe is militaire macht. Europa zou tevens voortvarend mogen omgaan met een eigen digitale infrastructuur, concreet een eigen computer en eigen Google’s en Facebook’s. 


Europa is ook een waardengemeenschap. Helaas blijft het bij holle humanistische praatjes. Europa heeft immers een eigen identiteit, die je in Europese kringen zelden hoort: de welvaartsstaat, gebaseerd op een stelsel van sociale zekerheid en minimale sociale rechten, ten behoeve van de burger. In Anchorage verraste ons de 75-jarige liftboy in ons hotel: Belgium? Oh, social security! Wil Europa meer legitimiteit krijgen, dan zal het haar sociale dimensie moeten uitbouwen en afzetten tegen het wilde kapitalisme van de VS en gelijkaardig geïnspireerde landen. En aan loze humanistische praatjes is geen behoefte, ze moeten concrete invulling krijgen. Over een minimumloon is recent een Europese richtlijn tot stand gekomen: mager want niet afdwingbaar. Het kost bergen energie om Europa een sociaal gezicht te geven. 


Lidstaten beconcurreren elkaar met aantrekkelijke vestigingsvoorwaarden voor bedrijven. Nederland is er een goed voorbeeld van. Eerste minister Rutte presteerde het zelfs zijn parlement voor te stellen de dividendbelasting af te schaffen, wat tot zijn onbegrip werd geweigerd. De wedloop naar de bodem is uiteraard ten koste van de fiscale en sociale positie van de burger. Een Europees gelijkgestelde winstbelasting is nodig. Naar elkaar toegroeiende sociale systemen in de lidstaten zouden tevens de euro ten goede komen. 


Het Europees bewustzijn kan tevens worden opgekrikt door sportmanifestaties op Europees niveau te organiseren, concreet een voetbalkampioenschap van de lidstaten. Europese sportwedstrijden beperkt tot de lidstaten. Waarom doen daaraan ook Israël, Turkije het VK en andere niet-lidstaten mee? 


De nationale omroepen behoren prioritair gericht te zijn op nieuws uit de lidstaten ipv zich te gedragen als een provincie van de VS. Het zou het Europees bewustzijn behoorlijk aanzwengelen. Wat bezielt die journalisten? En het culturele niveau: altijd weer Amerikaanse zeepseries, een grote schande voor de openbare omroepen van de Unie. Als negatieve uitsmijter het Songfestival, georganiseerde decadentie, wat de Turkse president Erdogan trouwens terecht opmerkte. 

 

De democratische Europese rechtsstaat is weliswaar hard nodig, maar moeilijk realiseerbaar. Ga je volksraadplegingen in alle lidstaten invoeren? Ga je de Commissie rechtstreeks laten verkiezen? Het Europees Parlement is helaas een praatbarak gebleken, waar ideologie hoger scoort dan de doelgerichte bekommernis: is dit goed voor de burger? 

 

Welke partijen komen tegemoet aan deze bekommernissen? De praktijk wijst uit dat onze nationale politieke partijen zich aansluiten bij een Europese fractie, die haar eigen beleid bepaalt. Het is zinvol even te kijken naar die fracties, zodat je kan zien in welk gezelschap uw Vlaamse partij zich bevindt:


CD&V behoort tot de EVP, samen met de Franse Républicains van president Macron, de Duitse CDU, het Nederlandse CDA, maar dus ook de Spaanse PP, de hardleerse erfgenaam van dictator Franco. In de grond extreem liberaal, tegen regionalisering en tegen verdere democratisering. Het zijn zware systeempartijen.


Vooruit hoort bij de Socialisten en Democraten, een verzameling  ex-socialistische partijen, waaronder de Nederlandse PvdA, de Duitse SPD en de PS uit Frankrijk, Portugal, Spanje en Italië. Gematigd liberaal, in stemgedrag vaak aansluitend bij extreem-liberaal, tegen regionalisering en niet geneigd tot meer democratisering. Het zijn systeempartijen.


VLD sloot zich aan bij Renew met o.a. de Nederlandse VVD en D66 en de Duitse FDP. Extreem liberaal en tegen regionalisering en verdere democratisering. D66 was voorstander van het afschaffen van het referendum. De afbraak van de welvaartsstaat in Nederland door Mark Rutte is een schrikbarend voorbeeld. Het zijn harde liberale systeempartijen.


Groen vond zichzelf uiteraard terug bij de Europese Groenen. In theorie vooruitstrevend, in de praktijk wisselend want met hun globale wereldburger  lijnrecht in het straatje van de multinationale ondernemingen, voorts dogmatisch en tegen regionalisering en democratisering, als die hen niet uitkomt. Deze partijen zijn tegen kernenergie en hebben daar best goede redenen toe. Kernenergie is gewoon gevaarlijk, zie Harrisburg, Tsjernobyl en Fukushima. In de afgelopen Europese periode waren de Groenen systeempartijen, die erin slaagden hun groene agenda door te drukken.  


NVA zit bij de Conservatieven en Hervormers, samen met o.a. het Poolse PiS, het Spaanse Vox en Fratelli d’Italia van eerste minister Meloni. Deze aast op een herverkaveling, waarbij ze de partij van de Hongaar Orban wil opnemen. Extreem liberaal en gezien de positie van Vox zwaar gekant tegen regionalisering (Catalonië!) en democratisering. Blijft NVA hier hangen? Gezien de opvattingen van haar kopman De Wever hoort deze partij eerder thuis bij de EVP, maar zijn achterban lijkt eerder aan te leunen bij Identiteit en Democratie. NVA heeft een intern probleem. Je hebt hier o.a. een combinatie van extreme systeempartij (Vox) en antisysteempartij (Fratelli d’Italia). Is NVA een systeempartij? 


Vlaams Belang schaart zich bij Identiteit en Democratie, samen met o.a. het Franse Front National, de Nederlandse PVV, de Italiaanse Lega. Extreem rechts, autoritair. Ze zijn - althans verbaal - supporters van  regionalisering en van meer democratie. Ze hebben een sociale agenda. Het zijn anti-systeempartijen. 


PVDA-PTB België zit in de GUE-fractie o.a. samen met de Nederlandse partij voor de Dieren. Extreem links, tegen regionalisering, voor democratisering. Ze stellen graag het extreme van de liberale partijen in vraag en ook de particratie en de postjespakkerij. PVDA-PTB is anti-systeem. Ze worden in de communistische hoek gezet, in werkelijkheid hebben ze zinvolle ideeën. 


Voor U is nieuw en heeft nog geen Europese fractie. De partij is liberaal, tegen particratie. T.a.v. regionalisering een twijfelgeval en in corona-tijd tegen de opgelegde maatregelen. Ze lijken anti-systeem, het moet in de praktijk nog blijken.   

 

Uw keuze?! De meeste partijen zijn varianten van hetzelfde, klonen van elkaar als het ware. De echte keuze is die tussen systeempartijen en anti-systeempartijen. De kloof tussen hen is groot, er valt wel degelijk wat te kiezen! Succes! 


Stemtest België.


Gezien de omvang van de Europese bevoegdheden rest er nog maar weinig ruimte voor nationaal beleid. En dan heeft eerste minister De Croo, in de hoedanigheid van tijdelijk voorzitter van de Europese Raad, het keurslijf nog wat meer toegesnoerd door zijn goedgekeurd bezuinigingsprogramma voor de lidstaten. België moet 4 tot 7 miljard per jaar gaan bezuinigen, afhankelijk van de spreiding over een aantal jaren. Dat maakt dat eigen beleid zo goed als onmogelijk wordt. 


Hebben de Belgische - federale - verkiezingen nog zin? Toch wel! Een nieuwe staatshervorming is het thema, waarover men naar hartelust kan bekvechten. Is daaraan behoefte? 


De Franstaligen zeggen van niet, want ja, zij liggen behaaglijk in de hangmat, opgehouden door Vlaams geld. Vlaanderen betaalde in 2023 meer dan 8 miljard aan Wallonië en dit bedrag zal de volgende jaren toenemen. Nu zijn er mensen, die stellen dat dit normaal is in een federaal land en men neemt Duitsland en Zwitserland als voorbeeld. Ze vergeten het belangrijkste: Wallonië doet weinig om op eigen benen te staan en voor de gezondmaking van hun dramatische financiën zelfs helemaal niets. Bovendien blijven zij de Belgische politiek domineren. Ze beschikken over grondwettelijke grendels en veroorloven zich te proclameren met welke Vlaamse partijen zij wel en niet willen samenwerken in een nieuwe regering. Ze sluiten - de straks wellicht grootste Belgische partij - Vlaams Belang uit, wat pure machtspolitiek is om Vlaanderen klein te houden. Ze noemen hun uitsluiting dan ook nog democratisch - van lef en misleiding gesproken! Anderen zijn verontwaardigd  en beklemtonen de economische en demografische verhoudingen: Vlaanderen is in de beide opzichten de eerste deelstaat in België. Het is dan ook normaal dat Vlaanderen de leiding neemt in België, te meer daar we constant beledigd worden door de Franstaligen, met name in het Vlaamsvijandige Brussel, waar een Vlaming nauwelijks terecht kan in het ziekenhuis. En niet vergeten: la Belgique sera latine, ou ne sera pas! Aldus Elio di Rupo…


Bart De Wever van NVA voelde  zich bedrogen door de Waalse PS bij de vorige regeringsonderhandelingen. Hij wil zich opnieuw laten bedriegen! Hij legt bij voorbaat zijn kaarten op tafel: met de PS, niet met het Vlaams Belang. Wat een groteske naïviteit!Een nieuwe staatshervorming dreigt immers catastrofaal uit te draaien voor Vlaanderen. De Franstaligen willen naar 4 gelijkwaardige gewesten: Vlaanderen, Wallonië, Brussel en het Duitstalig deel. Voormalig Duitstalig kopman Karl-Heinz Lambertz ondersteunt dit idee. Indien gerealiseerd zou de Duitstalige gemeenschap hetzelfde statuut krijgen als Vlaanderen, met echter slechts 78.000 inwoners. Brussel, volledig op Vlaams grondgebied, zou eveneens een volwaardig gewest worden. Het gevolg is de definitieve marginalisering van Vlaanderen binnen België. Immers, voor de federale bevoegdheden zoals Buitenlandse Zaken, Landsverdediging en voorlopig ook nog Gezondheidszorg zou Vlaanderen moeten opboksen tegen drie andere en gelijkwaardige gewesten, die zowel demografisch als economisch weinig te betekenen hebben. 


Wat objectief nodig is, is een nieuwe grondwet. Economen van links tot rechts zijn het erover eens dat met het bestaande lappendeken, wat de bestaande grondwet geworden is - mismeesterd in nachtelijke compromissen - de Belgische financiën niet gezond gemaakt kunnen worden. De versnipperde bevoegdheden en de grendels van de Franstaligen laten toe dat zij alles blokkeren. Zij dicteren België.  


Een nieuwe grondwet moet tabula rasa maken met de Belgische knoeiboel en idealiter slechts een 20-tal korte artikelen bevatten over de essentie van de Staat België. Je denkt dan aan 2 gewesten met uitgebreide bevoegdheden, een Belgische regering voor de restbevoegdheden, die een afspiegeling is van de gewestregeringen en met respect voor de demografische verhoudingen,  afschaffing van de partijfinanciering, een bindende volksraadpleging over de monarchie, vrijheid van godsdienst zonder erkenning van godsdiensten wegens discriminatiue van niet-erkende godsdiensten, maar met compensatie: het vervangen van enkele katholieke feestdagen door een dag van de godsdiensten. Dat soort dingen, voor te stellen door enkele filosofen, wetenschappers en wijze en gepensioneerde politici. Geen voorwerp van politiek gemarchandeer, maar integendeel voor te leggen aan een bindende volksraadpleging. 


Klassieke kritiek: onhaalbaar, zo werkt België niet! Dat klopt! Dit België staat voor stilstand, wat men voor staatsmanschap aanziet. De methode tot verandering is helaas de confrontatie: de vorming van een Belgische regering verhinderen tot de Walen akkoord gaan met een nieuwe grondwet. De werkgeversorganisaties zullen dan opnieuw moord en brand schreeuwen, maar ook dat is gewoon politiek. Immers, er is nog een regering in lopende zaken, die in noodgevallen beslissingen neemt, het is een vals argument. 


Een nieuwe grondwet afdwingen is ingaan tegen de bestaande grondwet. Dat is in dit land niets nieuws, men moet dat beseffen! Vuye en Wouters (1) benoemen een reeks overtredingen van de grondwet. Als het politiek zo uitkomt wijkt men af, als men integendeel verandering vreest, dan zwaait men met de grondwet: de ongrondwettelijke invoering van het algemeen enkelvoudig mannenstemrecht  (2) in 1919,  de ongrondwettelijke volksraadpleging over Koning Leopold, het ongrondwettelijk overdragen van soevereiniteit aan de Internationale Gemeenschap van Kolen en Staal, aan Euratom en aan de EEG (3), de weigering van koning Boudewijn tot ondertekenen van de abortuswet, de ongrondwettelijke communauté Wallonie-Bruxelles, koning Filip, die de regering verzoekt het huwelijk van prins Amedeo in 2014, die geen toelating gevraagd had, te regulariseren. Dus ook vandaag wordt nog gezondigd tegen de grondwet, als het zo uitkomt en zelfs door de koning! De grondwet is een vodje papier geworden, dat men hanteert à la carte. 


Besluit: er is een groot Vlaams gebrek aan moed om door te pakken. Als de Vlamingen het willen, kunnen zij het land hervormen. Helaas, ze heulen liever samen met de Franstaligen om aan de macht te komen. Hadden wij maar 20 % Hollands lef…Bart De Wever had met Vuye en Wouters goud in handen - dat was pas kwaliteit! - , hij heeft hen zo tegengewerkt, dat ze uit zijn partij zijn gestapt. De Wever is een politieke broekschijter. Hij is een sta-in-de-weg geworden. Over de Griekse verdeeldheid dik 2.000 jaar geleden schreef Jonathan Holslag (5): Niets stoorde de Griekse intellectuelen meer dan het gebrek aan Helleense eenheid. Alstublieft meneer de historicus De Wever! 


Stemadvies: ? Een Vlaams front om de Franstaligen te dwingen tot redelijkheid. En een banvloek (cordon sanitaire!) voor die partijen die, zonder Vlaamse meerderheid, toch in een federale regering zouden durven stappen.     


Stemtest Vlaanderen.


Wat wij in Vlaanderen doen, doen wij beter! Er is niets van terechtgekomen, Vlaanderen lijdt aan dezelfde Belgische ziektes: particratie, bureaucratie en amateurisme in het beheer. Concrete aandachtspunten:


-onderwijs: de onderwijskoepels, het heersend pedagogisch klimaat en het lage niveau van de leraars staan kwaliteitsonderwijs in de weg. Te veel belangen en te veel inspraak verlammen de impuls tot meer kwaliteit. Wat is de waarde van een eigen onderwijsproject, wanneer ze alle sterk op elkaar gelijken?! Wat is er bijvoorbeeld nog katholiek aan het katholieke onderwijs? Centraal moet studie en discipline staan, wat realiseerbaar is door alle afleiding - en er is nogal wat afleiding - te bannen. Voor de pedagogische nieuwlichters: concentratie kan worden aangeleerd! Onderwijsminister Weyts (NVA) doet zijn best, maar kan niet op tegen de macht van de koepels. Hij schuift verbaal soms uit, wellicht uit frustratie. 


-sociale woningbouw: blijft achter. De opvatting dat sociale huisvesting slechts een overgangssysteem is (NVA), is aberrant.Sociale huisvesting moet worden toegespitst op personen met een beperking en op de laagste inkomens - mits jaarlijkse controle inkomen - en deze categorieën moeten niet wijken voor buitenlandse nieuwkomers. Tien jaar wachten op een woning en dan ook nog buitenlanders zien voorgaan: Kafka…


-werkgelegenheid (en niet tewerkstelling!): afschaffing dienstencheques en betaald educatief verlof, allemaal weggegooid geld.  


-streekvervoer: Vlaanderen heeft een performant openbaar vervoer nodig. De tendens tot privatisering moet worden teruggedrongen en De Lijn heeft een kritische doorlichting nodig.


-industriepolitiek: de bezorgdheid om het milieu mag een rol spelen, maar geen doorslaggevende rol. Het slechte voorbeeld is Nederland, waar groene maatregelen zelfs vestigingsvergunningen hypothekeren. 


-bijstand aan personen: meer instellingen voor plaatsing jongeren, meer personeel kinderopvang. 


-digitalisering: is doorgeschoten. Digitalisering is uiteraard zinvol, maar dienstbaarheid aan de burger blijft belangrijker dan hem in een digitaal keurslijf te dwingen. Voorbeeld: telkens weer digitaal je dossier moeten indienen terwijl alles geweten is!, tweemaal een medische vragenlijst digitaal moeten invullen, terwijl de medici toegang hebben tot je dossier, waar alles reeds in staat; de digitale dwang op het gemeentehuis, waar de burgers als schapen worden behandeld. 


-prijsbeleid: kritische doorlichting waarom Vlaanderen zo ongeveer de duurste regio van de E.U. is;


-ouderenzorg: afremmen van privé-initiatieven; deze sector is niet geëigend voor winstbejag. Marc De Vos van Itinera noemt dit naïef. Ik zeg hem: u bent een extreem liberaal. 


-privatisering van overheidstaken terugdringen. Veiligheid, infrastructuur en openbaar vervoer komen de overheid toe. Maar privé-initiatieven als festivals en voetbal behoren hun eigen veiligheid te organiseren. 


-de VRT: alleen Vlaams in naam, in werkelijkheid Belgicistisch, populistisch en van een laag journalistiek niveau. De nieuwsredactie behoort primair gericht te zijn op de Europese lidstaten en niet elke scheet uit Amerika te brengen. De praatprogramma’s zijn praatjesprogramma’s met vaak gasten die niets kunnen bijbrengen. Waarom zet men erudiete figuren als Jonathan Holslag tegenover weetnietsen? En de borstel mag erdoor op de nieuwsredactie, er is daar permanente ruzie! Natuurlijk, er zijn ook enkele uitstekende journalisten: Jan Balliauw, Steven Decraene, Björn Soenens. Het voortrekken van allochtonen ten slotte, bijvoorbeeld presentator Kamal Kharmach (interne bron): even slecht als destijds Jan Theys. De partij die er wat aan doet, krijgt mijn stem. Wie?! 


Dan de Vlaamse kabinetten. Twee ervaren kenners zeggen me dat het huilen is met de pet op. Zo weinig deskundigheid, vooral postjespakkers. Een actueel voorbeeld: de overstromingen in Voeren werden 10 jaar geleden voorspeld in een officiële studie van de Vlaamse Milieumaatschappij, die adviseerde de rivier te verbreden en een aantal huizen af te breken. Haar insteek: preventie, protectie, paraatheid. Op de Waalse bovenloop wachtbekkens maken was immers verboden door Europa! Men heeft niets gedaan. Dit euvel geldt ook voor de kwaliteit van de parlementsleden. Mijn burgemeester bijvoorbeeld, Maarten De Veuster, wat kan die man in het parlement bijbrengen?


Stemadvies: ? Vlaanderen heeft veel te weinig bekwaam politiek personeel. Tel daar de laat-maar-waaien-mentaliteit bij op en het plaatje kleurt bijzonder problematisch. Ben ik politiek dakloos? 


Noot:


(1):Vuye,H. en Wouters,V., Sleutels tot ontgrendeling, Doorbraak, geen jaartal. 

(2):idem, p. 133.

(3):ibidem, p. 143.

(4):ibidem, p. 116. 

(5):Holslag, J., Vrede en Oorlog, De Bezige Bij, 2019, p. 125.


Herman van Schoten, Schoten, België, 21/05/2024.

Alle rechten voorbehouden: vanschotenherman@gmail.com.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten