Translate

402.VEILIG RIJEN EN VRIJEN!

 

Verschoning, geachte Lezer! Want het is uiteraard rijden! Maar het rijmde zo aardig! 


Ik had een zakelijke afspraak in café De Trappisten in Westmalle. U weet wel, tegenover de abdij waar het bier gebrouwen wordt en vanwaar een rechtstreekse leiding zou lopen recht naar de tap van dit café! Hardnekkige fabel, maar klinkt goed! De grote parking staat vroeg in de middag goed vol, brave burgers gieten de trappist gezellig naar binnen en daarna met de auto terug naar huis, ah ja! Nie zeveren, ik kan nog rijden met twee trappisten op! 


Veilig rijden blijft een groot probleem. De Europese statistiek voor 2021: 45 verkeersdoden per miljoen inwoners. Vlaanderen telt er 46, Wallonië 54, Roemenië 93 en Malta 17. In absolute cijfers telde Vlaanderen in 2023 270 verkeersdoden. Nederland betreurde er in 2021 582 en in 2024 675. Dat grote verschil met Vlaanderen begrijp ik niet, Nederland heeft meer inwoners, maar toch, het is ten slotte een zeer gereguleerd land! Wat ik persoonlijk in Nederland zie, is dat auto's de autobaan op komen scheuren alsof ze voorrang hebben. Ik heb schrik op de Nederlandse autobanen en in de stad met al die gevaarlijke fietsers. In Frankrijk heb ik dat veel minder, al mijd ik de doortocht langs steden als Lille en de autobaan van Luxemburg naar Lyon.  


Ontradingscampagnes helpen niet. De psychologie leert dat dergelijke campagnes vooral de reeds overtuigden aanspreken. Waarschijnlijker is het effect van repressief optreden: snelheidscontrole, gordelplicht, gsm-controle, controle alcohol en drugs. Vlaanderen had in 2005 nog bijna 600 verkeersdoden, de forse daling is ongetwijfeld toe te schrijven aan scherper repressief toezicht. 270 is nog altijd veel te veel, je moet blijven streven naar nul. De wegeninfrastructuur remt de snelheid af en dat is goed, ofschoon soms ook wel ergerlijk: enkele kilometers lang verkeersdrempels op een smalle landweg en 30/uur is echt wel traag. Soms schiet de goede bedoeling haar doel voorbij. Aan de eindhalte van tram 2 en 3 hier in Schoten bijvoorbeeld heeft men een nieuwe scherpe bocht gelegd in de rijweg van de Bredabaan, rond het eiland van tram en bus. Daar gebeurden al enkele zware ongevallen van mensen, die nietsvermoedend rechtdoor rijden. Het was waarschijnlijk geen slimme beslissing. 


De auto wordt niet alleen in snelheid afgeremd maar ook weggepest uit stadscentra en dat is begrijpelijk en ergerlijk. Parkeren op straat in Antwerpen kan nog alleen na registratie met een app. Moet ik dan op reis in Frankrijk en Spanje per stad, waar we een nacht blijven, me registreren of een Franse en Spaanse app aanschaffen?! Rijd naar de Vlaamse kust, waar moet je de auto kwijt zonder app? In Antwerpen is de tram onze oplossing en je krijgt er na enkele haltes een gratis wereldreis bovenop! 


De verkeersinfarct in groot-Antwerpen is zo goed als onoplosbaar en het is maar de vraag of de Liefkenshoekwerken de problemen grotendeels zullen oplossen. We zijn gewoon met te veel. Nog meer buitenlandse arbeidskrachten aantrekken - zeer geleerd of niet - vergroot het probleem, we leven als konijnen op een hoopje in onze holen van appartementsgebouwen. Hoe meer mensen, hoe meer discipline nodig is, zie Japan en Singapore. 

 

Veilig vrijen dan. Je leest en hoort meer en meer paniekberichten. Voorbehoedsmiddelen zijn een verworvenheid, die de vrouw bevrijd hebben. Ik lees dat meer en meer jonge vrouwen af willen van de pil, ik begrijp het niet, maar ja, dat is niet mijn afdeling. Abortus blijft een politiek thema, waarbij de paus zijn visie de wereld instuurt en inderdaad, als vrijgezel kan hij het weten! De paniekberichten gaan echter daar niet over. Het gaat om ongewenst seksueel gedrag in de openbare ruimte. Jonge vrouwen krijgen iets in hun drankje en worden misbruikt. De rechtbank treedt nota bene vergoelijkend op, de man in kwestie is toch zo voorbeeldig en een strafblad zou zijn professionele toekomst schaden! Stel dat je vader of moeder bent van een meisje van 16 of 18, je doet geen oog dicht als ze op stap gaat. Er zijn ouders die hun dochter naar parties brengen in besloten kring om openbare gelegenheden te vermijden. Toegegeven: als de vrouw dronken is, is de bewijslast moeilijk. Een eenvoudige klacht kan ook een onschuldige man treffen en dat gebeurt ook, bijvoorbeeld om een lastige baas of politicus weg te werken. Het is soms overduidelijk, soms twijfelachtig, gespeeld, altijd delicaat. 


Een jonge vrouw heeft het moeilijk in de openbare ruimte, die vol hangt met seksueel getinte reclame, waardoor ze zich prooi moet voelen. Anderzijds lopen ze er ‘s zomers luchtig gekleed bij en sommige meiden laten graag zien hoeveel ze in huis hebben. Uitdaging dus en die jonge mannen, in de greep van hun hormonen, moeten er maar tegen kunnen. Moslimvrouwen zijn anders. Ze lopen ingepakt rond, wat wij maar vreemd vinden. Maar misschien beschermen ze zich tegen de opdringerigheid van mannen? Zo’n moslimmeisje heeft ook weet van de belofte van 70 maagden in het Paradijs; van een opvatting over de vrouw gesproken… Dat bovendien hun ouders het westen decadent vinden, daar hebben ze inderdaad een punt. Gezond verstand en opvoeding, zou dat de oplossing zijn? 


Zwaar peinzend vraag ik me iets af! Voor veilig rijden is Bob uitgevonden, de chauffeur die niet drinkt en het uitgelaten gezelschap veilig terug thuis brengt. Maar ja, een Bob bij veilig vrijen?


Ik ben alvast geen kandidaat.


Herman van Schoten, Schoten, Vlaanderen, 05/05/2025.

Alle rechten voorbehouden: vanschotenherman@gmail.com.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten