Translate

91. AUTODELEN.

De Vlaamse overheid wil dat tegen 2030 de elektrische auto 50 % van het wagenpark uitmaakt. Een ambitieuze doelstelling volgens Maarten Matienko van de Vlaamse Automobilistenbond. Wegens kostprijs en het momenteel nog beperkte aanbod. Op termijn ziet hij autodelen als een deeloplossing voor de verzadiging van het wegennet. Ik was meteen op mijn hoede en zag al visoenen.

Wim en Wendy, goed dat ik jullie tref, jullie hebben de auto besproken dit weekeinde, zie ik. Waar gaan jullie naartoe ?

O, wij gaan niet. Da’s waar ook, Wim, je moet je nog afmelden !

Kunnen wij dan de auto hebben ?

Tuurlijk ! Zeg zoet, kuis hem dan eerst nog eens ! En probeer die hasjgeur eruit te krijgen ! Ja, Lucas en Lotte hebben ermee gereden, dan weet je het wel hee.  

Moet er getankt worden ?

k’Geloof het wel, want die doen dat niet, je kent ze hee…

Autodelen zal in een appartementsgebouw spanningen teweegbrengen, dat is zeker. Grotere spanningen dan het scheren van de haag, de schoonmaak van de gemene delen, het onjuist parkeren van fietsen of het ratelen van de wasmachine om twee uur ‘s nachts. Er zal ruzie van komen. Mensen zullen elkaar op de vergadering eens goed aanpakken, verwensingen toeschreeuwen, beledigen, elkaar niet meer willen groeten. Sommigen zullen verhuizen, naar een volgend gebouw, waar ze weer met een schone lei kunnen beginnen autodelen.

Het zal niet werken. Precies om dezelfde reden waarom gemeenschappelijk wonen en gemeenschappelijke eigendom slechts voor een kleine minderheid van bevlogen geesten is weggelegd en dan nog alleen zolang de kinderen niet groot worden. Het gaat tegen de natuur van de mens in. Nochtans maakte de Vlaamse officiële bouwmeester Leo Van Broeck recent zijn toekomstvisie bekend aan de burgers van Vlaanderen : het ruimtebeslag is van die aard dat we dringend kleiner moeten gaan wonen, in de stad en met gedeelde gemene delen als vuilniskelder, waskelder, fietskelder, voorraadkelder, spelkelder enz. De man heeft objectieve argumenten, neergelegd in twee artikelen, die je onder zijn naam kan vinden op internet. De essentie : Vlaanderen is vol verkaveld. Energieleidingen aanleggen naar die verspreide bebouwing is kostbaar en verspillend. Efficiënt openbaar vervoer naar alle uithoeken is niet doenbaar. We moeten gaan samenhokken in de stad. Wil u eraan ?  

Mensen willen een woning en een auto voor zichzelf, liefst zo groot mogelijk, althans hier in onze regionen. Je hebt weliswaar culturen waar alle bezit gemeenschappelijk is, vooral in Afrika, heb ik mij laten vertellen. Nu is dat ook niet zo moeilijk, hoe minder er is, hoe minder aanspraken er mogelijk zijn. Maar toch, het schijnt hier en daar zo te zijn. Zelfs in het uiterste noorden van Portugal, in het natuurpark van Montesinho boven de stad Bragança, is er, nog in onze tijd, een vorm van gemeenschapsbezit geweest.

Je zou kunnen stellen dat, naarmate er meer bezit en organisatie komt, het individualisme toeneemt. Hoe meer materieel comfort en hoe schaarser de ruimte in een zich verstedelijkend gebied, hoe meer aanspraken op eigendom er zullen komen. Logische ontwikkeling.

Zie je de reclameblokken op tv al publiciteit maken voor autodelen ?! Een spotje met Gert en Gerda, die, gepensioneerd zijnde, het weekeinde de auto altijd afstaan aan de werkende koppels. Met een knipoog : zo doen wij dat hier ! Of Saskia en Stefan die op zondagavond ijverig de auto wassen. Voor Gerda en Gert, hebben die morgen een schone auto !

Publiciteit haakt in op de driften van de mens. Autodelen lijkt daar niet echt bij te passen. We zullen het eerder moeten hebben van morele praatjes op de preekstoel, maar die is er niet meer. Van politiekers dan, die het ons keer op keer in praatprogramma’s inprenten, ofschoon tegen hun zin want ze verliezen er kiezers mee en zelf hebben ze er geen boodschap aan. Dan maar in het kleuter- en lager onderwijs : delen, kindjes, wij delen alles. Allee, niet echt alles, de papa en de mama niet natuurlijk.

Hoe complexer een samenleving, hoe kwetsbaarder, dat is evident. Onze hoog ontwikkelde samenleving is uiterst kwetsbaar voor, zeg maar, een elektriciteitsstoring of watertekort. En onze cultuur, of wat daar tegenwoordig voor doorgaat, is toegespitst op ik-ik-ik. Dan aankomen met simplistisch-solidaire oplossingen als autodelen is geen handig recept.

De voorstanders van autodelen trachten ons nochtans bevlogen te overtuigen. Het permanent vastrijden op verstropte stadswegen moet wel leiden tot meer gemeenschapsbesef. Autodelen is een beginpunt voor nieuwe maatschappelijkheid. Opnieuw aandacht leren voor de ander, voor het gemeenschappelijke, voor het maatschappelijk belang. Puur vanuit economische noodzaak. En ondersteund door politiek en media in een hernieuwd maatschappelijk bewustzijn. De media die niet meer achter de grillen van de consument aanlopen, maar af en toe het vingertje opsteken. Het vormend aspect terug van weggeweest ! De politiek kan aanmoedigen door fiscale voordelen en fiscale bestraffing. De lage emissiezone, aangevuld met de meer-personen-zone bijvoorbeeld !

Gelooft u in die praatjes ? Het is tegen de menselijke natuur. Welstand heeft het mogelijk gemaakt dat iedereen zijn wei afbakent en zich daarop keizer waant. En de multiculturele ideologie bedacht daar nog een theoretisch diploma voor : iedereen zijn identiteit op zijn eigen wei.

Er zijn maar weinig recepten om de verkeersinfarct tegen te gaan. Te veel mensen en te veel comfort, dat is zowel de oorzaak als de reden van weinig alternatieven. Kopen op internet en het thuis laten afleveren doet er nog een schep bovenop.

Verstandige mensen dragen een klein steentje bij : fietsen, openbaar vervoer en geen nieuwe auto kopen wegens minder dan 10.000 km./jaar. Het helpt, maar daarmee los je de zaak niet op.

Er zit maar weinig anders op dan het autorijden zo duur te maken, dat de minder gefortuneerden af vallen. Asociaal ? Welja, maar hoe anders ? We kunnen natuurlijk al beginnen met de fiscale voordelen voor de bedrijfsauto volledig af te schaffen. Diesel onbetaalbaar maken. En de pakjesbestellers vervangen door centrale afhaalpunten. Dat scheelt zeker al een percent of zo. Een oplossing is het uiteraard niet.

Tip : koop of huur een garage in de Ardennen of in Noord-Frankrijk en stal er je auto. Rijd er in het weekeinde naartoe met de trein. En ga vervolgens, net als vroeger, op zondag lekker uit rijden met de auto !

Herman van Schoten, Oberwesel, Duitsland, 09/09/2017.
Alle rechten voorbehouden : vanschotenherman@gmail.com.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten