Translate

174. EUROPEES PARLEMENT (2).


De bijdrage over het Europees Parlement is verdeeld over twee artikelen : nr. 173 en 174. Vandaag de neerslag van de talrijke gesprekken in de reisgroep van Doorbraak naar Straatsburg, voorzover ik daar weet van heb uiteraard. De gesprekken handelden niet alleen over het Parlement maar over de Europese constructie in het algemeen.

Assita Kanko en de emancipatie van de vrouw in Afrika. Een reisgenote merkt op dat wij altijd maar moeten blijven helpen. Kunnen die Afrikaanse vrouwen niet zelf opstaan en hun rechten afdwingen ? Kunnen zij niet zelf zorgen voor geboortebeperking ten behoeve van een leefbaar leven voor vrouwen ? Dat hebben wij in Vlaanderen toch ook gedaan, nog niet eens zo lang geleden, kijk naar onze reisgroep met deelnemers uit Vlaamse gezinnen van 6 of 8 kinderen ! Een straffe opmerking. Er speelt echter iets anders. Als je Afrika niet wil helpen uit eeuwigdurend koloniaal goed doen, doe het dan uit puur eigenbelang. De exodus naar Europa kan maar worden gestopt mits economische ontwikkeling. Stop daar Europees geld in en de positie van de vrouw zal vanzelf verbeteren.

Een voorbeeld is het pellen van Nederlandse garnalen in Marokko. De vrouwen verdienen er een eigen broodwinning mee, zelfs meer dan wat hun mannen verdienen. Zo ontstaat economische macht van de vrouw en daaruit voortvloeiend nieuwe rechten. Dat die garnalen oneetbaar zijn wegens kilo’s bewaarmiddelen is bijzaak.

Assita Kanko en de Sahel. Ze wil meer Europese hulp ter bestrijding van het jihadisme en de onveiligheid in de Sahel. Frankrijk heeft soldaten in Mali, maar dat blijkt te weinig om acties van Boko Haram en co te voorkomen. Nu heeft president Macron het Europees Interventie Initiatief gelanceerd. Een aantal landen, waaronder België en Nederland, wil pragmatisch militair samenwerken op het terrein, met name in de Sahel. Ze leren elkaars procedures en manieren van werken kennen en willen gemengde patrouilles inzetten. Is dit niet een voorbeeld van wat Geert Bourgeois noemde integratie mits meerwaarde ? Daar is geen Europees leger voor nodig, het is puur pragmatisch samenwerken op het terrein ipv het opzetten van alweer een nieuwe en zware structuur. Overigens, België en Nederland werken al geruime tijd militair samen, dat is de aangewezen weg.

Gerolf Annemans en het linksliberale dictaat. Open grenzen en de klimaatgekte worden een officiële doctrine. Andersdenkenden moeten vrezen voor beroepsverbod, uitsluiting uit de media en zelfs strafrechterlijke vervolging. De vrees van Annemans is meer dan stemmingmakerij.

Illustratie is de ontmoeting van de Duitse bondkanselier Merkel en de Hongaarse eerste minister Orbán op 19/08/2019 in Sopron, ter herdenking van het neerhalen van het IJzeren gordijn nu 30 jaar geleden. Merkel pleitte voor open grenzen om redenen van solidariteit, maar zij wijst een Europese sterke arm af. Orbán wil de buitengrenzen hermetisch sluiten om meester te blijven van immigratie en Hongaarse identiteit.

Voordelen Europese Unie. Het schrappen van de binnengrenzen heeft het investerings- en bedrijfsklimaat bevorderd en bracht welvaart voor iedereen. Een Duits onderzoeksbureau becijferde de welvaartswinst per Nederlander op € 1.500/jaar. Het vrij reizen zonder belemmeringen aan de grenzen is een bijkomende troef. Je kan je vrij makkelijk vestigen in een andere lidstaat, je bent immers Europeaan.

De euro. Een paardenmiddel om de eenmaking van de interne markt te forceren. Het paard werd echter achter de kar gespannen. De grote verschillen in economische ontwikkeling en mentaliteit tussen noord en zuid verantwoorden de vervanging van de euro door een neuro en een zeuro.

De Europese Centrale Bank is een staat in de staat. Econoom Geert Noels veegt, in een bijdrage aan De Tijd na de Straatsburgreis, de ECB de mantel uit. De redding van Griekenland en van de euro, de systematische aankoop van obligaties en de nulrente dienden een ander doel : de rentebetalingen door de lidstaten verlichten. Gevolg is dat de lidstaten zich niet bekommeren om hun schulden, zie ook België en ook Vlaanderen. Een groteske leugen dus op de kap van de burger, die officieel bestolen wordt. Men broedt zelfs op middelen om zijn spaargeld te kunnen aanslaan. De ECB terug onder politieke controle ? Van de lidstaten niet wegens bewezen misbruik, misschien wel onder curatele van de Europese Commissie of van de Raad van Staatshoofden en regeringsleiders…

Europese bedilzucht. De Europese Unie vertoont de neiging tot bedilzucht. Zowat 70 tot 80 % van onze wetgeving komt uit Europa. Is dat nodig ? Moet Europa zich bemoeien met het soort lampen in ons huis, met isolatienormen, toiletpotten, aantal decibels van grasmaaiers, verpakking van margarine ? Moet het Parlement zich bezig houden met sekseneutrale bejegening : brandbestrijder ipv brandweerman, staatsleider ipv staatsman ? Wordt een vroedvrouw dan een vroedkundige ? Waarom stuurt vice-voorzitter Timmermans aan op gratis kraantjeswater in de horeca ? Het komt over als regelneverij. De bedilzucht is ook ideologisch, het politiek correcte denken wordt haast opgelegd. De 50 % opkomst bij de laatste Europese verkiezingen werd in hoera-stemming ontvangen. Men blijft echter blind voor de groeiende scepsis. Zelfkritiek is onbestaande. Men tracht andersdenkenden buiten te werken : Varoufakis, Salvini, Orbán. De Europese constructie neigt naar autocratie en de burger wordt gezien als lastig kind, dat gedomesticeerd moet worden. 

Europese ambities. We hebben het navigatiesysteem Galileo en we hebben Airbus, twee voorbeelden van wat mogelijk is mits pragmatische samenwerking. Nieuwbakken voorzitter (voorzitster ?, voorzittende ?) von der Leyen tempert nochtans de ambities. Een Europees Google of Facebook en dergelijke is niet nodig. Ze zal de winkel beheren, punt.

Meer macht voor het Europees Parlement ? Je zou zeggen, een echt parlement heeft initiatiefrecht nodig en best ook een tweekamerstelsel. Dat is de theorie. Echter, heeft een klein land daar baat bij ? In de Raad heeft België 1 stem op 27, in het Europees Parlement 21 op 751. Het Parlement moet de besluiten van de Raad goedkeuren en heeft dus een feitelijk vetorecht. Anderzijds, de Raad selecteert de onderwerpen die als concept-richtlijn naar het Parlement gaan, ook dat is geen kleine macht. Een andere overweging : België steunt doorgaans het meerderheidsstandpunt in de Raad en vervolgens komen Belgische politici in eigen land klagen dat Europa ons land tot van alles verplicht…

Je zou meer macht voor het Europees Parlement kunnen koppelen aan een andere samenstelling. Waarom moeten daar 751 andere afgevaardigden zetelen ? Je kan het Europees Parlement toch net zo goed samenstellen door een afvaardiging van de verkozenen in de nationale parlementen ?! Veel geld bespaard en meer verantwoordelijkheidszin want de burger kijkt hen wellicht beter op de vingers.

De geloofwaardigheid van het Parlement wordt geregeld aangetast door haar functioneren. Bijvoorbeeld het door ons bijgewoonde thema van de desinformatie door buitenlandse agenten. Ze wijzen allen Rusland aan als grote schuldige en pleiten vervolgens voor een Euro-werkgroep om maatregelen voor te bereiden. De toon echter is hoogdravend en principieel. Je vreest dat men er een ideologische draai aan wil geven, zo van welke informatie mag en welke niet. Het zou kunnen uitgroeien tot een veelkoppige draak, concreet een monocultuur van de Enige Grote Waarheid, die de vrijheid van meningsuiting verder aan banden legt en politiek correct denken oplegt. Onwillekeurig denk je aan Spanje en de Catalaanse afscheiding en meer in het algemeen aan een verbod op afwijkend denken inzake multicultuur en klimaat. Dit risico van censuur wordt door geen enkele spreker aangevoerd. Men praat in politieke termen terwijl het onderwerp in essentie een technische materie is om hackers de pas af te snijden…

Het Parlement keurde klakkeloos de PSD2-richtlijn goed, die een juridisch kader schept voor het openstellen van je bankrekening aan derden, bijvoorbeeld Payconiq en Paypal. Je toelating is vereist. Echter, nu al moet je vaak toestemming geven om verder te surfen op het net. Afgedwongen toelating dus. Deze richtlijn is m.i. volstrekt overbodig en schadelijk.

Het Parlement verkoos spitskandidaten bij de Europese verkiezingen. Als je naar de uitverkoren figuren kijkt, dan frons je toch je wenkbrauwen : Weber en Timmermans bijvoorbeeld… Barnier en Vestagher waren kwalitatief zonder meer beter. Het was gewoon een partijpolitiek spelletje. En maar zeuren dat de Europese Raad brandhout maakte van de spitskandidaten…

Europese waarden. Zijn vooral een theoretisch uithangbord, goed voor dure boeken als bijvoorbeeld De terugkeer van Europa, van het Nexus Instituut. In de feiten telt geld, geld en geld. De burger wordt, in navolging van de Amerikanen, gezien als consument waaraan verdiend kan worden. Is dat Europees ? Een ander voorbeeld is de schuldenberg van de lidstaten, die ze afhankelijk maakt van de financiële markten. Leven op de poef is Amerikaans, niet Europees.

De Europese gedachte is in de praktijk een mager beestje. We apen niet alleen de Amerikanen na, we hebben ook weinig besef van Europese eigenheid. Europese sportcompetities verbreden zich tot Turkije en Rusland, de media kopen massaal Amerikaanse producten aan, het Erasmusprogramma voorziet studie-uitstappen in de hele wereld zodat studenten bij voorkeur die hele wereld bereizen en niet specifiek Europa. De alomtegenwoordige reclame is een kleine terreur geworden. De reflex is dit Europees ?is volstrekt afwezig. Het financieel-economisch denken is een copie van het wilde Amerikaanse kapitalisme. Waarom moeten overheden bij aanbestedingen zich gedragen als een marktpartij ? Is concurrentie op het spoor zoveel beter, zie de kwaliteit van het Britse spoor en het fiasco van de Fyra ?! Het concurrentieprincipe drukt het monopolie van de Staat weg op gebieden als veiligheid en verkeer. Is dat Europees ?

De VRT overbodig ? Naar aanleiding van het ergerlijke optreden van journalist De Vos opperde een reisgezel dat een publieke zender als de VRT, vermits commercieel ingesteld, overbodig is. Je bent geneigd mee te gaan in deze gedachtengang. Nochtans, radiostation Klara is verdienstelijk voor zowel klassieke muziek als jazz. Ook hier kan je een tegenargument aanvoeren. Internetradio geeft toegang tot de meest uiteenlopende muziekgenres wereldwijd, waaraan streamingdiensten als Spotify – bovendien betalend – een puntje kunnen zuigen. De VRT omvormen tot een Vlaamse zender met Vlaamse overtuigingen zou een alternatief kunnen zijn.

Europees logo. Het logo met de sterren, afgedrukt op een vlag, heeft een merkwaardige oorsprong. Het is een mariaal symbool : 12 sterren omheen de Maagd. Dit logo werd aangenomen door de Raad van Europa en in 1986 overgenomen als logo voor de E.U. Op onderstaande foto ziet u bovenaan 12 sterren in het glasraam uit 1956 in de kathedraal van Straatsburg :





Een Europese droom. Europa was een mythologische prinses. Je zou wensen dat politiek Europa haar eer zou betuigen door visie, ambitie en daadkracht. Je was bij aanvang een enthousiast en overtuigd Europeaan. Europa kan iets betekenen tussen de grootmachten, als het haar economisch potentieel omzet in politieke macht. Europa kan een eigen, beschaafde smoel tonen als het de burger ziet als mens ipv als consument, als het inzet op sociale zekerheid – zonder uitwassen – en op het Rijlandmodel als wezenskenmerken. Europa kan begeesteren als een Europese reflex wordt gecultiveerd in alles wat men doet : is dit Europees ? Europa kan aanstekelijk werken voor andere continenten als het haar cultuur beschermt en uitdraagt wereldwijd. WIJ ZIJN EUROPA en dat is iets anders dan America first…

De Europese Unie echter heeft dit geloof aangetast. De Brusselse eurocraten gedragen zich als kinderen, die reageren op elke windvlaag maar visie en daadkracht ontberen. Het opgetrokken bouwwerk lijkt op een Belgische koterij. Men bouwt maar bij : een achterbouw, een garage, nog een schuurtje, een werkplaats, een stal, een speelhoek. Allemaal in snelbouw en ongeordend, zodat schijnbare doublures ontstaan : Europese Unie en Raad van Europa ? Overloop een keer alle Europese agentschappen en andere vestigingen van de Europese Unie :  is het niet veel te veel ? Dan kiest men duur behang uit – de hoogdravende waarden uit artikel I-2 van het Europees Verdrag, echter onnauwkeurig en met slechte lijm aangebracht, zodat het loslaat. Wat zijn hoogdravende waarden waard indien niet ingebed in concreet beleid, in politieke en militaire macht ?

Burgers voelen zich bedreigd in portemonnee en cultuur. Men vreest voor een totalitair Europa met de monocultuur van de politiek correcte mening, georganiseerde import van vreemdelingen met een volstrekt andere, niet zelden achterlijke cultuur, een klimaatdictaat en verdere blinde uitbreiding met Servië en Turkije. Afbraakfirma’s ruiken hun kans – de eurosceptische partijen -. Voor de wederopbouw zijn ze uiteraard ongeschikt.

Machthebbers moet je geregeld de vleugels knippen. De Europese constructie is aan een gedeeltelijke renovatie toe, de koterijen moeten weg en de kosten moeten worden teruggebracht, volgens Annemans in 2015 € 339 per Vlaamse burger tegenover € 171,65 voor de Waal. Dat dat allemaal niet wenselijk en niet mogelijk zou zijn is het verdedigingsmechanisme van oude en nieuwe gloriën, die de burger vooral buitenspel willen houden. De regenten hebben er een potje van gemaakt, de opstand tegen de politieke elite is legitiem.

Het Europees Parlement in Straatsburg is een dure praatbarak. Deze reis heeft de scepsis eerder aangewakkerd dan teruggedrongen. Vermits we hier in Straatsburg in Frankrijk zijn, mag ik wellicht een Frans gezegde aanhalen : reculer pour mieux sauter… Een sterk Europa, bevrijd van ideologische profilering en bedilzucht, gericht op een rigide toepassing van het subsidiariteitsbeginsel ten bate van naties en regio’s, gericht op een politieke eersterangsrol en op het invullen en uitdragen van de Europese identiteit.

Op wie zal je de volgende keer stemmen : op de Europees overtuigden of op de sceptici ? Weet u het ?

Noten :
1. Dank aan de reisgenoten voor contacten en actieve bijdragen aan de discussie.
2. Het Europees Parlement op uw slimme telefoon en computer : europarl.europa.eu/ep-live (met dank aan Guido Naets).

Herman van Schoten, Schoten, België, 30/09/2019.
Alle rechten voorbehouden : vanschotenherman@gmail.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten