De
hoofddoek beroert de samenleving. In landen als Saoedi-Arabië doen vrouwen
wanhopige pogingen om ervan af te geraken, het kalifaat I.S. legt de dracht op,
hier in het westen dragen jonge moslimvrouwen hem vrijwillig. Het is hun vrije
keuze, zo zeggen zij, en als je daarop kritiek hebt, riskeer je te worden
weggezet als racist.
Maar
zo had Ebru Umar, een Nederlandse journaliste van Turkse afkomst, het niet
begrepen. In de NRC van 12/04/2016 schreef zij een stuk, getiteld : Juf, doe je hoofddoek af. De aanleiding
was de beslissing van een school in Laren, die per mail werd meegedeeld aan de
ouders : juf Fatima van groep zeven heeft
besloten met ingang van vandaag een hoofddoek te gaan dragen.
Ebru
Umar, op 23/04/2016 opgepakt in Turkije wegens belediging van president
Erdogan, is niet mals. Een bondige samenvatting.
Deze leerkracht mag dus uitstralen dat zij zich als vrouw
ondergeschikt maakt aan mannen, aan een geloof, aan een god. Sterker nog, ze
mag uitstralen dat ze de westerse waarden ondergeschikt acht aan haar geloof.
Als ouders doe je je best je dochter duidelijk te maken dat ze alles worden kan
wat een jongen ook kan. Als ouders doe je je best om je zoon duidelijk te maken
dat hij niet superieur is aan een meisje. Als ouders sta je daar dan, ouders
die expres gekozen hebben voor een openbare en dus neutrale school, die je kind
vrijwaart van welke godsdienstige invloed ook.
Filosofe
Élisabeth Badinter in De Morgen (9/11/2013) : En over hoofddoeken op school kan ik al even duidelijk zijn : weg ermee
! Gesluierde vrouwen bedekken hun hoofd omdat ze zich wensen te onderwerpen aan
de regels van de islam, of omdat ze de westerse, vrijzinnige maatschappij
willen uitdagen.
Directrice
Karin Heremans van het Antwerpse atheneum verbood de hoofddoek per 01/09/2007.
Zij is persoonlijk niet tegen de hoofddoek, maar stelde vast dat meer en meer
meisjes ertoe overgingen onder groepsdwang.
Tot
zover enkele meningen. Nu de praktijk.
Op
een donkere avond op een overvolle tram stond ik naast een volledig in het zwart
ingepakte dame met hoofddoek. Ze had een kinderwagen bij, waarin ik een blik
kon werpen. Ik zag een baby en zelfs als niet-medicus bevroedde ik dat het
kindje ernstig ziek was. De moeder was tamelijk wanhopig maar durfde mij niets
te vragen. Ze maneuvreerde tussen de opeengepakte reizigers en vond een oudere
vrouw, aan wie zij de weg vroeg naar het Palfijn-ziekenhuis. Ze kreeg de uitleg
en ook dat ze haar zou signaleren wanneer ze moest uitstappen. Ik keek mijn
vrouw aan en we verstonden elkaar. We stapten aan de aangegeven halte mee af en
boden de vrouw aan haar te begeleiden naar het ziekenhuis. Dat aanvaardde ze en
zo geschiedde.
Achteraf
stel je je vragen :
1.
Waar was haar echtgenoot ? Dat kind was ernstig ziek, een normale vader spoedt
zich dan naar huis.
2.
Waarom sprak ze mij niet aan op de tram ? Ik zie er patent uit, bezadigd en
goed verzorgd.
3.
Zou ze mijn aanbod tot gidsen naar het ziekenhuis hebben aanvaard als mijn
echtgenote er niet was bij geweest ?
4.
Waarom vermomt ze zich in anti-westerse
klederdracht ?
De
antwoorden op deze vragen laat ik aan de lezer. Ik verzoek wel geen
verontschuldigende antwoorden te geven, die kan ik zelf ook wel bedenken en
overigens : laten we eens ophouden met altijd naar excuses te zoeken en te
vergoelijken.
Tot
slot zeven overwegingen voor de linkse kerk :
1.
Klederdracht is vrij, mits binnen de heersende normen en mits geen gevaar voor
de openbare veiligheid en de openbare zeden. De hoofddoek daagt de dominante
cultuur uit en roept verzet op.
2. Religieuze
symbolen moeten gelijk worden behandeld. Geen hoofddoek, dan bij wijze van
spreken ook geen keppeltje en geen kruisje. Aldus de gelijkschakelaars, daarbij
voorbijgaand aan onze culturele traditie en geschiedenis. Het kruisje wordt overigens
vaak onopvallend gedragen, onder de kleren zelfs, de hoofddoek valt op.
3.
De scheiding van kerk en staat behoort borg te staan voor een seculiere
samenleving, waarin godsdienst is herleid tot een privé-aangelegenheid. In de
openbaarheid uitpakken met dergelijke symbolen is toegestaan, in
overheidsdienst of in publieke dienst ligt het anders. In overheidsdienst
verdient het aanbeveling elke uiting van een religieuze overtuiging te bannen.
Beoefen je overtuiging, welke dan ook, thuis.
4.
Indien men culturen als gelijkwaardig wil behandelen, geldt wederkerigheid als
toetsing. Wederkerigheid is een criterium dat nooit de media haalt. In
Saoedi-Arabië ostentatief rondlopen met een kruisje of keppeltje is
levensgevaarlijk.
5.
De hoofddoek staat symbool voor anti-westerse waarden. Afkomstig uit Perzië
staat de hoofddoek symbool voor de erkenning van onderwerping aan man en god en
het primaat van de islam boven de rechtsstaat. De hoofddoek is niet verboden,
bijgevolg legaal, echter niet legitiem want manifestatie van het niet willen
toetreden tot de beginselen van de rechtsstaat en het mensenrechtenverdrag.
Joodse klederdracht en keppeltje manifesteren dezelfde afwijzing en vertolken
eveneens een theocratisch gedachtengoed.
6.
De hoofddoek als vrije keus is een holle slogan. In werkelijkheid is die
zogenaamde eigen mening het product van opvoeding en indoctrinatie, thuis en in
de moskee.
7. Opvallende
klederdracht uit andere dan islamitische culturen lokt geen verzet uit. Is het
omdat zij niet treiteren ?
Tot
slot een cynische noot van Hafid Bouazza : eind jaren 60 juichte de linkse
beweging de feministes en dolle mina’s toe, die hun bh’s verbrandden. Dat links
nu de moslima’s eens aanspoort hun hoofddoek te verbranden…
Islamitische
vrouwen : laat onze westerse waarden tot je doordringen en emancipeer jezelf !
Ook omwille van de toekomst van je kinderen.
Herman
van Schoten, Schoten, België, 30/04/2016.
alle rechten voorbehouden : Herman van Schoten.
alle rechten voorbehouden : Herman van Schoten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten